سامانه نقشه جامع بازار رسانههای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی راهاندازی شد.
به گزارش سینماسینما، محمدحسن خلعتبری ـ معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا ـ به ایسنا آمد تا ضمن اعلام آغاز فعالیت سامانه نقشه جامع بازار رسانههای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، توضیحاتی را درباره «حکمرانی داده» به کاربران رسانه ارائه دهد.
در این حضور، محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا ـ خلعتبری را همراهی میکرد.
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا، با تاکید بر ضرورت «شناخت و آگاهی از وضع موجود»، به اهمیت مبحث «تحول در رسانه» اشاره کرد و اولین قدم در این مسیر را داشتن تصویری از واقعیتهای امروز جامعه دانست که دغدغههای واقعی مردم را به نمایش بگذارد.
خلعتبری زیست بوم صوت و تصویر فراگیر را بخشی از زیست بوم رسانههای کل کشور دانست و یادآور شد که زیست بوم رسانههای کل کشور چیزی در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.
او سپس به تشریح واقعیتها و وضع موجود زیست بوم صوت و تصویر فراگیر در ابعاد اقتصادی پرداخت که در ویدئوی زیر آمار و ارقام موجود به تفکیک و بر اساس نمودار، توسط معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا توضیح داده میشود.
به گفته محمدحسن خلعتبری در سال ۹۷ که ساترا فعالیتش را آغاز کرد، ۳۶ سکوی صوت و تصویر فراگیر از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر مجوز دریافت کردند؛ در همان سال ۷۳۶ سکوی فاقد مجوز فعالیت میکردند.
این در حالی است که در انتهای سال ۱۴۰۳ ، ۵۱۷ سکوی مجوزدار در مقابل ۲۵۵ سکوی فاقد مجوز وجود دارد. از بین سکوهای مجوزدار، ۲۰۲ سکو مجوز معتبر دارند و تاریخ مجوزشان همچنان برقرار است.
به گفته وی در حال حاضر ۷۶ درصد از سکوها فعال هستند و با زدن آدرس، میتوان به آنها دسترسی داشت.
حجم ترافیک مصرفی توسط کاربران، دیگر مبحث مطرحشده توسط خلعتبری است. در حال حاضر ۵۱۷ سکوی مجوزدار، چهار میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۱ ترابایت ترافیک ایجاد میکنند.
به گفته وی بازدید روزانه از سکوهای صوت و تصویر فراگیر دارای مجوز، بیش از ۱۰۴ میلیون بازدید است.
زیست بوم صوت و تصویر فراگیر ۸۷ میلیون کاربر دارد که از این تعداد در حدود ۵۳ میلیون کاربر، فعال است. (توضیح: کاربر زیست بوم صوت و تصویر فراگیر غیریکتا است.)
تعداد محتوای موجود در زیست بوم صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، هشت میلیون قطعه است که لزوما تخصصی و فیلم و سریال نیستند، بلکه بخشی از این قطعات را یوجیسی ها (UGC) و یا خود مردم بارگذاری کردهاند.
سکوهایی که در حال حاضر فعال هستند، در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل ترافیک، ۴۸۰۰ میلیارد تومان از محل تبلیغات و در حدود ۳۸۷۰ میلیارد تومان از محل اشتراک درآمد دارند.
اما نکته قابل توجه اینکه درآمد اپراتورهای اینترنتی از محل زیست بوم ویاودی ها، یوجیسی ها و صوت و تصویر فراگیر، عدد قابل توجهی است و به ۲۲ هزار میلیارد تومان میرسد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد