در پی اظهارات یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر ضرورت اعلام خلاءهای قانونی تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر توسط ساترا، معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی این سازمان، تأکید کرد که برخی از این خلاءهای قانونی شناسایی شده است.
به گزارش سینماسینما، محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا ـ در پاسخ به اظهارات محمدرضا میرتاجالدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه اگر نقصی در حوزه قوانین برای تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر وجود دارد، باید ساترا خلاءهای قانونی را به مجلس اعلام کند، توضیحاتی را به ایسنا ارائه کرد و از «دستمزدهای عوامل سریالهای نمایش خانگی»، «محاسبه مالیات و معافیتهای مالیاتی پلتفرم های دارای مجوز» و «محاسبه قیمت اینترنت کاربران» به عنوان برخی از این خلاءها نام برد.
میرتاجالدینی با تاکید بر ارتباط بیشتر و مستمر ساترا و نمایندگان مجلس چنین بیان کرده بود که ساترا باید مجلس را از مسائل و چالشهای حوزه تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر مطلع کند.
او پیشنهاد کرده بود که جلسهای در فراکسیون راهبردی مجلس با حضور معاونت امور مجلس صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر(ساترا) برگزار شود تا گزارش عملکرد ساترا شنیده و راهکارهایی برای برطرفسازی خلاءهای قانونی در نظر گرفته شود.
اما در پی این اظهارات و پیگیریهای خبرنگار ایسنا برای یافتن پاسخ مسئولان ساترا به این پیشنهادها، محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا ـ تأکید کرد: دفتر مطالعات تنظیمگری ساترا با همکاری معاونتهای مختلف سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر، برخی خلأهای قانونی فعلی را شناسایی کرده است و در همین خصوص جلساتی با مرکز پژوهشهای مجلس در حال برگزاری است.
۱) برخی پلتفرمها به کاربر اعلام نمیکنند که مشاهده آثارشان با ترافیک تمام بها محاسبه میشود
این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) خاطرنشان کرد: برخی خلأهای قانونی مربوط به لزوم تصویب قوانین بازدارنده از بروز و ظهور تخلف در پلتفرمها اعم از تخلفات محتوایی و تخلفاتی است که حقوق کاربران را از جهات مختلف نقض میکنند؛ مثلا در زمینه حقوق کاربران، در حال حاضر برخی از پلتفرمهای داخلی در آثاری که پخش میکنند به کاربر اعلام نمیکنند که مشاهده این آثار با ترافیک تمام بها محاسبه میشود که این امر باعث ایجاد هزینههای اقتصادی برای خانوادهها میشود. در حالی که اکثر پلتفرمها این موضوع را به مشترکان خود اعلام میکنند که وضعیت محاسبه قیمت اینترنت تمام بهاست یا نیم بها.
۲) معافیت مالیاتی درخواست پلتفرمهای دارای مجوز از ساتراست
او خاطرنشان کرد: از دیگر خلأهای قانونی، موضوع نحوهی محاسبه مالیات و معافیتهای مالیاتی برای دارندگان مجوز از ساتراست که جزو مطالبات پلتفرمها از ساترا محسوب میشود.
۳) برای دستمزدهای عوامل سریال های نمایش خانگی هنوز قانونی تصویب نشده است
معاون ساترا در پایان به مطرح شدن بحث دستمزدهای عوامل سریالهای نمایش خانگی توسط نمایندههای مجلس هم اشاره کرده و در این خصوص بیان کرد: برخی نمایندگان مجلس هم اخیرا نکاتی درخصوص حقوق و دستمزدهای عوامل سریال های نمایش خانگی داشتند که گفتیم ما هنوز قانونی در این خصوص نداریم و اگر قرار است اقدامی انجام شود باید قانون آن به تصویب مجلس برسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





