تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۱۹:۵۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 78937

هفتادمین جشنواره فیلم کن

سینماسینما، محمد حقیقت:

– پیش دستی جشنواره کن :

جشنواره کن که بنا به گفته دبیرکل آن ازماه نوامبرگذاشته شروع به کارکرده، درماه های بعدبرای دیدن فیلم های جدید جهان، به حرکت خود شدت می بخشد و عملا از ماه دسامبر، عمده فیلمهائی که به جشنواره برلین هم از کشورهای مختلف پیشنهاد داده میشود را افراد کمیته انتخاب کن می بینند تا اگر به مورد فوق العادی ای برخوردند فوری از تهیه کننده وکارگردان آن بخواهند، دست نگهدارد و آنرا فقط در انحصارکن قراردهد. چنین مواردی چندین بازدر گذشته اتفاق افتاده است مثل فیلمی از والتر سالس، از امریکای لاتین،بود، وهمچنین همین امسال هم فیلمی از امریکای لاتین با این موقعیت روبروشده است!

– تغیرمکان دفترجشنواره کن به محل جدید:
بعد ازمدت ها که دفتر جشنواره کن درمنطقه هفتم پاریس قرار داشت، به تازگی به منطقه چهارم در خیابان شارلودرساختمانی مدرن وبسیارگسترده ترمنتقل شده است.
برای ورود به مجموعه ساختمان باید ازدومرحله حفاظتی گذشت که البته برای کارکنان دفترجشنواره کارت ویژه عبور با کد صادرشده است. طبقه پنج وششم این مجموعه به دفتر کن با اتاق های بسیار تقسیم شده است که شامل بخش دریافت فیلم ها – بازار فیلم – کارت های مطبوعاتی – یک بخش اداری – سینه فونداسیون – بخش فیلم های کوتاه – دفترهای فیلم ها رسیده – ثبت نام ها و غیره است. درطبقه ششم ویژه رئیس جشنواره – ودبیرکل جشنواره- است و درضمن سالن خصوصی نمایش فیلم – دفتر تشگیل جلسات وغیره در آنجا مستقراست .
وقتی برای بازدید این دفتر جدید به آنجا دعوت میشوم، از روی کنجکاوی سعی میکنم اطلاعاتی درباره فیلم های رسیده و انهائی که قرار است برسد وشانس خوبی برای رفتن در بخش های اساسی کن ۲۰۱۸ داشته باشند بدست آورم. دبیرکل جشنواره به همه افراد دستور اکید داده که به هیچ عنوان کسی حق دادن کوچک ترین اطلاعاتی را به دیگران ندارد.
همه اعضا سعی دارند این گوشزد را رعایت کنند. بعد از بازدید، وخوش وبش کردن با کارکنان آنجا، خداحافظی کرده بیرون می آیم. اما دربیرون ازساختمان دفتر کن، تلفنی با یکی از آشنایانی که گوش تیزی دارد، ودرجریان برخی امورهست سراغ اطلاعات جدید را میگیرم . وی وعده ملاقاتی در کافه ای درمیدان باستیل میدهد و مدتی با هم گفتگو میکنیم . اواعتقاد دارد بسیاری ازنام های مشهور جهان سینما قراراست به کن بیایند که دربین آنها تعدادی قبلا هم نخل طلا گرفته اند، و چه بسا کسی از بین آنها شانس بدست آوردن دومین نخل طلا را داشته باشند. دایره برندگان ۲ نخل طلا فعلا خیلی محدود است وتنها دراختیار: کن لوچ- فرانسیس فورد کاپولا- بیل آگوست- امیرکوستاریکا – ایمامورا- مایکل هانکه هستند.

– خب، کمی از فیلم ها بگو وآنها که شانس بیشتری دارند:
” برادران سیستر” اثر جدید ژاک اودیارد که یک وسترن است که این کارگردان فرانسوی آنرا به زبان انگلیسی در رومانی واسپانیا ساخته است با بازیگری جوآکین فوئ ایکس – ( وی یم بار نخل طلا برده است) “یک ملت وپادشاهش” از پیر شولر، وی قبلا در نوعی نگاه، فیلم داشته.این فیلم روی انقلاب فرانسه است- فیلم جدید ژان لوک گدار، که چندسالی است مشغول تمام کردن آن است و اسم موقت آن ” کتاب تصویر” است. ” دنیای دیگر” از استفان بریزه ، فیلم قبلی اش جایزه بهترین بازیگر مرد را برای ونسان لاندون بدست آورده بود– همچنین فیلم جدید لئو کاراکس به نام ” آنت” که مدت هاست کارجدیدی نکرده بود- فیلم جدید اولیویه آسایاس، که مشتری دائم جشنواره کن است و در آن ژولیت بینوش بازی میکند. دیگر کارگردان فرانسوی خانم والریا برونی تدشی با ” تعطیلات تابستانی” که گفته میشود امیدبسیاری به آن دارد وبا الهام گرفتن از یک نمایشنامه چخوف ساخته شده. – همچنین خانم کلردنی با یک فیلم علمی تخیلی – خانم میا هانست لاو، بنام ” مایا” – خانم کلربورژه که قبلا دوربین طلائی کن را برده بود فیلم جدیدی با بازی کاترین دونو دارد- وغیره .از فرانسه قرار است کمیته انتخاب بیش از هفتاد فیلم جدید را ببیند ! – از بقیه کشورها، ایتالیا قراراست حضور بسیار قوی داشته باشد با آثار، کاترین کورزینی بنام ” عشق ناممکن” – وفیلم هایی نانی مورتی – پائولوسورنتینو- ماتیو گارونه ، همچنین آلیس روشواشر کارگردان زن از ایتالیا شانس خوبی خواهد داشت.
جدا ازاین فیلم تازه” اگزاویه دولان” از کانادا با نام ” زندگی من با جان دونان” وی برای کسب نخل طلا دورخیز کرده است – از اصغر فرهادی، فیلمساز بسیار مطرح ایرانی درسطح بین المللی با فیلم اسپانیائی اش، به نام ” همه میدونند” با شرکت خاویر باردم و پنلوپ کروز- از ژاپن، خانم نوئمی کاوازه ( که هرساله فیلم در کن دارد!) در این فیلمش ژولیت بینوش بازی دارد. از ترکیه سینماگرنامدار، نوری بیلگه جیلان (برنده نخل طلا برای خواب زمستانی)، با اثر جدیدش ” درخت گلابی وحشی” خواهد آمد، جشنواره کن بسیار روی این فیلم حساب بازکرده است.– ترانس مالیک با فیلم جدیدش خواهد آمد، وی قبلا نخل طلا را برای”درخت زندگی”، بدست آورده بود– از چین – جیا زانگه با ” خاکسترها آبی وناب هستند” از کاندیداهای جدی کن امسال است.– از مجارستان فیلمی بنام ” غروب ” ارائه خواهد شد–- از امریکا فیلم جدید نابغه جوان هالیوود “دامین شازل ” بنام مرد اول – از لهستان، پاول پاولیکوفسکی ( جنگ سرد) این کارگردان چند سال پیش با آخرین فیلمش جایزه های بسیار درسراسر جهان برد.- از دیگر فیلم ها میتوان اشاره داشت به اثار یورگوس لانتیموس از یونان – وهمچنین دیگر باید اشاره داشت به، برادران کوهن ( برنده نخل طلا) ،فیلمی برای ارائه به کن دارد– از مکزیک کارگردان بنام کارلوس ریداگاس با فیلم “آنجائی که زندگی بدنیا امد” – وی نیز از مشتریان دائم کن است – از تیری گلیام فیلم “مردی که دون کیشوت را کشت” – از کارگردان سیاهپوست وبسیار بااستعداد انگلیسی استیومک کوئین که با فیلم اولش “گرسنگی” دوربین طلائی برده بود حالا با “باکره ها” قرار است به کن بیاید. همچنین کارگردان مشهور، بریان دو پالما با فیلم “دومینو” درمسیر کن حرکت میکند – از اسرائیل کارگردان شناخته شده، آری فولمن فیلم جدیدی به کن میدهد – درضمن کارگردان بزرگ دانمارکی لارس فون تیریر قرار است دوباره به کن برگردد وی بسیاری از جایزه های کن از جمله نخل طلا را با “رقصنده در تاریکی” بدست اورده بود، شاید بتواند دومین نخل طلا را بدست آورد. وی ازهمان اولین شاهکارش، “عنصرجنایت” از کشف ها کن می باشد. – او هفت سال پیش به عنوان “عنصر نا مطلوب” مورد غضب کن ، بویژه آقای ژیل ژاکوب قرار گرفته بود زیرا درمصاحبه مطبوعاتی اش، از افکار هیتلر با طنز دفاع کرده بود – دیگر کارگردان مطرح جهانی وودی آلن است با فیلم “روز بارانی در نیویورک” که میتواند افتتاحیه یا در سانس ویژه قرار داده شود.

همینطور که مشاهده میشود بسیاری ازنخل طلا بگیران این جشنواره، دوباره به کن خواهد رفت. نخل طلا برشانه کدام یک ازآنها دوباره خواهد نشست؟ – جدا از اینها کارگردانان ناشناخته بسیاری در راهند و احتمال کشف نا شناسان هم وجود دارد.

سینمای ایران:
سینمای ایران که در طول سالهای بسیاردر بخش های مختلف کن ازجمله مسابقه حضورداشته، توانسته بود جوایزبسیاری بدست آورد وباعث افتخارایرانیان درصحنه بین الملل باشد ازجمله در بیست ویک سال پیش ( ۱۹۹۷) با فیلم ” طعم گیلاس” اثردرخشان زنده یاد عباس کیارستمی، برنده نخل طلا گردیده بود، حال باید منتظرشد ودید نخل طلای دیگری با کدام فیلم کاملا ایرانی ( که درایران ساخته شده باشد) و ساخته چه کارگردانی دوباره این افتخار رابرای سینمای ایران بدست می آورد؟.
نکته دیگر اینکه : آیا امسال ازسینمای ایران، فیلم یا فیلم هائی شانس رفتن به کن ۲۰۱۸ دربخش های اصلی وجنبی را دارند؟ – ما درپاریس منتظردیدن آثار جدید سینمای ایران هستیم.
جشنواره کن ازامسال تاریخ برگزاری خودرا یک روز زودتر، یعنی از روز سه شنبه شروع میکند و در دومین شنیه بعدش مراسم اختتامیه خواهد داشت. در حالیکه در طول هفتاد سال گذشته همیشه از روزچهارشنبه شروع میشده و یکشنبه شب مراسم اختتامه را برپا میکرده اند –
این جشنواره از ۸ تا ۱۹ ماه مه به ریاست هیئت داوران، خانم ” کت بلانشت” که خود بارها در این جشنواره شرکت کرده بود، برپا خواهد شد. بر مبنای دیگر اخبار شنیده شده قرار است امسال توجه ویژه ای به سینماگران زن بشود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها