چهلمین جشنواره فیلم فجر چطور برگزار میشود؟
به گزارش سینماسینما، روزنامه سازندگی در ستونی نوشت:
حکایت جشنواره فیلم فجر امسال حکایت عجیب و غریبی شده است. از یک سو فیلمهای برگزیده هیات انتخاب آنقدر شگفتیبرانگیز بود که سطح جشنواره را تا یک جشنواره منطقه ای و یا موضوعی پایین آورد؛ آنقدر که حتی اشتیاقی در میان منتقدان سینمایی و مشتاقان جشنواره برای پیگیری آن وجود نداد و از سوی دیگر همین فیلمهای نصفه و نیمه که به جشنواره راه پیدا کردند آنقدر حاشیهساز شدند که بعد از گذشت نزدیک به دو هفته همچنان جنجال و هیاهو درباره آنها وجود دارد و هر روز اظهارنظر و یا انتقادی دوباره حاشیه تازهآی ایجاد میکند. محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از بدو ورودش به این سازمان تلاش کرد از افراد خنثی و بیحاشیه برای هیاتهای مختلف زیرمجموعهاش کمک بگیرد. ترکیب اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش که به خوبی موید این مطلب است. اما انتخاب شاهکارش دبیر جشنواره فیلم فجر بود. مسعود نقاشزاده یکی از مدیران قدیمی صدا و سیما است که تا به امروز نه سمت مهمی در سینما داشته و نه رویداد مهم و اتفاق تازهای را در سینما رقم زده است. انتخاب او بیش از هر کس دیگری نشان داد که خزاعی میخواهد خود همه کاره باشد و از افرادی در سمتهای مختلف کمک بگیرد که روی حرفش حرف نزنند و مخالفتی با او نداشته باشند. نقاشزاده نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه؛ فارغالتحصیل دکترای پژوهش هنر (با گرایش سینما)، کارشناسی ارشد سینما و کارشناسی کارگردانی فیلم است. او مسئولیتهای اجرایی را (از جمله معاون آموزش و پژوهش خانه سینما، معاون پژوهشی دانشگاه صدا و سیما، معاون تولید و مشاور عالی مرکز سیما فیلم و معاون تأمین و تولید موسسه رسانههای تصویری) به عهده داشته و عضو هیئت علمی دانشگاه است. داور بخش بینالملل جشنواره فیلم رشد (۱۳۸۶)؛ اولین، دومین و سومین جشنوارهی تلویزیونی جام جم (۱۳۹۲-۱۳۹۰) و سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت (۱۳۹۳)هم دیگر سوابق نقاشزاده است. همین رزومه به خوبی نشان میدهد که او از چه جایگاهی در سینما برخوردار است. او در واقع یک مدیر تلویزیونی بیحاشیه و خنثی است که بهترین گزینه برای خزاعی با رویهای که در پیش گرفت به حساب میآید. یک مدیر تحت امر و محافظهکار که به چیزی بیش از برگزاری یک جشنواره آرام و بیدردسر نمیاندیشد و این همان چیزی است که خزاعی هم به دنبال آن است. اما انگار امسال قرار نیست همه چیز همانطور که این مدیران میخواهند پیش برود. فیلمهای اعلام شده از سوی دبیر جشنواره نشان میداد که جشنواره بدون سروصدا و سوت و کوری برگزار خواهد شد. نه فیلم چندان مهم و جنجالی در میان اسامی بود و نه فیلمسازانی که آثارشان کنجکاویبرانگیز باشد .حتی بسیاری از اسامی آنقدر ناآشنا و غریب بودند که اهالی سینما هم آنها را به جا نمیآورند. تعداد زیادی از کارگردانان هم که یا فیلمشان به جشنواره نمیرسید و یا اینکه ترجیح دادند آن را بدون نمایش در جشنواره به اکران عمومی برسانند. ترکیب هیات انتخاب هم بعضی از آنها را برای ورود به جشنواره دچار تردید کرد، چراکه همین انتخابهای دبیر جشنواره نشان میداد که قرار نیست افراد سرشناس سینما در این دوره به داوری و ارزیابی آثار بپردازند. بنابراین و با مشاهده و بررسی همه این موارد، بعضی هم عطای حضور در جشنواره را به لقای آن بخشیدند. اما با همه این تفاسیر و این رییس و دبیر بیحاشیه، همین فیلمها هم آنقدر حاشیه ساختند که احتمالا اگر فیلمهای مهمتری به جشنواره راه پیدا میکرد، این جنجالها کمتر میبود. بهروز افخمی که یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره بود، همچنان و برخلاف توصیه نقاشزاده به عنوان دبیر به اظهار نظر درباره کیفیت آثار میپردازد. روایتها و نقدهای او نسبت به فیلمهای جشنواره به خصوص یکی از آثار تولید شده در سازمان سینمایی اوج باعث برگزاری نشستی درباره حواشی که برای این فیلم بوجود آمده بود، در این سازمان شد؛ محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال اوج به ناچار به رفتار مدیران جشنواره و اظهار نظرهای هیات انتخاب درباره این فیلم پاسخ داد. او از اینکه مدیران جشنواره رفتارچندگانهای با فیلم داشتند و دلیل اصلی رد شدن آن را اعلام نکرده و هریک دلایل عجیب و غریبی را برای نپذیرفتن «مسیح، پسر مریم» عنوان کردند، حسابی معترض بود. برای اولین بار بود که یک سازمان سینمایی به طور رسمی به مدیران جشنواره برای نحوه برخوردشان با یک اثر و اظهارنظراتی که باعث لو رفتن داستان شد، اعتراض کرد و از آنها خواست واقعیت را همانطور که هست اعلام کنند و محافظ فیلمها باشند و از لو رفتن داستان آنها جلوگیری کنند.
با این اوصاف جشنواره چهلم فیلم فجر که قرار است آرام و عاری از هر جنجالی برگزار شود، تنها همین یک نشست را کم داشت. حال باید اعتراض دیگر فیلمسازان مانند علی زرنگار کارگردان فیلم «علت مرگ، نامعلوم»، علی ملاقلیپور، سیاوش اسعدی از کارگردانان سینما را هم به همه اینها افزود و باید گفت تازه این شروع ماجراست. با اینکه نمیتوان از همین حالا به طور قطع درباره کیفیت فیلمهای جشنواره امسال نظر داد، اما میتوان پیشبینی کرد که نمیتوان در انتظار شگفتی و اثری قابل اعتنا در جشنواره امسال بود. هرچند نامهایی مانند مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی، محمدحسین مهدویان، هادی حجازیفر، بهروز شعیبی کمی میتواند تنور جشنواره را از سردی نجات دهد اما این نامها برای برگزاری پرشور چهلمین جشنواره فیلم فجر کافی نخواهد بود. هرچند که اینطور به نظر میآید که مدیران چهلمین دوره جشنواره هم کاری به پرشور و پربار بودن جشنواره ندارند و ترجیح میدهند آن را بدون حاشیه و دردسر به پایان برسانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- انتقاد تند روزنامه سازندگی به معاون هنری وزیر ارشاد
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





