به گزارش سینماسینما، اصغر دشتی در برنامه «خط فرضی» و در گفتگو با کیوان کثیریان بیان کرد: «ما چند گفتمان و سبک زندگی داریم؛ یک گفتمان و سبک زندگی رسمی، یک گفتمان و سبک زندگی عرفی، یک گفتمان و سبک زندگی زیرزمینی. اگر حکمرانی و حاکمیت حواسش نباشد که سبک زندگی عرفی را به رسمیت بشناسد، این باعث میشود زیر زمین برود. بعد چه اتفاقی میافتد؟ در زیر زمین یک شهر دیگری وجود دارد که من و شما از آن بیخبریم. چون در خیابانهای شهر حرکت نمیکنیم و بعد از آن فکر میکنیم جامعه ما چه شکلی دارد و نمیدانیم آن زیر دارد چه اتفاقی میافتد. این مسئله بسیار خطرناک و تهدید کننده امنیت ملی است. چون پایه امنیت ملی بر انسجام اجتماعی است.»
وی ادامه داد: آنچه گفتم، حرفهای من نبود؛ اینها حرفهای حسین انتظامی پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در یک گفتگویی مثل همین برنامه است. من گفتگویی را در یوتیوب تماشا کردم که او داشت این حرفها را میزد. اینکه آقای انتظامی به این مسائل اشاره میکند و الآن هم فکر کنم که شخص دوم در وزارت فرهنگ هستند، یعنی حاکمیت به وضعیتی که رخ داده، آگاه است.
دشتی گفت: همین آقای انتظامی که از او مثال زدم، در جای دیگری گفت که؛ «ما به یک نمایشنامه بابت کتاب مجوز دادیم ولی برای اجرا با آن کتاب و با همان متنش مخالفت کردیم». میبینید که چقدر خسته شدیم. چقدر هر بار برگشتیم بگوییم بیاید گفتگو کنیم، یک چیزی را اصلاح کنیم و درست جلو ببریم، ما را خسته کردند. من معتقدم انرژی خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده و آنهایی که به این مکانیزم عادت نداشتند و هیچ وقت به آن دم و دستگاه نیامدند، بیرونش ایستاده و به آن دهان کجی میکنند و داخلش نخواهند آمد.
وی افزود: به نظر من اینکه وزیر ارشاد این طبقه بندی را کرده، خیلی جالب است؛ قهر، فاصله، اعتراض، نفرت. میگوید سرمان را مثل کبک در برف نکنیم. اینکه الان از نظر ایشان در کدام مرحلهایم را من نمیدانم و نظر خودم را میگویم. من سوالم از آقای وزیر این است که خوب حالا این چهار طبقه بندی جالبی که اتفاق افتاده، شما دارید در آن چهکار میکنید؟ کجایش ایستادهاید؟
این هنرمند مطرح کرد: رئیس جمهوری با حداقل رای رئیس یک دولت میشود. نمایندگانی با حداقل رای به وزیری با حداقل جایگاه فرهنگی رای اعتماد میدهند و او به خودش اجازه میدهد که برای جامعه فرهنگی شاخ و شانه بکشد و برایشان تعیین تکلیف کند. بعد بلافاصله چیدمان مهرهها را شروع میکند؛ مدیریتی که این چیدمان مهرهها و مدیریت ضد جریان فرهنگی و ضد جریان پیشرو تئاتر ایران قلمداد میشود.
وی اضافه کرد: من آن طرف جهان تئاتر دیدم و میتوانم بفهمم که اگر ما دچار خود زنی تاریخی و یک بیاعتماد به نفسی خاورمیانهای نباشیم، گاهی خلاقیت و نگاهمان از بعضی از نمونههای غربی یا اروپایی در تئاتر بسیار پیشروتر است.
برنامه گفتگو محور خط فرضی، محصول پایگاه خبری تحلیلی سینماسینما است که هر چهارشنبه ساعت ۲۰ در یوتیوب خط فرضی منتشر میشود.
سردبیر و میزبان این برنامه کیوان کثیریان است و کثیریان به همراه اردوان زینی سوق، خط فرضی را تهیه میکنند. ساتیار امامی نیز کارگردانی فنی و تدوین آن را به عهده دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