دبیر جشنواره فیلم مستند (سینما حقیقت) در آستانه برگزاری این جشنواره خبر داد که برنامهریزیهایی برای تحول در حوزه موسسات سازمان سینمایی که جشنواره برگزار میکنند، تدارک دیده میشود.
به گزارش سینماسینما، محمد حمیدی مقدم صبح یکشنبه ۱۶ آذرماه در نشست خبری نوزدهمین جشنواره فیلم سینما حقیقت توضیحاتی را درباره این رویداد بیان کرد.
حمیدیمقدم در همان ابتدای جلسه با اشاره به روز دانشجو بیان کرد که یکی از بخشهای ویژه جشنواره امسال بخش دانشجویی است.این بخش با تمرکز بر کارهای نو مورد توجه قرار گرفته و حدود ۴۰ فیلم رسید که در نهایت ۱۷ اثر انتخاب شدند.
به گفته وی؛ امسال ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد تولید مستند نسبت به سال گذشته وجود داشته و ۷۸۰ اثر به دبیرخانه رسیده بود که امسال پیش از نشست خبری اسامی فیلمها اعلام شد.
دبیر جشنواره درباره انتخاب آثار توضیح داد که فیلمهای جشنواره برآیند مشورت با حدود ۲۰ کارشناس مشاور در حوزه سینمای مستند است.
همچنین گفته شد که مواجهه با واقعیت افزوده که در جشنوارههای تخصصی مهم دنیا وجود دارد، امسال در جشنواره درنظر گرفته شده و با حضور مهمانهای خارجی بررسی میشود.
بخش آثار مقاومت و غزه نیز همانند سالهای اخیر از بخشهای ویژه جشنواره است.
در ادامه این نشست حمیدیمقدم درباره جایزه مردمی جشنواره گفت که سامانه آنلاین هاشور با حمایت مرکز و همکاری انجمن تهیهکنندگان مستند این بخش را برپا میکند.
او درباره اکران آنلاین نیز افزود: برخی آثار در سامانههای آنلاین نمایش داده میشوند، درحالی که این مسئله برای عموم در سطح دنیا محدود شده است.
وی درباره حضور فیلمهای سیاسی هم گفت که در بخش ویژه و سیر طبیعی جشنواره فیلم سیاسی داریم و تلاش کردیم جشنواره امسال شاهد صداهای متنوع باشد.
حمیدیمقدم در ادامه درباره حضور هفت ساله خود در جشنواره و وضعیت بخش بینالملل گفت: امیدوارم بتوانیم این جشنواره را چند قدم به جلو ببریم و در بخش بینالملل مایلم درباره فضای ناجوانمردانهای که از طرف چند هموطن برای ما رخ داده بعدا صحبت کنمT اما در حوزه فرهنگی توانستیم از این فضا عبور کنیم. جشنواره جهانی فجر ۲۰۰ مهمان خارجی داشت و جشنواره سینما حقیقت یک جشنواره واقعی است و با همه فضای منفی بعد از جنگ ۱۲ روزه امسال جشنواره دچار تحول شده است و مهمانان ما برای سفر به ایران اشتیاق دارند.
دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که آیا فیلمی به دلیل سانسور از جشنواره کنار گذاشته شده است یا خیر، گفت:من به عنوان مدیر جشنواره حقیقت میگویم که آثار پرچالش و جسوری که فکر کنیم با آن باید چه کنیم، نداشتیم. شاید فیلمی داشتیم که دوست داشتیم آن را نمایش دهیم ولی رأی زیبایی شناسی برای حضور در بخش مسابقه را کسب نکرد. با این حال یکی دو فیلم هست که تلاش میکنیم آنها را در بخش ویژه نمایش دهیم. ضمن اینکه تاکید میکنم برای انتخاب آثار، هیچ نگاه شخصی و سمپات نسبت به تولیدات مرکز نداشتیم.
