سینماسینما، علی نعیمی: اجرای طرح نیمبها بلیت سینماها در سال۱۳۹۶ که از ۱۹شهریور آغاز شد به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. طرحی که با وجود مزیتهای بسیار برای ترغیب مخاطبان به رفتن به سینما و رونق گیشههای سینما در فصل پاییز، اما مخالفان سرسختی هم دارد. مخالفانی که معتقدند این طرح با این شیوه هیچ کمکی به اقتصاد سینما نمیکند و مخاطب سینما را برای فیلم دیدن تنبل و بد عادت میکند.
تاریخچه طرح اجرای فروش بلیت بهطور نیمبها به اواسط دهه۸۰ باز میشود. روزهایی که قیمت بلیت سینماها به یکباره با جهش ۲برابری به گرانترین حد قیمت خود رسیدند و مخاطبان سینما با کاهش چشمگیری روبهرو شد. طرحی که ابتدا در روزهای شنبه و پس از آن به روزهای سهشنبه منتقل شد تا مخاطبان سینما به مدد یارانهای که دولت به فیلمهای روی پرده میدهد بتوانند یک روز در هفته با هزینه کمتری به تماشای آثار سینمایی بنشینند.
هر چند آسیبشناسی نرفتن مخاطبان به سینما فراتر از گرانی بلیت به کیفیت آثار و نسبت مستقیم آن با ریزش مخاطب باز میشود اما اجرای این طرح در مقطعی که مخاطبان با سینما قهر کرده بودند و قاچاق آثار رویپرده و فروش فیلمهای اکران شده در بساط دستفروشان کمر سینما را خم کرده بود؛ تسکیندهنده زخمهایی بود که بدنه سینما را به نابودی میکشاند. با روی کارآمدن دولت یازدهم یک اتفاق به مدد سازمان سینمایی و در زمان حجتالله ایوبی در بهمن سال۱۳۹۲ رقم خورد که تعریف جدیدی از حمایتهای دولت از سینما رفتن مخاطبان را به واژههای مدیریتی و سینمایی باز کرد. طرح سلام سینما که در ۱۱بهمن۱۳۹۲ و یک روز پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر اجرا شد سینماهای کشور را به شکل رایگان دراختیار مردمی میگذاشت که تا پیش از این به سینما نرفته بودند. طرحی که در اجرا با خسارات زیادی به سینماهای تهران پایان یافت و خاطرهای تلخ را برای سینماداران به یادگار گذاشت. اینبار اما مسئولان سینمایی ترکیب تازهای از حمایتها را اجرایی کردهاند و طرح نیمبها آن هم به مدت ۲۰روز را به اجرا در آوردند تا آغاز فصل پاییز که همواره با افت مخاطب روبهرو بوده است به فصلی پویا برای سینماهای کشور تبدیل شود. علی سرتیپی مدیرعامل «فیلیمیران» با اشاره به اجرای این طرح گفت: با اجرا شدن طرح نیمبها بلیتهای سینما، آمار تعداد مخاطبان نسبت به گذشته بیش از ۲برابر شده اما آمار قیمت فروش فیلمها تغییری نداشته است و امیدواریم این طرح روی مجموعه فروش فیلمها هم تاثیرگذار باشد. او خاطرنشان کرد: هماکنون شرایط به گونهای است که تعداد تماشاگران فیلمهای سینمایی نسبت به گذشته ۲برابر شده است اما به دلیل کاهش قیمتهای بلیت سینماها، این طرح به طور ملموس روی فروش فیلمها تاثیر مثبتی نداشته است. به نظر من این طرح میتواند طرح خوبی باشد، اما فکر میکنم اگر میزان استقبال و اطلاعرسانی از این طرح افزایش یابد موفقتر خواهد بود. او همچنین با اشاره به فروش فیلمهای ۵ماه نخست سال۱۳۹۶ که نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، ادامه داد: متاسفانه هنوز برای این طرح تبلیغات زیادی انجام نشده است، البته صداوسیما در این زمینه شروع به همکاری کرده است. همیشه اگر مقداری قیمت بلیتها افزایش پیدا کند، مطبوعات شروع به سروصدا میکنند، اما اکنون که قیمتها بلیت سینماها به نصف کاهش یافته است به نظر مطبوعات مهم نیست و پیگیری و تبلیغاتی از سوی آنها انجام نشده است. سعید خانی مدیر دفتر پخش نسیم صبا، درباره اجرای طرح نیمبها شدن بلیت سینماها با اعلام اینکه شورای صنفی نمایش نیازمند تعویض زیرساختهای خود است، بیان کرد: شورای صنفی نیازمند یک بازنگری است و به یک کارگروه که در زمینه تبلیغات فعالیت کند نیاز دارد. سعید خانی با اشاره به طرح نیمبها بلیت سینماها تا پایان هفته دفاع مقدس اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماههای گذشته ضریب مخاطبان سینما با افتهایی همراه بود، روز سینما بهانه خوبی شد تا مردم از این طرح استقبال کنند. البته اگر مدت زمان اجرای این طرح کوتاهتر بود بهتر بود، ولی بهطور اساسی، این طرحها مستلزم یک اطلاعرسانی خوب است. زیرا اگر از توده مردم درباره این طرح جویا شوید متوجه خواهید شد که بیش از ۸۰درصد مردم از اجرای این طرح اطلاعی درستی ندارند. زمانی که قرار است طرحی اجرا شود ابتدا باید برای تبلیغات آن طرح، کمپینی طراحی شود تا مردم از آن آگاه شوند. مدیر دفتر پخش نسیم صبا با بیان اینکه به طور اساسی باید بلیتها براساس سانس سینماها تعریف شود، گفت: به عنوان مثال نباید قیمتهای بلیت سانس روز شنبه نسبت با روز جمعه برابر باشد. باید فروش بلیت سینماها به طور طرح پلکانی اجرا شود. خانی با اشاره به فروش پلکانی بلیت سینماها خاطرنشان کرد: باید قیمت بلیت سینماها در سانسهای صبح که ضریب مخاطب کمتر از ۱۰درصد است نسبت به ساعتهای پرمخاطب قیمت کمتری داشته باشد و در ساعات پرمخاطب بهای آن افزایش داشته باشد. این تهیهکننده ادامه داد: بهطور کلی طرح پلکانی مستلزم یک ساماندهی کلی است که در ابتدای اجرای آن با درگیریهایی همراه خواهد بود اما اگر برای آن کمپین تبلیغاتی تعریف شود به طور حتم این طرح موفق خواهد بود. چراکه عصر، عصر اطلاعات است و با این طرح فروش بلیت سینماها حداقل ۳۰درصد افزایش خواهد داشت. اگر طرح پلکانی اجرا شود دیگر نیازی به اجرای طرحهایی چون نیمبها شدن بلیت سینماها که یکروز ویژه را به این طرح اختصاص میدهند، نیست زیرا با وجود طرح حاضر در یک روز فروش خوبی داریم اما در روزهای دیگر فروش بلیتها کم میشود.
باید در آینده منتظر ماند و دید طرحهای حمایتی مسئولان سینمایی تا چه زمان میتواند به عنوان یک کاتالیزور مخاطبان را به تماشای فیلمها در سالنهای سینما ترغیب کند. اتفاقی که باید از پوسته حمایتی خود در اکران به حمایتهای زیربنایی و تولید آثار با کیفیت روانه شود تا مخاطبان سینما با علاقه بیشتری بدون هیچگونه طرح حمایتی به سینما بیایند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن ویاودی شد
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اکران «سینما شهر قصه» به زمستان موکول شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد