تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۱۱/۰۷ - ۱۳:۳۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 183971

همین دو روز قبل بود که وزیر ارشاد بر «ممنوعیت توقف سریال‌ها به دلیل عملکرد بازیگرانشان» تاکید کرد؛ رویکردی که در صورت اجرایی شدن، ابهام در پخش «سقوط» و چند فیلم و سریال دیگر را برطرف می‌کرد. با این همه همان‌طور که پیشتر در گزارشی پیش‌بینی شده بود، غائله به همین‌جا ختم نشد و حالا اختلاف‌نظرها به نامه‌نگاری رییس صداوسیما با رییس جمهور کشیده شده است.

به گزارش سینماسینما، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی پس از اینکه اظهارنظرهایش درباره اعمال برخی ملاحظات در پروژه‌ها، به نتیجه عملیاتی نرسید یا حداقل هنوز نرسیده است، شامگاه پنجشنبه ـ ۶ بهمن ماه ـ در اطلاعیه‌ای با تاکید بر این بند که «ساترا در برابر هرگونه قانون‌شکنی و بی‌توجهی به حقوق مخاطبان و رقابت غیرقانونی و ناعادلانه با سایر سکوهای دارای مجوز از ساترا (۳۳۷ سکوی دارای مجوز)، اقدامات قانونی لازم را انجام خواهد داد.»، به نامه رییس صداوسیما به رییس جمهور اشاره کرده است.

در این اطلاعیه روی صحبت ساترا به طور خاص یکی از پلتفرم‌هاست که این روزها اتفاقا سریال «سقوط» را پخش می‌کند؛ با این تاکید که پلتفرم مذکور بر اساس قانون، موظف به اخذ مجوز پخش مجموعه از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر بوده و این اتفاق نیفتاده است. بر این اساس بار دیگر با بالا گرفتن اختلاف‌نظرها میان مسوولان ساترا و پلتفرم فیلیمو، شائبه‌هایی برای تعطیلی این سکوی نمایش فیلم و سریال مطرح شده است.

روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، در متن  اطلاعیه خود آورده است:

«طبق قانون کلیه پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات صوت و تصویر فراگیر، موظفند قبل از تولید و انتشار مجموعه‌های نمایش خانگی اقدام به اخذ مجوز از ساترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم‌گر صدا و تصویر در فضای مجازی نمایند.

پلتفرم فیلیمو بدون اخذ مجوز قانونی تولید سریال«سقوط» اقدام به تولید این مجموعه و همچنین بدون اخذ مجوز انتشار، اقدام به انتشار آن نموده است. این اقدام غیرقانونی علیرغم تذکرات و مکاتبات پیاپی ساترا و یادآوری فرایند قانونی اخذ مجوز و بی‌توجهی مکرر این پلتفرم صورت گرفته است. با توجه به تکرار تخلفات این پلتفرم در گذشته، گزارش تخلف جدید فیلیمو به نهادهای نظارتی و قضایی گزارش و در این خصوص اطلاع‌رسانی شد.

فارغ از محتوای سریال سقوط، بی‌توجهی آشکار و عمدی پلتفرم فیلیمو به قانون و زیر پا گذاشتن مقررات علت پیگیری ساترا در راستای وظایف قانونی آن می‌باشد و در این خصوص برای تحقق اجرای قانون همه نهادهای مربوطه از جمله شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تابع این شورا نیز در جریان تخلف مذکور قرار گرفتند.

مکاتبه رییس رسانه ملی با رییس جمهور در جایگاه ایشان به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته و در آن ضمن ارائه گزارش تخلفات این پلتفرم درخواست اقدام قانونی شده است.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تاکید می‌کند رویکرد این سازمان نسبت به فعالان تولید محتوا در فضای مجازی، رویکرد حمایتی نظارتی است و در راستای حمایت از آنان به وظایف خود عمل کرده و در برابر هر گونه قانون شکنی و بی توجهی به حقوق مخاطبان و رقابت غیر قانونی و ناعادلانه با سایر سکوهای دارای مجوز از ساترا (۳۳۷ سکوی دارای مجوز)، اقدامات قانونی لازم را انجام خواهد داد و در این راستا در مقابل تخلف از قانون، مسئولیت خود را به شکل کامل انجام خواهد داد.»

بر اساس این گزارش، سریال «سقوط» در حالی روز چهارشنبه ـ پنجم بهمن ماه ـ به عنوان پرمخاطب‌ترین مجموعه نمایشی پلتفرم پخش‌کننده‌اش معرفی شده بود که وضعیت پخش ادامه‌ قسمت‌های این سریال بر اساس آنچه در آخرین اطلاعیه ساترا آمد، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. با این همه وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه «سقوط» ادامه دارد، تاکید کرده بود، «اینکه یک اثر بنا بر عملکرد یک بازیگر متوقف شود، از سوی وزارتخانه ممنوع شده است.»

وضعیتی که در بدو امر این پرسش را به همراه داشت که در میان این ناهماهنگی‌ها، تکلیف بیننده‌ای که مخاطبِ هر کدام از این پروژه‌ها می‌شود و ریسک هر لحظه احتمال تعطیلی پروژه‌ها را با وجود پرداخت مبلغی قابل توجه به جان می‌خرد، چیست؟

بر اساس آنچه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر پیشتر اعلام کرده بود، نگاه ساترا به چند پروژه‌ دیگر که این روزها در برخی پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند، کم و بیش با وضعیتی مشابه «سقوط» روبه‌روست و در حقیقت این نهاد تنظیم‌گر برای به کرسی نشاندن ملاحظاتی که به پروژه‌ها و صاحبان پلتفرم‌ها اعلام کرده، حالا متوسل به مرجع نظارتی و قضایی شده است.

هرچند وزیر ارشاد هم در اظهارت اخیر خود بر این نکته تاکید کرده بود که «اگر اشکال محتوایی در کار باشد، می‌بایست از سوی دوستان حل شود؛ اما اینکه یک اثر بنا بر عملکرد یک بازیگر متوقف شود از سوی وزارتخانه ممنوع شده است.»

اما درباره‌ سریال «سقوط»، علیرغم بحث در شورای صدور مجوز ساترا با حضور اعضای حقیقی و حقوقی، به دلیل حضور حمید فرخ‌نژاد هنوز مجوز از سوی این نهاد نظارتی صادر نشده است و در حقیقت پلتفرم بدون کسب اختیار از ساترا به پخش اقدام کرده؛ هرچند عوامل این سریال در نامه‌ای اعتراضی به این بازیگر پس از اظهارات هنجارشکنانه‌ای که داشت، او را به بی‌معرفتی متهم و به نوعی از او اعلام برائت کردند.

با این همه در شرایطی که انتظار می‌رفت، اظهارات اخیر وزیر ارشاد درباره «سقوط» را بتوان پایانی بر ابهامات پخش این مجموعه و حل مناقشه‌ها دانست، اما بر اساس آنچه در اطلاعیه اخیر ساترا به وضوح مشهود است، جدال بر سر پخش این سریال نه تنها حل نشده که حالا کار یک پله فراتر رفته و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، خواهان تعطیلی پلتفرم پخش‌کننده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

 

آخرین ها