او در پاسخ به دیگر سوال مبنی براینکه آیا معتقد نیست که جدا شدن مدیریت مرکز گسترش از دبیری جشنواره حقیقت، انتقادها را کمتر و جشنواره مستقلتری را به دنبال دارد، بیان کرد: من خودم از سال ۹۸ پیگیر این بحث بودم و در نهایت تصمیمگیری درباره این موضوع با وزارت ارشاد است اما در طراحی و برنامهریزی دکتر فریدزاده برای یکی دو سال آینده، بر این است که حوزههای موسسات و جشنوارهای دچار تحول شوند.
حمیدیمقدم در بخشی دیگر درباره تعداد زیاد جوایز جشنوارهها گفت: قصد کاهش جایزهها قبلا هم وجود داشت ولی طبق نظر صنف برای کم نشدن انگیزهها جایزهای کم نشده است. البته درخواستهایی از دستگاهای دیگر برای اهدای جایزه بود ولی موافقت نکردیم و شاید به این سمت برویم که پیش از مراسم اختتامیه، یک بخشی از جوایز جنبی اهدا شوند.
او با اشاره به کارگاههای آموزشی مختلف همچون حوزه هوش مصنوعی گفت: امروزه بحث مستند- انیمیشن یک موضوع جدی در سینمای مستند شده و مستندسازان باید نشان دهند که با این پدیده چطور برخورد میکنند.
دبیر جشنواره همچنین گفت که یک برنامه یادمان برای ناصر تقوایی و آثار مستندش در جشنواره امسال تدارک دیده شده است.
حمیدیمقدم درباره پیچینگ طرحها و دوره اول آن که سال قبل برگزار شد بیان کرد: احساس کردیم مشارکت لازم شکل نمیگیرد و زیرساختها باید تعریف شوند. قرار ما این بود که بخش خصوصی انگیزه پیدا کند و وارد شود که برای عرضه مستند هم اقدام شود. متاسفانه به نتیجه نرسیدیم و فکر میکنم مداومت در موضوع ما را به نتیجه میرساند. البته امیدوارم طبق برنامهریزیها پیچینگ دوره دوم بعد از جشنواره تا قبل از پایان سال برپا شود.
دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درباره تغییرات جامعه بویژه در بخش پوشش آیا فیلمی بوده که روایتی واقعی داشته باشد، گفت: فیلمهایی با موضوعهای مختلف بوده و در مواردی اصلاح کوچکی بدون تغییر جهان کلی فیلم اعمال شده است. اما اینکه فیلمی به دلیل این نوع روایت حذف شده باشد، نداشتیم و برخی فیلمها بخاطر بحث استاندارد و زیبایی شناسی برای حضور در بخش مسابقه رأی نیاوردند. البته این را بگویم که یک فیلم کوتاه داشتیم که رأی هم آورده بود ولی به دلیل حراست از حقوق فردی شخصیت حاضر در فیلم در جشنواره حضور ندارد با این حال امیدوارم فیلمها انعکاس واقعی جامعه باشند.
وی در بخشی دیگر اضافه کرد: ما وامدار آقای مسعودشاهی هستیم و افتخار داریم که نکوداشت ایشان را که مشوق ما در راهاندازی بخش آنلاین بود، در جشنواره داشته باشیم همچنین بزرگداشت فرهاد ورهرام نیز برگزار خواهد شد.
به گفته وی امسال همانند سال قبل در برخی شهرهای کشور آثار برگزیده جشنواره نمایش داده خواهند شد.
دبیر جشنواره در پایان این نشست درباره شائبه نمایش برخی فیلمهای جشنواره در موقعیتی دیگر گفت: استثنای ما انجمن سینمای جوان بوده که علیرغم میل سینما حقیقت و بنا بر دستور مدیریت سازمان براساس تفاهم صورت گرفته، از جشنواره فیلم کوتاه میتواند فیلمی در سینما حقیقت باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





