تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۳۱ - ۱۵:۱۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 66713

سینماسینما، علی نعیمی: این روزها نرم‌افزارهای تلویزیون‌های تعاملی و رسانه‌های وی‌او‌دی در کشور با ظهور خود اتفاق کم نظیری را در عرصه ارتباط با مخاطبان در سینما و تلویزیون رقم زده‌اند. اتفاقی که اگر چه عمر آن در کشورهای پیشرفته به بیش از دو دهه قبل می‌رسد، اما ورود این فناوری در کشور و ایجاد بسترهایی برای ایجاد بهتر ارتباط با مخاطبان و در دسترس بودن محصولات سینمایی و تلویزیونی موجب شده است نرم افزارهایی نظیر، لنز، فیلیمو، آپارات، آیو، آنتن و تلویبیون محبوب شمار زیادی از استفاده‌کنندگان تلفن‌های هوشمند قرار بگیرد.

دو مفهوم «تلویزیون پروتکل اینترنت» (آی پی تی وی) و «تلویزیون اینترنتی» با یکدیگر تفاوت کلی دارند. در تلویزیون پروتکل اینترنت، تصاویر تلویزیونی به صورت دیجیتال بر بستری از شبکه اما از طریق گیرنده تلویزیونی دریافت می‌شوند اما در تلویزیون اینترنتی تصاویر یک شبکه تلویزیونی از طریق رایانه متصل به اینترنت بر روی وب دیده می‌شوند. راه‌اندازی سیستم‌ای پی تی وی نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار سنگین در هر کشور دارد اما راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی صرفا با یک هزینه اندک بر روی وب قابل انجام است.

از دید یک بیننده تلویزیونی‌ای پی تی وی بسیار ساده است؛ به جای دریافت برنامه‌های تلویزیونی از طریق امواج که از آنتن روی بام، دیش ماهواره یا کابل فیبر نوری به منزل وارد می‌شود، از طریق یک ارتباط اینترنتی می‌توان همزمان برنامه‌ها را بارگذاری کرد و دید.

در ادامه به بررسی برخی از این نرم‌افزارهای محبوب و قابلیت‌های آن می‌پردازیم:

لنز

همین چند ماه پیش بود که ایرانسل از کسب مجوز راه‌اندازی یک تلویزیون تعاملی خبر داد؛ اپلیکیشنی به اسم «لنز» برای تماشای فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های زنده تلویزیون، که قابلیت هایی مثل توقف و عقب کشیدن برنامه‌های زنده، ضبط برنامه‌ها و دسترسی به آرشیو صدا و سیما از جمله امکانات مهم آن عنوان شده بود.

این اپلیکیشن بالاخره منتشر شد و اندرویدی‌ها می‌توانند آن را از پلی استور گوگل دریافت کنند. لنز یک تلویزیون تعاملی یا IPTV است؛ یعنی در آن کارهای بیشتری نسبت به عوض کردن کانال یا کم و زیاد کردن صدا می‌توانید انجام بدهید. به لطف لنز هر جا که باشید می‌توانید برنامه‌های تلویزیون را به طور زنده و بر بستر اینترنت ببینید و خودتان را با تماشای فیلم‌های سینمایی سرگرم کنید.

فیلیمو

فیلیمو محصول جدید آپارات است. آرشیوی از بهترین فیلم‌های ایران و جهان شامل فیلم سینمایی، سریال‌، مستند و فیلم-تئاترهایی که به راحتی برای تماشا در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

یکی از برترین امکانات فیلیمو، تنظیم کیفیت پخش فیلم و سریال با سرعت اینترنت شما است تا در طول پخش فیلم بتوانید بدون ‌وقفه فیلم ببینید.

فیلیمو این امکان را به شما می‌دهد تا جست‌وجوی آثاری که نیاز دارید را با دسته بندی ژانر‌ها و نوع فیلم‌ها پیدا کنید. همچنین هر فیلم گالری مجزایی دارد که درون آن از عکس‌های فیلم تا نقدهای مرتبط وجود دارد و این امکان را می‌دهد که انتخاب آثاری که می‌خواهید ببینید با آگاهی کامل صورت بگیرد.

دسترسی راحت بر روی تمامی دستگاه‌های دیجیتال موبایل، وب و تلویزیون‌های هوشمند، امکان دانلود و تماشای آفلاین بر روی گوشی‌های هوشمند و تنظیم کیفیت پخش فیلم با هر سرعت اینترنت از ویژگی‌های فیلیمو است.

در میان این نرم‌افزارهای تلویزیون‌های تعاملی هم رقابت فشرده‌ای با یکدیگر دارند. نرم‌افزارهایی که با اعطای مجوز از سوی صدا و سیما می‌توانند تمامی برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی را بر بستر آی‌پی تی‌وی و اینترنت پر سرعت پخش کنند.

نرم‌افزار آیو، آنتن و تلویبیون این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید برنامه‌های زنده تلویزیونی را در هر زمان که فرصت پیدا کردید تماشا کنید و از این منظر یک گام رو به جلو برای تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌تان است.

گسترش فناوری‌های نوین راه ارتباط مخاطب با محصولات هنری در عرصه‌های نمایشی را با سرعت بیشتری به پیش می‌برد و امروز هر شهروندی با در دست داشتن یک تلفن هوشمند می‌تواند به گنجینه‌ای از آثار با ارزش سینمایی و تلویزیونی دسترسی پیدا کند. اتفاق مبارکی که در آینده نیز تاثیرات مثبتی در شکل‌گیری ایجاد انگیزه برای تولید مطلوب و پخش مناسب آثار نمایشی ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها