کارگردان فیلم «مفتبر» گفت: مردم پیادهروها با «سلطان قلبها» خاطره دارند و برای من، مردم مهمترین دستاورد از فیلمسازی محسوب میشوند.
به گزارش سینماسینما، قسمت پنجم از فصل سوم برنامه «اکران» به میزبانی روزبه رحیمینژاد و احسان طهماسبی و با حضور عادل تبریزی کارگردان فیلم «مفتبر» و نفیسه زارع کارگردان فیلم کوتاه «باغ وحش» از اکران مدیا پخش شد.
عادل تبریزی در این برنامه اظهار کرد: با حسین فرحبخش کار نکرده بودم؛ در «گیجگاه» ادای دین به پویا فیلم کرده بودم و وی پس از دیدن این فیلم پیشنهاد کار داد. در نهایت ایدهای را مطرح کردم و در نگارش فیلمنامه دخیل بودم و نگاهم وارد قصه شد. سلیقه من و حسین فرحبخش از هم دور نبود و در نهایت به «مفتبر» رسیدیم.
وی ادامه داد: در «گیجگاه» به جریان سینما که در جامعه نهادینه شده میپردازم و سینما از ابزار حیاتی مردم بوده است. تمام شور و هیجان ما از پویا فیلم است و مگر کسی را داریم با فیلمهای جمشید هاشم پور و ملودرامهای پورعرب خاطره نداشته باشد.
کارگردان «مفتبر» دلیل مخالفت برخی منتقدان با سینمای حسین فرحبخش یادآور شد: این ادعا را دارم که از سن کم هیچکس به اندازه من پیگیر منتقدان نبوده است. «گیجگاه» را به یک منتقد منتقل کردم و هیجانات نسل ما به واسطه منتقدان منتقل شد؛ برخی حرفها اما شبیه این است که از درون مردم بیخبر هستیم و مردم پیادهرو هنوز با «سلطان قلبها» خاطره دارند. سینما با کلمه غلط فیلمفارسی مورد حمله شده و قبل انقلاب هم به فیلمهای فردین و فیلمفارسی حمله شد.
تبریزی افزود: فیلمهای «عقرب» و «نیش» و «گروگان» از جمله فیلمهایی بود که قهرمان داشت و همان زمان به این فیلمها حمله میشد. برخی منتقدان به شناخت دنیای فیلمساز تاکید دارند و اگر خانوادهای فیلم «مفتبر» را میبیند شبیه خانوادهای است که میخواهد شهربازی برود و سوار ترن هوایی شود اما برخی میخواهند این خانواده در اوج هیجان، ویل دورانت بخوانند. هدف این فیلم سرگرمی است.
احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز با بیان اینکه «مفتبر» در حال و هوای خود، فیلم خوبی است اظهار کرد: درباره حال خوب و بد سینما میتوان حرف زد. علت شرایط، سیاستگذاران سینما هستند که مسیر خوبی را نیز انتخاب نکردند. معتقدم عادل تبریزی رویکرد دلسوزانه به سینما دارد و سینما برای او یک دغدغه است. «مفتبر» هم ادای دین به کسانی است که از ابتدای شکلگیری سینما فارغ از سطح آثارشان دغدغه این هنر را داشتند.
تبریزی نیز اظهار کرد: یک چیزی در فیلمفارسی وجود دارد که ارزشمند و اخلاق و خانواده در این آثار مورد توجه است. مادر در سینمای ایران و فیلمهای ایرانی چه جایگاهی دارد. سفره، عشق، خانواده و… بعد ترویجی مناسبی برای جامعه داشته است و این فیلمفارسی که مورد حمله قرار میگیرد تاثیر خود را داشته است.
طهماسبی با اشاره به ابداع کلمه فیلمفارسی از سوی دکتر کاووسی یادآور شد: وی این واژه را درباره آثاری به کار میبرد که نه فیلم بودند و نه فارسی. نمیدانم چرا پذیرفتن الگوی مشخص برای بازی یک بازیگر تکرار میشود، منجر به دلخوری مخاطب میشود و وقتی آن فریم را در «مفتبر» برای حامد بهداد و سحر دولتشاهی میشکنیم چرا گارد میگیریم؟ بازیگری امکاناتی را در اختیار شما میگذارد که مجموعهای از نقشها را بازی کنید.
