محمدمهدی عسگرپور تاکید کرد برای واگذاری تنظیمگری به هرنهادی باید به قانون تکیه شود و این امر با آییننامه صورتپذیر نیست.
به گزارش سینماسینما، سومین گردهمایی انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیویی برخط با حضور اعضای صنف برگزار و در این جلسه دغدغههای صنف در زمینه تنظیمگری و لزوم حفظ اتحاد میان اعضا مطرح شد.
دبیر انجمن، نخستین سخنران این مراسم بود. عسگرپور صحبتهای خود را با اشاره به اهمیت وضعیت تنظیمگری در حوزه ویاودی و مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، آغاز کرد: «وضعیت فعالیت ویاودیها نسبت به سال قبل به لحاظ دغدغه مهم تنظیمگری تغییری نکرده است و همچنان ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد. ما با اکوسیستمی مواجه هستیم که جای خالی تنظیمگر به شکل قانونی حس میشود. علیرغم اینکه ممکن است نهادی وجود داشته باشد که بخشی از حاکمیت است و به نوعی کار تنظیمگر را انجام میدهد، اما همهی ما میدانیم که واقعیت این موضوع چیست. اتفاقات و تصمیمات در این محدودهها با ضرب و زور شدنی نیست و باید دارای منطق مشخص و پشتوانه قانون باشد.»
دبیر انجمن ادامه داد: «از حدود سه سال قبل متنهای زیادی نوشته شد که لزوم وجود وجه قانونی در زمینه تنظیمگر مورد تاکید قرار گرفت، جلسات زیادی در این زمینه تشکیل شد که یکی از آنها در مرکز پژوهشهای مجلس بود. اما یکی از موارد عجیبی که در این زمینه مواجه شدیم این بود که در همان ابتدای کار همه بر سر یک تعریف میماندند و آن «صوت و تصویر فراگیر» بود. هرچند که خیلیها فکر کردند کیمیای سحرآمیز دست خودشان است و البته وقتی تعریف را ارائه دادند معلوم میشد برداشت آنان نقایصی دارد.»
او با اشاره به اینکه انجمن پیشنویس روشنی از قانون انتظامبخشی نمایش ویدیوی برخط تهیه و تنظیم کرده، گفت: «ما جزو معدود نهادهای صنفی هستیم که یک پیشنویس به عنوان پیشنهاد ارائه کردهایم. ما تلاش کردیم با فهم خودمان و به واسطه مشورت با دوستان به یک پیشنویس روشن از تنظیمگر برسیم تا اگر زمانی مورد سئوال قرار گرفتیم آماده پاسخگویی باشیم و این متن به جاهای مختلف ارائه شد. شاید اگر تعادل در یک سال گذشته بهم خورده به این دلیل بوده که این پیشنویس وجود داشته است و اگر نبود شاید با مسیر یکطرفهای مواجه میشدیم که یک نهاد تنظیمگر میتوانست عامل برهم خوردن اوضاع باشد.»
او با اشاره به اینکه مخاطب این روزها سراغ محتوای محبوب خود را از پلتفرمها میگیرد، گفت: «یکی از خوشبختیهایی که متوجه برخی اعضای ما میشود این است که محتوای قابل توجهی را به مخاطبان ارائه میکنند. سالها مخاطبان از تلویزیون در ماه رمضان سریال میدیدند، اما به دلایلی دیگر موقعیت مثل قبل نیست واین مسئولیت تاحدی برعهده ویاودیهاست و ظرفیتهای کمی و کیفی این شرکتها بسیار بالا است.»
در ادامه این گردهمایی، عسگرپور در پاسخ به پرسش یکی از اعضای انجمن در مورد تلاش ساترا برای گستردهتر کردن زمینه فعالیت خود با برگزاری مجمع و شکلدهی شورا و تدبیر انجمن در مقابل آن گفت: «شبیه همین اتفاق در حوزه سینما نیز رخ داد. در سالهای ۸۹، ۹۰، مسئولان وزارت ارشاد وقت در مقابله با خانه سینما آمدند و گفتند که فعالیت شما خیلی برای ما مهم است و میخواهیم با هنرمندان در ارتباط باشیم، ولی بهتر است صنف کنار برود و افراد یکی یکی جذب شوند. در آنجا هم گفتند هرکسی میخواهد ثبتنام کند و ممکن است نوبت به شما نرسد و غیره و این موجب شد عجلهای در میان گروهی از سینماگران به وجود آمد. البته اغلب سینماگران متوجه شدند که این شکل قانونی ندارد و وارد این جریان نشدند. همانطور که اکنون ساترا که باردیف بودجه و نه قانون اداره میشود تقریباً با همان شیوه عمل میکند. مجموعه صداوسیما میتواند نهادهای درونی مربوط به خود را مدیریت کند. بنابراین اگر صداوسیما قصد دارد نهادی مانند ساترا را برای تنظیمگری بخش خصوصی داشته باشد ابتدا باید مصوبهی مجلس را دریافت کند. واگذاری تنظیمگری به هرنهادی نیازمند قانون است ونه آییننامه.»
او تاکید کرد: «حالا نکته اینجاست که چنین نهادی که با ابهامات قانونی، قصد دارد فعالان پلتفرمها را جذب کند و مجمع عمومی تشکیل دهد اسمی هم روی این مجمع عمومی نمیتواند بگذارد. موقعیت چنین است که یک مسئول تصمیم میگیرد مثلا هفت هشت نفر از فعالان صنف را در کنار خود جمع کند، اما از آنجا که این مبنای قانونی ندارد، با آمدن مدیر بعدی وضعیت میتواند کاملا تغییر کند. حالا ممکن است همکاران ما شتابزده عمل کنند و بگویند ما باید برویم و اگر نرویم اوضاع بد میشود؛ در سینما نتیجه این بود که هرچه سینماگران بیشتری رفتند اوضاع سختتر شد.»
عسگرپور گفت: «این رفتن قرار است چه حاصلی داشته باشد؟ یا باید اعضای صنف در گلوگاه مجوز ساخت قرار گیرند یا نمایش و آیا تصور میکنید این دوستان چنین فرصتی را به دست فعالان پلتفرمها میسپارند؟ این واقعیت را درباره ساترا باید بپذیریم که ساختار آنجاست که موجب میشود مدیرانش چنین تصمیماتی بگیرند.»
مهدی کوهیان، حقوقدان از منظر حقوقی سئوال مطرح شده در مورد اقدامات اخیر ساترا را پاسخ داد: «صحبتهایم را با آماری درباره صداوسیما آغاز میکنم. اعتبارات هزینهای سازمان صداوسیما در سال ۱۴۰۱، آنچه مصوب شده ۱۰۱,۱۱۹,۲۸۳ میلیون ریال، ابلاغی ۹۷,۱۰۸,۶۴۶ میلیون ریال و تخصصی ۸۸,۹۹۸,۸۰۶ میلیون ریال است. در بخش تملک دارایی هم مبالغی اختصاص یافته که آن عدد ۳,۴۳۲,۶۶۱ میلیون ریال است.»
او ادامه داد: «در مقابل صداوسیما، حالا ما پلتفرمها را داریم که میبینیم چطور در حوزه خودشان فعالیت میکنند. اینجا لازم است از قانون مبارزه با تجهیزات ماهواره یاد کنیم که در آنجا وظایفی برای سازمان صداوسیما و ارشاد تعیین شده بود که مردم را از تولیدات خارجی به سمت داخل بیاورند، شما این حجم از سرمایهای که از ملت هزینه میشود با پلتفرمهایی که فعال هستند مقایسه کنید و بعد به این پرسش پاسخ دهید که چه کسی در اجرای این تکلیف موفقتر بوده است؟»
کوهیان در مورد تنظیمگری چنین توضیح داد: «برنامه ششم توسعه همه چیز را روشن کرده است و گفته کل ماجرا باید به سازمانهای مردمنهاد و رگولاتوری از بخش دولتی واگذار شود. آییننامه را هم که خود آقای رئیسی ابلاغ کردند و یک سال به صداوسیما و ارشاد وقت دادند که تصدیگریها و صدور مجوزها را به سازمانهای مردمنهاد واگذار کنند. باید تا بهمن ماه منتظر باشیم که اگر تا آن زمان اقدامی صورت نگرفت، سازمان برنامه بودجه خود وارد میدان شود. این تکلیف سازمان برنامه بودجه است که اگر اینها عمل نکردند، وارد شود و مسئولیت را واگذار کند.»
او تاکید کرد بسیاری از عقبنشینیهای اعضای صنف در مقابل فشارهای ساترا به دلیل ناآشنایی با محدوده اختیارات است.
نوروزی بازرس انجمن نیز یادآور شد آنچه میتواند موجب قویتر شدن صنف شود، اتحاد میان اعضاست: «پلتفرمها و شرکتهای فعال در عرصه ویاودی با اتحاد و کنار هم قرار گرفتن میتوانند به یاری هم بیایند و موجب پیشرفت شوند. فراز و فرودهایی همواره بوده است، اما باید بتوانیم چالشهای عرصه تنظیمگری را به کمترین میزان برسانیم. اینکه بتوانیم موفقیتهای بیشتری به دست بیاوریم نیازمند این است که محکمتر از قبل کنار هم باشیم. اعضا به واسطه همین همنشینیها میتوانند از مشکلاتی که برایشان ایجاد شده بگویند و این اشتراک گذاشتن اتفاقات در انجمن میتواند منجربه ارائه پاسخهای محکمتر شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- تقدیر ویژه جشنواره کلکته از «در انتهای روز»
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- اپوزیسیونسازی هدفمند؛ خطای راهبردی یا پروژه نفوذ؟
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





