شماره پانزدهم هفته نامه مجازی شهرزاد امروز ۲۱ مهر در ۳۴ صفحه منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، آخرین شماره هفته نامه اینترنتی «شهرزاد» با یادداشتی از حسین پارسایی درباره سریال شهرزاد آغاز می شود. همچنین در این شماره گفتگو با محمد امامی (تهیه کننده)، نقد امید نجوان، شهرزاد از نگاه فروشندگان مراکز فرهنگی، بازتاب فضای مجازی ،شهرزاد در آیینه رسانه ها، بررسی عشق در شهرزاد، صد سوال از رضا کیانیان و عکسنوشتههایی از قسمت پانزدهم دیده میشود.
در یادداشت حسین پارسایی مدیر کل اداره نمایش خانگی سازمان سینمایی که در ابتدای این شماره درج شده، آمده است:
کمتر کسی است که نداند دنیای حال حاضر، دنیای محتوای دیجیتال بر بستر فضای وب است. اما حرکت دُرست در این فضا مختصاتی و پیشنیازهایی دارد که شبکه نمایش خانگی پویا قطعا یکی از مهمترین آنهاست. اما چرا؟
مردم ما طی دهههای گذشته عادت کردهاند که محتوای نمایشی مورد نیاز خود را به صورت کاملا رایگان از تلویزیون دریافت کنند، حال چه شبکههای داخلی و چه شبکههای خارجی فارسیزبان همگی در یک رقابت تنگاتنگ، محتوای مورد نیاز مخاطب را به صورت رایگان تامین کردهاند. مسئولان شبکههای داخلی برای تامین محتوای خود، سعی در تربیت نیرو و البته استفاده از چهرههای متبحر داشتند که البته تا حد زیادی هم موفق بودند؛ چهرههایی که امروز همگی آنها از بزرگان فرهنگ و هنر این کشور هستند. اما در تمام این سالها، ایران نیز از قاعده حرکت به سمت شبکههای کابلی و یا حداقل نمایشهای غیررایگان مستثنی نبوده است و از آنجا که ایجاد شبکههای خصوصی در کشور ما غیرقانونی است، این وظیفه برعهده نمایش خانگی گذاشته شد.
نمایش خانگی با تمام ظرفیتهای پیدا و پنهان آن، اگرچه سخت و طاقتفرسا اما بالاخره توانست تاحدی جای خود را در بین مخاطبان آثار نمایشی باز کند، اما ظهور و عرضه چندین محصول که با کیفیت مناسب وارد این کارزار شده و به سبب سود بیشتر و یا ضربههای مهلک شبکه قاچاق محصولات فرهنگی، کیفیت را به کمیت باختند، سبب شده بود که مخاطبان این حوزه، بخشی از اعتماد خود را از دست بدهند.
تولید «شهرزاد» از این منظر اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که اولا مخاطب را مجددا برای خرید محصولات نمایشی باکیفیت مجاب و اعتماد او را جلب کرد. از سوی دیگر، امنیت سرمایهگذاری در این حوزه را تا حدی ارتقا و نشان داد که مخاطب در قبال آثار باکیفیت و احترام گذاشتن به او، رفتاری کاملا فرهنگی از خود نشان میدهد. بر همین اساس است که بعد از تولید و پخش موفق فصل اول «شهرزاد»، چند مجموعه دیگر هم درخواستهای تولید سریالی خود در شبکه نمایش خانگی را به سازمان سینمایی ارائه کردند که سریال «عاشقانه» یکی از آنها بود که با استقبال هم همراه شد.
«شهرزاد» قطعا یک پیشرو است؛ پیشرویی که به نظرم میتواند یک قدم دیگر هم رو به جلو بردارد و آن قدم، تغییر موازنه توزیع فیزیکی در شبکه خانگی و نمایش آنلاین بر بستر VODهای تازه تأسیس است.
امیدوارم که تیم تولید و پخش «شهرزاد» بتوانند در این مسیر ثابت قدم بمانند و برای سرمایهگذاران و کارگردانان خلاق دیگر هم، راهی امیدوارانه ترسیم کنند.
فصل دوم سریال شهرزاد در ۱۵ قسمت به پایان رسید و فصل سوم آن درحال فیلمبرداری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- «الیور توئیست» به صحنه باز میگردد/ انتشار پوستر نمایش «الاویاتان»
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- دو فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