کارگردان «مفتبر» توضیح داد: من دوست دارم فیلم مردمی را احیا کنم، عاشق جریانهای مردمی هستم و مردم باید موسیقی فیلم را بخوانند. در بهترین حالت سینمای ایران که یک فیلم میفروشد، سه تا چهارمیلیون مخاطب دارد و از ۸۰ میلیون بیش از ۷۶ میلیون نفر ما را نمیبینند. کسانی که نگران فرهنگ هستند، چرا برای پایگاههای اصلی فرهنگی مثل مدارس و… دلسوزی نمیکنند؟ منتقدان درست میگویند چرا فقط کمدی؟ اما وقتی حال جامعه خوب باشد مردم ندیدههای خود را میبینند. چرا مردم «سگکشی» را میدیدند؟ مردم امروز حالشان خوب نیست و میخواهند چیزی را ببینند که ندارند. به واسطه دلسوزی برای سینما نباید سینما را تخریب کنیم. جامعه سینما به واسطه برخی چیزها فقط دارد خودش را میکوبد.
تبریزی تصریح کرد: عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی رفتند، همه یک خانواده کوچک هستیم و باید برای کسانی مثل فرحبخش دست بزنیم که فیلم میسازد و اتفاقا موضع وی مشخص است.
وی گفت: حرف منتقدان برای من مهم است اما خودم و سلیقه خودم را عوض نمیکنم. فیلم بد خودم را بسازم بهتر از این است که فیلم خوب دیگران را بسازم؛ میتوان براساس جریان روز، یک فیلم بسازم. برای تولید «مفتبر» ژست نمیگیرم و برای من مهم است مردم را در سینماها ببینم.
کارگردان فیلم «مفتبر» با اشاره به دستمایه دهه ۶۰ در ساخت کمدیها توضیح داد: جامعه امروز ایران از گذشته استقبال میکند. این جریان روز است که قالب شده و به عنوان نمونه بعد از اسکار اصغر فرهادی همه تلاش کردند، شبیه او شوند و امروز هم در دفاتر فیلمنامههای بسیاری از دهه ۵۰ و ۶۰ میآید.
وی مردم را مهمترین دستاورد فیلمسازی دانست و با بیان اینکه دوست دارد با حامد بهداد یک فیلم اجتماعی بسازد، گفت: دوست دارم درباره فیلمهایم با مردم حرف بزنم و از آنها گاهی میپرسم که این فیلم خوب هست که بروم و به تماشای آن بنشینم؟
احسان طهماسبی نیز یادآور شد: دوست دارم به رغم همه حرفهای عادل تبریزی، او به جنس سینمایی برگردد که خیلی دوستش دارد، دچار تغییر رویکرد شود و وارد جریانی شویم که فیلمهایی را بسازد که مهم است و دوست دارد.
نفیسه زارع کارگردان فیلم کوتاه «باغ وحش» نیز اظهار کرد: تصویر اولیه از دختربچهای داشتم که روبروی قفس یک حیوان ایستاده و صدای دعوای والدینش را میشنود و این آغاز داستان بود. فکر دختربچه درباره اینکه من زیبا هستم یا نه، نمودش در فیلم موی پلاستیکی است که بچه با خودش میکشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- گزارشی از فروش فیلمها/ «زودپزِ» رامبد جوان؛ صدرنشین گیشه
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- بسیاری از فیلمهای امروز باید در گروه ج اکران شود/ سینمای کودک باید سالن مخصوص داشته باشد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- قدیمیترین جشنواره قاره آفریقا میزبان سه فیلم ایرانی
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
- سریال «جنابعالی»، نوروز ۱۴۰۱ از شبکه نسیم پخش میشود
- کارگردان «گیجگاه» سریال طنز میسازد
- نوستالژیک و سرگرم کننده/ نگاهی به فیلم «گیج گاه»
- نگاهی به فیلمهای «شیشلیک»، «مامان» و «گیجگاه»
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد