چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور بی سروصدای یکی از بزرگان بازیگری سینما و تئاتر ایران در مقابل توجه ویژه عکاسان و خبرنگاران به حضور رییس سازمان سینمایی در محل برپایی جشنواره و همچنین با به اوج رسیدن انتقادها از هیأت انتخاب جشنواره بابت برخی فیلمهای منتخبشان سپری شد.
به گزارش سینماسینما، پنجشنبه چهاردهم بهمن ماه روز چهارم از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر ، در حالی به پایان رسید که در غیاب دبیر جشنواره (مسعود نقاشزاده) که هنوز در قرنطینهی پس از ابتلا به کروناست، محمد خزاعی – رییس سازمان سینمایی – به خانه جشنواره در مرکز همایشهای برج میلاد آمد و به جای دبیر پاسخگویی برخی انتقادها شد که در این گزارش، در کنار حاشیههای روز چهارم به آنها اشاره خواهد شد.
* اولین فیلم روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در سینمای رسانه «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس بود که بیشتر در سینمای کوتاه فعال بوده است. «ملاقات خصوصی» یکی از عاشقانههای سینماست که در سالهای گذشته سینماگران خیلی کمتر سراغ آن به عنوان درونمایهای اصلی رفته بودند. بازیگران اصلی این فیلم هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار هستند و بخش قابل توجهی از این فیلم ۱۲۰ دقیقهای هم در زندان میگذرد.
* هوتن شکیبا تجربه زیست در زندان را بخاطر بازی در این فیلم ، متفاوت و سخت میداند و از خاطراتش برای آشنایی با فضای زندان تعریف کرد که پیش از فیلمبرداری علاوه بر خواندن چند پرونده، دیدارهایی از زندان ها داشته و از قضا در بازدیدی، یکی از همسایههای خود را در زندان میبیند.
* پریناز ایزدیار در این فیلم نقش دختری را ایفا میکند که برخی آن را کمی مشابه سمیه در «ابد و یک روز» دانستند ولی خود او این نقش را متفاوت میدانست و در عین حال در نشست خبری گفت که انتظار، طرح چنین پرسشی را داشته است!
در فیلم «ملاقات خصوصی» یکی از کاراکترها به نام ایمان نقش ورزشکاری را بازی میکند که در مسابقه قویترین مردان ایران که سالها از تلویزیون پخش می شد شرکت میکرد. زندگی این کاراکتر پس از ادامه پیدا نکردن این مسابقه ورزشی تحت تاثیر قرار گرفته و به مسیر خلاف و دزدی میافتد. «ایمان» در نشست خبری فیلم تاکید کرد که نقش واقعی خود را در این فیلم بازی کرده و جزء کسانی بوده که در مسابقه قویترین مردان ایران شرکت میکرده است. او با بیانی انتقادآمیز یادآور شد که تمام شدن این مسابقه، زندگی خیلی از شرکتکنندگان قدیمی مسابقه و ورزشکاران علاقهمند را تغییر داده است.
* دومین فیلم جشنواره در روز چهارم سینمای رسانهها، «ماهان» به کارگردانی حمید شاهحاتمی بود. او یکی از کسانی است که پس از اعلام شدن نام فیلمش در بخش سودای سیمرغ، به عنوان یکی از آقازادههای هنری جشنواره یاد میشد، اما فرزند علی شاهحاتمی نتوانست با اولین ساخته خود رضایتی حتی اندک از مخاطبانش در برج میلاد به دست آورد. انتقادها از «ماهان» به حدی رسید که برخی منتقدان آن را حتی ضعیفتر از فیلم «لایههای دروغ» – دیگر فیلم جنجالی و پر از انتقاد جشنواره – دانستند.
* علی شاهحاتمی که دو اثر معروفش فیلم «آخرین شناسایی» و سریال «خوش رکاب» است و تهیه کنندگی فیلم پسرش را بر عهده داشته، انتقادها در نشست رسانهای «ماهان» چندان به مذاقش خوش نیامد و در پاسخ به این که گفته شد، «ماهان» شبیه یک تیزر تلویزیونی است با کنایه جواب داد که از این پس، بیشتر سراغ ساخت همین تیزرها میرود تا فیلم سینمایی!
*نمایش دو فیلم ضعیف در دو روز متوالی جشنواره صدای بسیاری از اهالی رسانه و منتقد را بلند کرد و این پرسش را مطرح میکردند که اگر بهترین فیلمهای سینما در بین بیش از ۹۰ متقاضی جشنواره این نوع آثار هستند، پس باید، بیش از گذشته ، نگران اکران سال آینده بود.
* ۱۴ بهمن با توجه به تعطیلی پایان هفته، شلوغترین روز جشنواره بود ولی گاهی ازدحام در گوشهای از خانه جشنواره خیلی زیاد میشد. در این روز دو شخصیت سینمایی به برج میلاد آمدند؛ یکی رییس سازمان سینمایی و دیگری علی نصیریان بازیگر باسابقه سینما که برای نشستی درباره فیلم «گاو» در گفتوگو با اکبر نبوی به مرکز همایشهای برج میلاد آمد، اما خیلیها متوجه حضور نصیریان نشدند و او در سالن خلوت طبقه منفی دو، در خانه جشنواره با تعدادی انگشتشمار علاقهمند به نقل خاطراتی از فیلم «گاو» و نقدی با محور انسان و معنای زندگی شد. البته این نشست به صورت مجازی پخش هم شد.
* رییس سازمان سینمایی نیز روز پنجشنبه، هنگام پخش فیلم «ماهان» برای بازدید وارد خانه جشنواره شد و با حضور در بسیاری از برنامههای تلویزیونی و رادیویی و گفتوگو با برخی خبرنگاران درباره بعضی انتقادها به کیفیت فیلمها و ازدحام در محل جشنواره توضیحاتی داد.
* به گفته محمد خزاعی، مسعود نقاشزاده – دبیر جشنواره فیلم فجر – احتمالا از شنبه آینده به خانه جشنواره خواهد آمد، گرچه گمان میکردند او پس از پنج روز قرنطینه بابت ابتلا به امیکرون، بتواند کارش را در مرکز همایشها دنبال کند اما چون نتیجه تست دوم باز هم مثبت بود قرنطینه برای روزهای بیشتری ادامه پیدا کرد.
* خزاعی درباره انتقاد به برخی فیلمها این پاسخ را داد که تنوع در ژانر، یکی از خروجیهای خوب هیأت انتخاب بوده که میتواند کیفیت فیلمها را هم پوشش دهد!
* او درباره شلوغی خانه جشنواره و صدور تعداد زیاد کارت هم گفت: پیش از شروع جشنواره با همکاران مرتبط در وزارت بهداشت رایزنیهایی صورت گرفت و پیشبینی آنها این بود که امیکرون در این مقطع در ایران شدت نخواهد گرفت. بر همین اساس در ابتدا ظرفیت بیشتری برای سینمای رسانه و مردمی در نظر گرفته شده بود.
* در روز پنجشنبه خبر رسید که منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما به کرونا مبتلا شده در حالی که او احتمالا باید روز شنبه در مراسم نکوداشت زنده یاد فرشته طایرپور، شرکت میکرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول