آدام سامنر، دستیار کارگردان و تهیهکنندهای برجسته که با فیلمسازانی چون استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، پل توماس اندرسون، الخاندرو اینیاریتو و ریدلی اسکات همکاری داشته است در ۵۷ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، این دستیار کارگردان و تهیهکننده بر اثر سرطان تیروئید درگذشته است.
آدام سامنر در آخرین پروژه خود بهعنوان تهیهکننده و دستیار کارگردان در فیلم جدید پل توماس اندرسون برای کمپانی وارنر که با بازی لئوناردو دیکاپریو ساخته شده، فعالیت داشت. او همچنین بخشی از تیم تهیهکنندگی فیلم «پیتزای شیرینبیان» دیگر ساخته اندرسون بود که برای جایزه اسکار بهترین فیلم نامزد شد.
او که در بریتانیا به دنیا آمده بود، کار خود را با دستیاری در فیلمهایی مانند «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت؟» آغاز کرد و سپس وارد حرفه دستیار کارگردانی شد. او دستیار سوم کارگردان در فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» اثر اسپیلبرگ بود و همکاری خود با این کارگردان را در فیلمهای متعددی از جمله «داستان وست ساید»، «بازیکن شماره یک آماده»، «لینکلن»، «مونیخ» و «جنگ دنیاها» ادامه داد.
اسپیلبرگ در بیانیهای از او یاد کرد و گفت: «عنوان شغلی دستیار کارگردان نمیتواند آنچه آدام سامنر برای من و فیلمهایم انجام داده را توصیف کند. او بهعنوان دستیار کارگردان و تهیهکننده کار میکرد و هر دو وظیفه را با تعهد کامل انجام میداد. او عاشق ساخت فیلم بود، عاشق بودن در صحنه فیلمبرداری. اینجا زمین بازی او بود. او یک مشوق و یک هدایتکننده بود و گاهی نمیتوانستم تشخیص بدهم که آیا او از من پیروی میکند یا من از او. او کاری میکرد که همه اعضای تیم احساس کنند عضوی از یک خانواده هستند. او یک متحدکننده بود و وقتی کارها طبق برنامه پیش نمیرفت، شوخطبعی و هوش طبقه کارگر انگلیسی او، همراه با نقشه جایگزینی که همیشه آماده داشت، مشکل را حل میکرد. او یک نماد در حرفه خود بود و الهامبخش هر کسی است که به دنبال شغلی در حوزه تولید فیلم است. بازگشت به کار بدون آدام هرگز مثل قبل نخواهد بود.»
به گزارش ورایتی، برای اسکورسیزی نیز سامنر بهعنوان دستیار اول کارگردان و تهیهکننده یا تهیهکننده همکار در فیلمهای «قاتلان ماه کامل» و «گرگ وال استریت» فعالیت داشت.
اسکورسیزی نیز گفت: «آدام سامنر بهعنوان دستیار کارگردان و تهیهکننده در سه فیلم من حضور داشت، اما حضور او برای من و فیلمهایم بسیار فراتر از هر اعتباری بود که میتوان ذکر کرد. آدام دارای مجموعهای بسیار خاص و منحصربهفرد از ویژگیها بود؛ تواناییهای سازمانی و انضباطی یک ژنرال در میدان نبرد؛ توانایی منحصربهفرد برای همکاری نزدیک با من یا هر کارگردانی مثل دو موسیقیدان که هماهنگ کار میکنند و هنری فوقالعاده در سازماندهی و طراحی حرکات در قاب تصویر. آدام سامنر همه اینها را تجسم و عملی کرد. من هرگز نمیتوانستم فیلم “گرگ وال استریت” یا “قاتلان ماه کامل” را بدون او بسازم و ما در حال برنامهریزی برای یک پروژه دیگر بودیم. او خیلی زود از میان ما رفت و من دلتنگش خواهم شد. او عاشق ساختن فیلم بود. او یکی از بهترین همکارانی بود که میتوانستم آرزو کنم و میدانم سایر کارگردانان نیز همین نظر را دارند.»
آدام سامنبر علاوه بر فیلمهای «پیتزای شیرینبیان» و فیلم جدید پل توماس اندرسون، در فیلمهایی دیگری چون «رشته خیال»، «فساد ذاتی»، «استاد» و «خون به پا خواهد شد» نیز با این کارگردان آمریکایی همکاری داشت.
اندرسون در واکنش به درگذشت سامنر در بیانیهای نوشت: «آدام بیشتر از هر کس دیگری در تاریخ سینما عاشق ساختن فیلم بود. این کار برای او مثل غذا و نوشیدنی بود. او کاری میکرد که هر کسی که با او کار میکرد احساس امنیت کند. او همه چیز را از همه جنبهها بهطور همزمان میدید و برای هر چیزی یک نقشه جایگزین داشت. او کوهها، کامیونها و آدمها را طوری جابهجا میکرد که انگار دارد یک نمکدان را روی میز حرکت میدهد. تماشای کار او شکوهمند بود.»
همکاریهای سامنر با ریدلی اسکات نیز شامل فیلمهای «سقوط شاهین سیاه»، «قلمرو بهشت»، «گلادیاتور» و «جی.آی. جین» بود.
او همچنین بهعنوان دستیار کارگردان در فیلم «از گور برخاسته» با با الخاندرو اینیاریتو همکاری داشت و بخشی از تیم کارگردانی برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا برای این فیلم بود. سامنر همچنین در ساخت فیلم «بردمن» نیز با ایناریتو همکاری کرده بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- دیوید لینچ درگذشت
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- فریدون شهبازیان درگذشت
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- فوت سازنده کمدیهای موفق دهه ۸۰و ۹۰؛ چارلز شایر درگذشت
- فوت بازیگر جوان تئاتر؛ میلاد افواج درگذشت
- فوت یک خبرنگار تئاتر؛ حسین محمدیانی درگذشت
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت