سینماسینما، محمد حقیقت
از فیلمهای این هفته که به پرده سینماها آمده، اثری از آلیس وینوکر است که همین امسال در بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن شرکت کرده بود. در فیلم «دوباره دیدن پاریس»، فیلمساز جوان فرانسوی به ماجرای واقعی و دلخراش کشتارمشتریان یک رستوران توسط تروریستهای عرب در سال ۲۰۱۵ در پاریس رخ داده بود پرداخته است. وی برای نوشتن سناریو آن دست به تحقیقات گسترده زده و به سندهائی نیز دست یافته بود. در همان شب واقعه، برادر فیلمساز در یک رستوران، باربنام بتاکلان بوده که تعدادی تروریست عرب تبار به آنجا هم حمله کرده بودند و پاریس را در وحشت فرو برده بودند.
کارگردان البته به ماجرای برادر خود نمیپردازد بلکه به رستورانی واقع در میدان رپوبلیک (اتوال طلائی) پرداخته که در آن زنی بنام میا با مرد همراهش برای شام رفتهاند. هنوز غذای آنها تمام نشده که مرد تلفنی دریافت میکند و باید سریع به جائی برود. میا تنها میماند و کمی دلخور، به اطراف و مشتریان مینگرد که برای یکی آنها جشن تولد گرفتهاند. ناگهان چند تروریست به مشتریان بدون هیچ دلیلی حمله کرده و بسیاری را به رگبار گلوله میبندند، میا که در لحظهای توانسته مخفیانه فرار کند خود را در زیرزمین، در آشپزخانه مخفی میکند و تمام بدنش میلرزد. در لحظهای دست یک سیاهپوستی برای دلداری دادن به او دستش را میگیرد…
این واقعه تروریستی همه افرادی را که زخمی شده و با رسیدن پلیسها جان سالم به در برده بودند، دچار روانپریشی میکند و به حافظهشان لطمه شدیدی میخورد… بعد از مدتی اندک اندک آنها شروع به تجدید و تفحص در خاطرههایشان میکنند و از طریق فیس بوک و فضای مجازی دیگر تلاش کرده بقیه مشتریان رستوران را پیدا کنند و با رفتن دوباره به آن رستوران، سعی در بازسازی حافظه و خاطرات خود بکنند.
میا با بازی خوب ویرجینی افرا، اندک اندک سرنخهائی مییابد و با دیدن جان بدربردگان این حادثه، بدنبال گذشته خود و به ویژه اتفافی که آن شب در رستوران رخ داده، میافتد. راهی طولانی و دشوار است و برخی مایل به یادآوری آن حادثه تلخ نیستند اما میا، نمیتواند آرام بگیرد و به راهش ادامه میدهد زیرا میخواهد آن کسی را که در آن شرایط سخت و در تاریکی، به او دلداری داده بود و بنوعی از «ترس مرگ» نجاتش داده بود بیابد و بداند آیا زنده مانده تا از او سپاسگزاری کند…
سناریوی فیلم با دقت و ظرافت داستان پیچیدهای را پیش میبرد و هر بار تماشاگر با نکات جدیدی روبرو میشود که کمتر میتواند صحنه بعد را تخمین بزند. بیننده هیچگاه احساس ملال نمیکند و همچنان پیگیر ماجراست تا به زوایای پیچیده ذهن پرسوناژها راه یاید. پریشانی ذهنی شخصیتهای فیلم، به همراه لحظات عاطفی، بیننده را تحت تاثیر قرار میدهد. میزانسنها و سکانس و پلان اندازهاش حساب شده بنظر میآید و همین موضوع ما را با کارگردانی خوش ذوق و هوشمند روبرو میکند که اگر چه بشکل کلاسیک کارش را پیش میبرد اما گاه، شگردهای خارج از نُرم والبته دلپذیر هم بکار میگیرد که به غنای فیلم میافزاید.
کارگردان:
آلیس وینوکر متولد ژانویه ۱۹۷۶ در پاریس است که ابتدا به تحصیلات حقوق پرداخته و سپس به مدرسه عالی سینمائی فمیس راه می یابد و در رشته سناریونویسی فارغ التحصیل میشود. اولین فیلم کوتاهش در مسابقه جشنواره کن در ۲۰۰۵ پذیرفته میشود. قبل از ساختن اولین فیلم بلندش چند سناریو برای دیگران مینویسد که فیلمها موفقیتهائی کسب میکنند. وی اولین فیلم بلند خود، آگوستین را در ۲۰۱۲ کارگردانی میکند که به بخش هفته منتقدین کن راه مییابد. در ۲۰۱۵ سناریو موستانگ را مینویسد که در ۱۵ روزکارگردانان پذیرفته میشود و در مراسم سزار جایزه بهترین سناریو را دریافت میکند، سپس همین فیلم از سوی فرانسه به آکادمی اسکار برای بهترین فیلم خارجی پیشنهاد میشود. دومین فیلم بلند او مریلاند، در نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۵ پذیرفته میشود. در ۲۰۱۹ فیلم سوم خود و در ۲۰۲۲ آخرین فیلم بلند خود بازبینی پاریس را ساخته که موفقترین اثر او به حساب میآید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود