سامانه نقشه جامع بازار رسانههای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی راهاندازی شد.
به گزارش سینماسینما، محمدحسن خلعتبری ـ معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا ـ به ایسنا آمد تا ضمن اعلام آغاز فعالیت سامانه نقشه جامع بازار رسانههای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، توضیحاتی را درباره «حکمرانی داده» به کاربران رسانه ارائه دهد.
در این حضور، محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا ـ خلعتبری را همراهی میکرد.
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا، با تاکید بر ضرورت «شناخت و آگاهی از وضع موجود»، به اهمیت مبحث «تحول در رسانه» اشاره کرد و اولین قدم در این مسیر را داشتن تصویری از واقعیتهای امروز جامعه دانست که دغدغههای واقعی مردم را به نمایش بگذارد.
خلعتبری زیست بوم صوت و تصویر فراگیر را بخشی از زیست بوم رسانههای کل کشور دانست و یادآور شد که زیست بوم رسانههای کل کشور چیزی در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.
او سپس به تشریح واقعیتها و وضع موجود زیست بوم صوت و تصویر فراگیر در ابعاد اقتصادی پرداخت که در ویدئوی زیر آمار و ارقام موجود به تفکیک و بر اساس نمودار، توسط معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا توضیح داده میشود.
به گفته محمدحسن خلعتبری در سال ۹۷ که ساترا فعالیتش را آغاز کرد، ۳۶ سکوی صوت و تصویر فراگیر از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر مجوز دریافت کردند؛ در همان سال ۷۳۶ سکوی فاقد مجوز فعالیت میکردند.
این در حالی است که در انتهای سال ۱۴۰۳ ، ۵۱۷ سکوی مجوزدار در مقابل ۲۵۵ سکوی فاقد مجوز وجود دارد. از بین سکوهای مجوزدار، ۲۰۲ سکو مجوز معتبر دارند و تاریخ مجوزشان همچنان برقرار است.
به گفته وی در حال حاضر ۷۶ درصد از سکوها فعال هستند و با زدن آدرس، میتوان به آنها دسترسی داشت.
حجم ترافیک مصرفی توسط کاربران، دیگر مبحث مطرحشده توسط خلعتبری است. در حال حاضر ۵۱۷ سکوی مجوزدار، چهار میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۱ ترابایت ترافیک ایجاد میکنند.
به گفته وی بازدید روزانه از سکوهای صوت و تصویر فراگیر دارای مجوز، بیش از ۱۰۴ میلیون بازدید است.
زیست بوم صوت و تصویر فراگیر ۸۷ میلیون کاربر دارد که از این تعداد در حدود ۵۳ میلیون کاربر، فعال است. (توضیح: کاربر زیست بوم صوت و تصویر فراگیر غیریکتا است.)
تعداد محتوای موجود در زیست بوم صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، هشت میلیون قطعه است که لزوما تخصصی و فیلم و سریال نیستند، بلکه بخشی از این قطعات را یوجیسی ها (UGC) و یا خود مردم بارگذاری کردهاند.
سکوهایی که در حال حاضر فعال هستند، در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل ترافیک، ۴۸۰۰ میلیارد تومان از محل تبلیغات و در حدود ۳۸۷۰ میلیارد تومان از محل اشتراک درآمد دارند.
اما نکته قابل توجه اینکه درآمد اپراتورهای اینترنتی از محل زیست بوم ویاودی ها، یوجیسی ها و صوت و تصویر فراگیر، عدد قابل توجهی است و به ۲۲ هزار میلیارد تومان میرسد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





