دومین پنل نخستین روز کنگره موبایل ایران که از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۳۰ برگزار شد با اجرای کیوان کثیریان روزنامهنگار و منتقد سینما و حضور آقایان علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن نمایش ویدیو برخط و مدیرعامل فیلم نت، محمدمهدی عسگرپور دبیر انجمن نمایش ویدیو برخط و محمد کشوری مدیر عامل گروه طیف در بخش مهمانها پیگیری شد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این نشست کثیریان از محمدمهدی عسگرپور درباره علت ورود ساترا به حوزه VOD پرسید. محمدمهدی عسگرپور در پاسخ با اشاره به همهگیری کرونا به عنوان یکی از علتهای افزایش محبوبیت این پلتفرمها این موضوع را یکی علل افزایش علاقه ساترا برای حضور در این بخش دانست.
عسگرپور گفت: معادله جدیدی در ۱۰ سال گذشته شکل گرفت نتیجه آن نوع جدیدی از عرضه محصولات تصویری بود. بخش خصوصی احساس کرد که ماده تبصرهای در ارشاد وجود دارد و میتواند براساس آن سریال بسازد و آن سریالها را روی دی ویدی به بازار عرضه کند در عین حال مجوزها را هم از ارشاد دریافت کند. از جایی موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرد و این با رشد ویاودیها مصادف شد. البته بر این باورم اگر ویاودیها هم رشد نمیکردند، باز تلویزیون وارد ماجرای سریالسازی بخش خصوصی میشد، زیرا مدیران تلویزیون فکر میکردند که این مخاطبان آنان است که به تماشای سریالهای ویاودیها مینشینند یا حتی سازندگان سریالهای تلویزیون میگفتند که محدودیت در تلویزیون بیشتر است و در بخش خصوصی کمتر و این معادلات را به هم میزد، بنابراین تلویزیون به عنوان مدعی وارد میشد.
او ادامه داد: در ادامه توضیح داد: بحث پخش زنده هم از سوی دیگر به عنوان یک خط قرمز حاکمیتی مطرح شد که در نهایت منجر به خلق ساترا و افزایش حضور آن در این حوزه شد.
کیوان کثیریان مجری پنل و منتقد سینما پنل را با پرسش درباره زیرساخت قانونی حضور ساترا در زمینه نظارت بر پلتفرمهای VOD ادامه داد.
محمد کشوری، مدیرعامل گروه طیف بیان کرد: صدا و سیما در دهه هشتاد اساسا اعتقادی به رگولاتوری نداشت و معتقد بود خود باید به عنوان تنها ارائهدهنده محتوا در این فضا حضور داشته باشد. حوالی سال ۹۳ و ۹۴ صدا و سیما در این بخش دو مسیر را پی گرفت. از طرفی مزایده برای مشخصکردن اپراتور آیپی تیوی که با معاونت مجازی صدا و سیما همکاری میکرد برگزار شد و از طرف دیگر ساترا ایجاد شد که با دورزدن قانون در این بخش امکان حضور نظارتی یافت.
کشوری ادامه داد: به شکل کلی شورای نگهبان در بحث تفسیری خود ارائه هر نوع محتوای رادیو و تلویزیونی از طریق بسترهای فراگیر غیر از صدا و سیما را خلاف قانون اساسی دانسته، اما همین تفسیر نشان میدهد ساترا نمیتواند از نظر قانونی وظیفه نظارتی برعهده داشته باشد. طبق قانون اساسی صدا و سیما حق تنظیمگری ندارد چرا که اساسا خود باید تنها تولیدکننده این بخش باشد. سوای اینکه مفهوم صوت و تصویر فراگیر هم تعریف دقیقی ندارد.
کثیریان در ادامه درباره شرایط نظارت ساترا بر پلتفرمها و درک این نهاد از محتوای پلفترمها پرسید و علی سرتیپی در پاسخ به این پرسش اشاره کرد که VODها با وضعیت فعلی دچار مشکلات بسیاری شدهاند اما ایستادگی خود این پلتفرمها و نظر مثبت کلیت حاکمیت نسبت به آنها باعث دوام آنها شده است.
سرتیپی گفت: اینکه چند درصد از موبایل ویاودیها را دنبال میکنند، عددی حدود ۵۰ درصد است. سهم موبایل نسبت به دیگر ابزاری که مخاطبان برای دنبال کردن ویاودیها استفاده میکنند، یک مقدار پایینتر آمده است. نباید فراموش کرد که مردم در ابتدا روی موبایلها ویاودی دیدند و بعد این موجب رشد شد. در مورد وضعیت کنونی تولیدات و ساترا ما مشکلات بسیار زیادی داشتیم از یک سال و خردهای قبل که وارد این عرصه شدم با شرایط متفاوت و بدی نسبت به سی سالی که با ارشاد کار کرده بودم، مواجه شدم. به نظرم چنین آمد که دوستان نمیخواهند ما کار کنیم. گویی از دستشان در رفته و چند ویاودی فعال شده است و حالا وضعیت را مایلاند به گونهای تغییر دهند که ما کنار برویم. اما اصرار ما و نگاه کلی حاکمیتی به پلتفرمها باعث شد این فعالیتها مثبت تلقی شود و ما هم ایستادیم و بالاخره کارمان ادامه پیدا کرد. اصل قضیه این بود که دوستان نگاه تلویزیون را داشتند و حتی میگفتند پلتفرمها باید از تلویزیون هم سختگیرانهتر ممیزی شود.
سرتیپی افزود: مشکل اصلی اینجاست که فعلا آیین نامهای نداریم. ولی خوشبختانه در حال حاضر وضع کمی بهبود یافته و هماهنگی با ساترا افزایش یافته است.
کیوان کثیریان مجری نشست از محمدمهدی عسگرپور دبیر انجمن نمایش ویدیو برخط درباره نقشآفرینی صنف در مثلث صنف، ساترا و هنرمندان سوال کرد و عسگرپور در این زمینه مفهوم صنف در ایران را با مفهوم جهانی آن متفاوت ارزیابی کرد. وی گفت: صنف و زیست بوم باید در کشور ایران تعریف شود. فرق کشور ما با کشورهای شاخص در به وجود آمدن همین مفهوم زیست بوم است. اصناف در این کشورها در مقابل پدیدههای جدید بسیار سریع امکان ایجاد تعاریف و جایگاههای جدید را ایجاد میکنند. در کشور ما متاسفانه غالبا قدم اول، مبارزه با هر پدیده جدید است. در این شرایط صنف صرفا جنبه تزئینی دارد و کارکرد و جایگاه واقعی آن چندان روشن نیست.
مجری پنل با اشاره به شیوه نظارت فرهنگی در کشور از محمد کشوری علت مدل نظارتی فعلی را جویا شد.
کشوری در پاسخ دو مدل تنطیمگری و نظارت را شیوههای پسینی و پیشینی دانست. مدیر عامل گروه طیف موضوع شیوه نظارت را چنین تشریح کرد: برای مثال در حوزه روزنامهنگاری شیوه نظارت پسینی است چرا که اساسا در این بخش امکان نظارت پیشینی وجود نداشته. اما درباره محتواهای تلویزیون، فیلم، سریال و موسیقی با توجه به کثرت خطوط قرمز و تفسیرپذیری آنها از شیوه پیشینی استفاده میشود. در کل باید این روش تغییر کرده و به سوی مدل پسینی حرکت کنیم؛ در واقع مجبور به انجام چنین فرآیندی هستیم.
در پایان نشست کثیریان از علی سرتیپی درباره تاثیر اختلال اینترنت در وضعیت بازدیدها و مخاطبان این پلتفرمها پرسید.
سرتیپی تاثیر مشکلات ناشی از اختلال اینترنت را در دو بخش دسترسی مخاطبان و مشکل در زمینه تبلیغات دانست و گفت: از شهریور ماه به بعد دو مشکل داشتیم. یکی اختلال اینترنت و مشکل دوم بحث تبلیغات بود. گرچه در بخش اول به دلیل استفاده این پلتفرمها از زیرساخت داخلی مشکلات چندان عمده نبود، اما به گفته مدیرعامل فیلمنت در بخش تبلیغات فشار زیادی به این پلتفرمها وارد شده است. این مشکلات هم به دلیل عدم دسترسی به اینستاگرام و محدودیت های تبلیغات محیطی به دلیل شرایط کشور و از سوی دیگر نگاه مخاطبان به چنین تبلیغاتی رخ دادند. در حال حاضر در هر دوی این زمینهها شرایط بهبود یافته است.
سرتیپی در بخش پایانی سخنانش به نقش مهم سرویسهای VOD در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: اگر در دوره کرونا این سرویسها وجود نداشت مشکلات معیشتی بسیاری برای اهالی صنعت سینما پدید میآمد. این پلتفرمها از بیکاری چندین هزار نفر جلوگیری کردند در عین حال اکران آنلاین فیلمها پس از اکران سینمایی نیز باعث رونق صنعت سینما در این دوره شد.
او تاکید کرد اگر پیش از اکرانهای آنلاین ویاودیها فیلمها به قیمت یک و نیم میلیارد برای عرضه بعد از اکران عمومی خریداری میشدند، اکنون این میزان به نزدیک پنج میلیارد در اکرانهای آنلاین رسیده است.
عسگرپور نیز در پایان این نشست گفت: در هر موضوعی در کشورمان یک چیزی را با یک جای دنیا مقایسه میکنیم، اما نکته این است که فقط بخشی از ماجرا را در نظر گرفته میشود و یک کلیت قیاس نمیشود. آنچه که باید به آن توجه کنیم این است که این فضای مدرن ایجاد شده و ادامه خواهد داشت، مدل نظارت امروزی مدل نظارت سی سال قبل است. ما هیچ راهی غیر از خودتنظیمگری نداریم که در همه دنیا انجام میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- علی سرتیپی: تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر سالن سازی/ پاپ کورن هم از بلیت سینما گرانتر است
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





