آلیس مونرو، نویسنده کانادایی نویسنده رمان و داستانهای کوتاه، در ۹۲ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، آلیس مونرو نویسنده کانادایی که دسامبر ۲۰۱۳ برنده جایزه ادبی نوبل شد، شامگاه دوشنبه در ۹۲ سالگی درگذشت. او برای خلق داستانهای کوتاهش محبوب و نویسندهای جهانی بود.
ناشر او با تایید درگذشتش از وی چنین یاد کرد: آلیس مونرو یک گنجینه ملی است؛ نویسندهای با عمق، همدلی و انسانیت که آثارش توسط خوانندگان کانادا و سراسر جهان خوانده، تحسین و گرامی میشود. نوشتههای آلیس الهامبخش نویسندگان بیشماری نیز بوده و آثارش تاثیری محونشدنی بر چشمانداز ادبی ما بر جای میگذارد.
مونرو در طول زندگی خود بیش از ۱۲ مجموعه داستان تحسینشده نوشت و بهطور یکپارچه مردم عادی را با مضامین خارقالعاده چون زن بودن، بیقراری و پیری آشنا کرد و شخصیتهایی پیچیده را با ظرافت، عمق و وضوحی که بیشتر نویسندگان تنها در آثار وسیعتر چون رمان حلق میکنند؛ شکل داد.
آکادمی سوئد در قدردانی از او با اهدای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۳، از مونرو به عنوان «استاد داستان کوتاه معاصر» یاد کرد.
با درگذشت این بانوی نویسنده جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با انتشار بیانیهای تاکید کرد: آلیس مونرو یکی از بزرگترین داستان نویسان جهان بود. داستانهای کوتاه او در مورد زندگی، دوستی و ارتباط انسانی اثری پاک نشدنی بر خوانندگان گذاشت. او یک کانادایی مغرور است که میراث قابل توجهی از خود به جای گذاشت. وی از سوی دولت کانادا، به خانواده، دوستان و طرفداران بسیار خانم مونرو تسلیت گفت.
مونرو ۱۰ جولای ۱۹۳۱ به دنیا آمد. وی از ۱۱ سالگی به یک یک کتاب خوان حرفهای بدل شد و آشنایی با آثار اسطورههای ادبی لوسی ماد مونتگومری و چارلز دیکنز موجب شد مسیر خود را انتخاب کند و پس از کشف آثار آلفرد تنیسون، شروع به ساختن داستان در ذهن خود کرد.
وی که فرزند ارشد خانواده بود، پس از تشخیص بیماری پارکینسون مادرش که معلم مدرسه بود، بیشتر مسوولیتهای خانه را بر عهده گرفت و به گفته خودش در حالی که ۱۲ یا ۱۳ ساله بود، با احساس مسوولیت، هدف و مهم بودن آشنا شد. با وجود همه این مشکلات، او از نوجوانی شروع به نوشتن داستان کوتاه کرد و سال ۱۹۴۹ با بورسیه تحصیلی دو ساله مشغول تحصیل شد.
اولین داستان منتشر شده او با عنوان «ابعاد یک سایه» در بهار ۱۹۵۰ در یک مجله منتشر شد و پس از ازدواج از آنجا که بورس تحصیلیاش تمام شد، دانشگاه را ترک کرد.
مونرو بعدها گفت که خود را وقف داستان کوتاه کرده هرچند به عقیده بسیاری نوشتنش بسیار دشوار است و بسیاری دیگر هم آن را پایینتر از رمان میدانند؛ زیرا مسوولیتهای ازدواج و مادری به او فرصت نمیداد تا آثار طولانیتری خلق کند.
در سال ۱۹۶۳، مونرو و همسرش یک کتابفروشی راه انداختند و این به او کمک کرد تا بر موانع خود به عنوان نویسنده با مشکلاتی که از اواسط ۲۰ تا ۳۰ سالگی تجربه کرده بود غلبه کند.
نخستین مجموعه داستان مونرو با عنوان «رقص سایههای شاد» سال ۱۹۶۸ منتشر شد که دو سال پس از آن بود که او چهارمین دخترش را به دنیا آورد. این گلچین توجه دیگر غولهای ادبی کانادا مانند مارگارت اتوود را به خود جلب کرد و او را با داستاننویس مشهور روسی آنتون چخوف مقایسه کرد.
شهرت بینالمللی مونرو پس از انتشار اولین داستانش توسط نیویورکر در سال ۱۹۷۷ به دست آمد. وی برای مجموعه داستانهای کوتاهش در سال ۱۹۷۸ برنده جایزه فرماندار کل کانادا شد و در دهههای بعدی چندین افتخار ادبی دیگر از جمله دو جایزه فرماندار کل دیگر، دو جایزه گیلر و جایزه بینالمللی من بوکر را به دست آورد. او همچنین مدرک افتخاری را از دانشگاه وسترن دریافت کرد.
در اواسط سال ۲۰۱۳، اندکی پس از مرگ همسر دومش، مونرو به نشنال پست گفت که از حرفه خود راضی است و احتمالاً دیگر نمینویسد. او در اکتبر همان سال برنده جایزه نوبل ادبیات شد و نامش را به عنوان سیزدهمین زنی که این جایزه را دریافت کرد، در تاریخ ثبت کرد.
مونرو پس از برنده شدن جایزه نوبل گفت: امیدوارم باعث شود مردم داستان کوتاه را به عنوان یک هنر مهم ببینند، نه فقط به عنوان چیزی که با آن بازی کردی تا به رمان بدل شود.
آخرین مجموعه آثار مونرو، «زندگی عزیز» در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. او چهار داستان پایانی این مجموعه را با عنوان «فینال»، با حسی زندگینامهای نوشت و درباره آنها گفت: معتقدم که آنها اولین و آخرین و نزدیکترین چیزهایی هستند که باید در مورد زندگی خودم بگویم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
- زویا امامی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





