دومین همایش صنفی انجمن شرکتهای نمایش ویدئوی برخط چهارم بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در جریان این نشست ضمن ارائه توضیحاتی از سوی محمدمهدی عسگرپور دبیر انجمن در مورد اقدامات صورت گرفته در این نهاد صنفی، اعضای حاضر در جلسه مشکلات و دردسرهایی را که در ماههای اخیر با آنها مواجه بودهاند مطرح کردند.
دبیر انجمن در ابتدای سخنان خود با اشاره به اقداماتی که در انجمن بعد از نخستین همایش در اردیبهشت ماه صورت گرفته است، به یک نظرسنجی اشاره کرد که از اعضای انجمن صورت گرفته و در آن از اعضا خواسته شده تا با پاسخ به چهار سوال، بیان کنند که اتفاقات اجتماعی اخیر چه تاثیری برکسب و کار آنان گذاشته است.
او گفت: «براساس ارزیابی صورت گرفته از جزئیات پاسخها، ۳۰ درصد نتیجه شرایط را برای کار پلتفرمها «کاملا منفی»، ۲۰ درصد «نسبتا منفی»، ۱۰ درصد «اندکی منفی»، ۲۰ درصد «نسبتا مثبت»، ۱۰ درصد «مطلق منفی» و ۱۰ درصد «مطلق مثبت» دانستند. مجموع پاسخها نشان داد ۳۰ درصد پاسخدهندگان نگاهی نسبتا یا کاملاً مثبت به وضعیت فعلی دارند. شرکتهایی که با پخش یا اکران آنلاین محتواها کار داشتهاند در پیشبرد کار خود به مشکل جدی بَر خوردهاند. اختلال و ایجاد اشکال در اینترنت مهمترین مشکل موجود است و آنچه به عنوان نکته مثبت گمانه زده میشود، گرایش بیشتر مخاطبان به پیامرسانها و یا ویاودیهای داخلی است.»
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه بحث پیوستن انجمن به خانه سینما و اتاق بازرگانی بود که به گفته عسگرپور هر دوی این موارد در دست پیگیری است و رضایت نسبی جلب شده است.
عسگرپور درباره ساترا و نقش آن در نظارت گفت: «ساترا همانند تلویزیون است و این یک ساختار است که هرکسی در آن قرار بگیرد همین مدیر و آدم میشود و فرقی نمیکند مشخصا چه فردی با چه دانش و سابقهای این مسئولیت را عهدهدار شده باشد. نکته مثبت این است که عُقلایی وجود دارند که بر این باورند فعالیت پلتفرمها کارکردهایی مجموعا مثبت دارد و همینها به یاری صنعت میآیند. ما باید در هر بخشی سراغ اینها برویم.»
علی سرتیپی مدیرعامل فیلمنت و رئیس هیئت مدیره انجمن درباره شرایطی که پلتفرمها در ماههای اخیر از سر گذراندهاند گفت: «در چند وقت اخیر مشکلات بسیار بود. با توجه به مشکلاتی که بر سر اینترنت آمده، دردسرها بیشتر شده است. در عین حال برای کاهش مشکلات جهت عرضه و تولید محتوا، همه تلاش میکنیم به سمت آییننامه ویژه خود پلتفرمها برویم.»
او ادامه داد: «ما برای ساخت کارهای ایرانی به شدت مشکل داریم و نمیدانیم کاری که امروز میسازیم فردا امکان نمایش دارد یا نه. آنقدر حساسیت روی بازیگران به وجود آمده است که اصلا معلوم نیست در آینده چه شود.»
محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل پلتفرم فیلیمو و عضو هیئت مدیره با اشاره به اینکه شرکتها و پلتفرمهای مختلف هر یک در مواجهه با ساترا تجربههای متفاوت داشتهاند که مطرح کردن این تجربیات و به اشتراک گذاشتن آن میتواند برای سایرین مفید باشد، گفت: «این یک واقعیت است که باید چارچوب ضوابط تولید برای تمامی پلتفرمها مشخص باشد تا فعالان این عرصه بتوانند براساس این ضوابط مشخص کار خود را پیش ببرند.»
او همچنین با اشاره به قانون انتظامبخشی که به عنوان متنی پیشنهادی در انجمن تنظیم شده است، گفت: «آنچه که در قانون انتظامبخشی ارائه شد این است که جایگاه ساترا نباید اینگونه که فعلا دیده میشود مطلق باشد، مشابه چیزی که در صداوسیما دیده میشود. همچنین این نهاد باید بتواند شرایط تولید را بهتر فراهم کند. در مورد ساترا ما این مرحله را هم شاهد بودیم که میخواستند پستهای اینستاگرامی ما را هم چک کنند، واقعیت چنین است که به نظر میرسد عقب رفتن در مقابل چنین بخشهایی فقط منجر به پیشروی آنها میشود و شاید بهتر است کار درست صورت بگیرد و مقاومت شود.»
محمد صراف، مدیرعامل پلتفرم دوربین و خزانهدار هیئت مدیره در ادامه سخنان سرتیپی گفت: «یکی از معضلات این صنعت نبود آییننامه مشخص است و همین موجب میشود نقش ساترا سختگیرانهتر شود. با اینکه در دنیا میبینیم بودجه تولید محتوا رو به افزایش است و هر سال حوزه تولید بودجه بیشتری جذب میکند، اما ما در زمینه تولید محتوا، بدون آییننامه و قانون و پشتیبانی ساترا به مشکل برخوردهایم. وقتی ساترا گلوگاه را فشرده است و جایی حامی نیست، شرکتها مجبورند به هر حال راه خود را بروند و نهادهادی دیگر که جایگاهی در این حوزه ندارند جلو بیایند و دخالت کنند. رهبری شعار «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» را مطرح کردهاند و حالا میبینیم که بسیاری نهادها مانع ایجاد میکنند. امیدواریم مجموعه ساترا دست حمایتی را پیش بیاورد.»
محمدجعفر نعناکار مدیرعامل پلتفرم آیو و نایب رئیس هیئت مدیره در مورد تعامل هیئت مدیره با نهادهای مرتبط گفت: «من به نمایندگی از انجمن با نمایندگان مجلس که ارتباط با حوزه کار ما دارند در تماس هستم و در جریان این تماسها مطرح کردهام که ویاودیها و آیپیتیویها اقتصاد دیجیالاند. بحث حقوقی مربوط به پلتفرمها که میتواند در انجمن بررسی شود، بحث جدی است. بهتر است موضع ما و اعضای انجمن نسبت به نهادها از جمله ساترا یکی باشد، وجود یک خط مشی که منجر میشود همگی برای پاسخگویی موضعی یکسان داشته باشیم مهم است. تمکین گروهی و ایستادن گروهی دیگر در مقابل یک نهاد درست نیست، باید همفکری شود.»
سعید رسولاف مدیرعامل چارخونه و عضو هیئت مدیره با اشاره به قطعی اینترنت به دلیل برگزاری کنکور گفت: «در دو سه هفته اخیر فرصت نشد واکنش نشان دهیم، اما موضوع مهمی اتفاق افتاد، برای برگزاری کنکور در دو روز اینترنت قطع شد. قطعی اینترنت این همه کسب و کار را مختل کرد، باید از وزیر ارتباطات سوال شود که چرا چینن کاری صورت گرفته است؟»
رسولاف همچنین با اشاره به پیگیری عضویت انجمن در اتاق بازرگانی گفت: «ما به دنبال این هستیم که در اتاق بازرگانی عضویت انجمن را داشته باشیم و حلقههای مکمل را میتوانیم آنجا بیابیم.»
سعید نوروزی بازرس انجمن در مورد نقشی که خود صاحبان پلتفرمها در پذیرش مسئولیت محتوای عرضه شده میتوانند برعهده بگیرند، گفت: «در دورهای ما خودمان قرار بود به عنوان مدیرمسئول نقش داشته باشیم و مسئولیت محتوا را بعد از انتشار برعهده بگیریم اما بعد از رفتن آقای سیاهکلی وضعیت تغییر کرد. حتی در بحث تیزر هم کار ما ممیزی میشود به ما ایراد گرفتهاند.»
سعید شهبازی از مدیران پلتفرم فیلمناب با صنعت شمرده فعالیت در عرصه ویاودی بیان کرد: «ما حس میکنیم کارمان به نوعی صنعت است و حوزههای اقتصادی باید درگیر کار ما شوند. بحث نقدینگی که باعث تورم میشود میتواند سمت ما هدایت شود؛ انجمن میتواند در این زمینه شواراهای اقتصادی و وزارت صمت را به این سو هدایت کند.»
فرزاد آذریپو نیز با اشاره به وضعیتی که پلتفرمها در ماههای اخیر داشتهاند، گفت: «قرارداد برای اکران متوقف میشود. هر فعالیتی که میکردیم زیر ضرب بود و قراردادهای ما دچار مشکل شد و همه کسانی که در این حوزه فعالیت دارند با مشکل مواجه شدهاند.»
رامین موسوی به نمایندگی از پلتفرم آپرا مسالهی تداوم نداشتن اعتبار مجوزهای ساترا را مورد نقد قرارداد و گفت: «ما برای تولید اثری مجوز پروانه مالکیت را گرفتیم، اما در ادامه دیتای سایت ساترا پاک شد. با وجود آنکه ما برگهای داشتیم که روی آن نوشته شده بود مجوز کار ما است، اما ساترا زمان فیلمبرداری ما بهانه آورد که شما اصلا مجوز ندارید. هنوز هم تکلیف اینکه نتیجه کار ما چه میشود؛ مشخص نیست؛ چنین برخوردهایی فقط برای ما نبوده و قطعا پلتفرمهای دیگر را هم با مشکل مواجه کرده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- «شب، خانه، بخارا»؛ تاریخ نگار و مبتنی بر رسالت فرهنگی
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





