چهلمین جشنواره فیلم فجر چطور برگزار میشود؟
به گزارش سینماسینما، روزنامه سازندگی در ستونی نوشت:
حکایت جشنواره فیلم فجر امسال حکایت عجیب و غریبی شده است. از یک سو فیلمهای برگزیده هیات انتخاب آنقدر شگفتیبرانگیز بود که سطح جشنواره را تا یک جشنواره منطقه ای و یا موضوعی پایین آورد؛ آنقدر که حتی اشتیاقی در میان منتقدان سینمایی و مشتاقان جشنواره برای پیگیری آن وجود نداد و از سوی دیگر همین فیلمهای نصفه و نیمه که به جشنواره راه پیدا کردند آنقدر حاشیهساز شدند که بعد از گذشت نزدیک به دو هفته همچنان جنجال و هیاهو درباره آنها وجود دارد و هر روز اظهارنظر و یا انتقادی دوباره حاشیه تازهآی ایجاد میکند. محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از بدو ورودش به این سازمان تلاش کرد از افراد خنثی و بیحاشیه برای هیاتهای مختلف زیرمجموعهاش کمک بگیرد. ترکیب اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش که به خوبی موید این مطلب است. اما انتخاب شاهکارش دبیر جشنواره فیلم فجر بود. مسعود نقاشزاده یکی از مدیران قدیمی صدا و سیما است که تا به امروز نه سمت مهمی در سینما داشته و نه رویداد مهم و اتفاق تازهای را در سینما رقم زده است. انتخاب او بیش از هر کس دیگری نشان داد که خزاعی میخواهد خود همه کاره باشد و از افرادی در سمتهای مختلف کمک بگیرد که روی حرفش حرف نزنند و مخالفتی با او نداشته باشند. نقاشزاده نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه؛ فارغالتحصیل دکترای پژوهش هنر (با گرایش سینما)، کارشناسی ارشد سینما و کارشناسی کارگردانی فیلم است. او مسئولیتهای اجرایی را (از جمله معاون آموزش و پژوهش خانه سینما، معاون پژوهشی دانشگاه صدا و سیما، معاون تولید و مشاور عالی مرکز سیما فیلم و معاون تأمین و تولید موسسه رسانههای تصویری) به عهده داشته و عضو هیئت علمی دانشگاه است. داور بخش بینالملل جشنواره فیلم رشد (۱۳۸۶)؛ اولین، دومین و سومین جشنوارهی تلویزیونی جام جم (۱۳۹۲-۱۳۹۰) و سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت (۱۳۹۳)هم دیگر سوابق نقاشزاده است. همین رزومه به خوبی نشان میدهد که او از چه جایگاهی در سینما برخوردار است. او در واقع یک مدیر تلویزیونی بیحاشیه و خنثی است که بهترین گزینه برای خزاعی با رویهای که در پیش گرفت به حساب میآید. یک مدیر تحت امر و محافظهکار که به چیزی بیش از برگزاری یک جشنواره آرام و بیدردسر نمیاندیشد و این همان چیزی است که خزاعی هم به دنبال آن است. اما انگار امسال قرار نیست همه چیز همانطور که این مدیران میخواهند پیش برود. فیلمهای اعلام شده از سوی دبیر جشنواره نشان میداد که جشنواره بدون سروصدا و سوت و کوری برگزار خواهد شد. نه فیلم چندان مهم و جنجالی در میان اسامی بود و نه فیلمسازانی که آثارشان کنجکاویبرانگیز باشد .حتی بسیاری از اسامی آنقدر ناآشنا و غریب بودند که اهالی سینما هم آنها را به جا نمیآورند. تعداد زیادی از کارگردانان هم که یا فیلمشان به جشنواره نمیرسید و یا اینکه ترجیح دادند آن را بدون نمایش در جشنواره به اکران عمومی برسانند. ترکیب هیات انتخاب هم بعضی از آنها را برای ورود به جشنواره دچار تردید کرد، چراکه همین انتخابهای دبیر جشنواره نشان میداد که قرار نیست افراد سرشناس سینما در این دوره به داوری و ارزیابی آثار بپردازند. بنابراین و با مشاهده و بررسی همه این موارد، بعضی هم عطای حضور در جشنواره را به لقای آن بخشیدند. اما با همه این تفاسیر و این رییس و دبیر بیحاشیه، همین فیلمها هم آنقدر حاشیه ساختند که احتمالا اگر فیلمهای مهمتری به جشنواره راه پیدا میکرد، این جنجالها کمتر میبود. بهروز افخمی که یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره بود، همچنان و برخلاف توصیه نقاشزاده به عنوان دبیر به اظهار نظر درباره کیفیت آثار میپردازد. روایتها و نقدهای او نسبت به فیلمهای جشنواره به خصوص یکی از آثار تولید شده در سازمان سینمایی اوج باعث برگزاری نشستی درباره حواشی که برای این فیلم بوجود آمده بود، در این سازمان شد؛ محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال اوج به ناچار به رفتار مدیران جشنواره و اظهار نظرهای هیات انتخاب درباره این فیلم پاسخ داد. او از اینکه مدیران جشنواره رفتارچندگانهای با فیلم داشتند و دلیل اصلی رد شدن آن را اعلام نکرده و هریک دلایل عجیب و غریبی را برای نپذیرفتن «مسیح، پسر مریم» عنوان کردند، حسابی معترض بود. برای اولین بار بود که یک سازمان سینمایی به طور رسمی به مدیران جشنواره برای نحوه برخوردشان با یک اثر و اظهارنظراتی که باعث لو رفتن داستان شد، اعتراض کرد و از آنها خواست واقعیت را همانطور که هست اعلام کنند و محافظ فیلمها باشند و از لو رفتن داستان آنها جلوگیری کنند.
با این اوصاف جشنواره چهلم فیلم فجر که قرار است آرام و عاری از هر جنجالی برگزار شود، تنها همین یک نشست را کم داشت. حال باید اعتراض دیگر فیلمسازان مانند علی زرنگار کارگردان فیلم «علت مرگ، نامعلوم»، علی ملاقلیپور، سیاوش اسعدی از کارگردانان سینما را هم به همه اینها افزود و باید گفت تازه این شروع ماجراست. با اینکه نمیتوان از همین حالا به طور قطع درباره کیفیت فیلمهای جشنواره امسال نظر داد، اما میتوان پیشبینی کرد که نمیتوان در انتظار شگفتی و اثری قابل اعتنا در جشنواره امسال بود. هرچند نامهایی مانند مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی، محمدحسین مهدویان، هادی حجازیفر، بهروز شعیبی کمی میتواند تنور جشنواره را از سردی نجات دهد اما این نامها برای برگزاری پرشور چهلمین جشنواره فیلم فجر کافی نخواهد بود. هرچند که اینطور به نظر میآید که مدیران چهلمین دوره جشنواره هم کاری به پرشور و پربار بودن جشنواره ندارند و ترجیح میدهند آن را بدون حاشیه و دردسر به پایان برسانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا