چهلمین فیلم ساخته کلینت ایستوود که احتمالا آخرین اثر این سینماگر افسانهای نیز خواهد بود، طی چند روز آینده همانطور که پیشتر اعلام شده بود؛ تنها در تعداد بسیار محدودی سینما اکران خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، جشنواره موسسه فیلم آمریکا که قدیمیترین جشنواره فیلم در لسآنجلس است، شامگاه روز یکشنبه با نمایش جهانی فیلم «قاضی شماره ۲» به کارگردانی کلینت ایستوود در سالن تاریخی چینیهای هالیوود پایان مییابد و ستارههایی مانند نیکولاس هولت، تونی کولت و زوئی دویچ در فرش قرمز حاضر خواهند شد که این چهارمین نمایش جهانی یک فیلم به کارگردانی ایستوود در این جشنواره بهشمار میرود.
این درام دادگاهی، چهلامین اثر کارگردانی این فیلمساز است و با توجه به ۹۴ ساله بودنش، ممکن است آخرین کار او نیز باشد.
کمپانی برادران وارنر نیز چهار روز بعد فیلم «قاضی شماره ۲» را با یک انتشار محدود در کمتر از ۵۰ سینما عرضه خواهد کرد و به گفته دو منبع آگاه از توزیع فیلم، هیچ برنامهای در مقطع کنونی برای افزایش سالنهای نمایش این فیلم در هفتههای آتی وجود ندارد.
در حالی که شمار دقیق سالنهای اکران این فیلم هنوز در حال نهایی شدن است، فیلم «قاضی شماره ۲» در حال حاضر زمانهای اکران را در چهار سینما در نیویورک، پنج سینما در منطقه لسآنجلس و یک سینما در شیکاگو فهرست کرده است. در ۲۵ شهر پرجمعیت کشور، این فیلم پیشفروشهایی در کمتر از ۲۵ سالن نمایش دارد. وبسایت رسمی فیلم تنها زمانهای نمایش را در ۱۸ سینما تبلیغ میکند.
«Cineplex» بزرگترین مجموعه سینماهای زنجیرهای در کانادا، این فیلم را تنها در یک سینما در تورنتو و ۱۶۰ سینمای دیگر در سراسر کانادا به نمایش میگذارد که این موضوع برای فیلمهای منتشر شده از استودیوهای بزرگ هالیوود مانند برادران وارنر کمتر دیده شده است. با وضعیت کنونی، «قاضی شماره ۲» در مقایسه با دیگر فیلمهای فصل جوایز مانند «آنورا» و «بروتالیست» که با بودجههای کمتری ساخته شدهاند، در تعداد بسیار کمتری از سالنها نمایش خواهد داشت.
به گزارش ورایتی، کمپانی برادران وارنر، استودیویی که ایستوود بیش از ۵۰ سال با آن همکاری داشته، به نظر میرسد پس از اکران آخرین فیلم این کارگردان در سال ۲۰۲۱ با عنوان «ماچوی گریان»، در حال ارزیابی مجدد رابطهاش با این فیلمساز باشد. «ماچیو گریان» که در آن ایستوود نود ساله علاوه بر کارگردانی، بازیگری نیز کرده است، یک شکست تجاری بود و تنها ۱۶.۵ میلیون دلار در سطح جهانی در برابر بودجه تولید ۳۳ میلیون دلاری خود بهدست آورد. این فیلم با چالشهای زیادی روبرو بود و در شرایطی اکران شد که سینماها هنوز در حال بهبودی از قرنطینههای ناشی از پاندمی بودند. همچنین، این فیلم همزمان با یک اکران سینمایی در سامانه نمایش آنلاین «Max» (که قبلاً HBO Max نامیده میشد) نیز عرضه شد.
عملکرد ضعیف «ماچوی گریان» که نقدهای متوسطی دریافت کرده بود، بهعنوان یک نقطه بحث در استودیو مطرح شد. در ماه می ۲۰۲۲، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که دیوید زاسلاو، مدیرعامل جدید کمپانی وارنر دیسکاوری از اینکه چرا فیلم «ماچوی گریان» ساخته شده، سوالاتی مطرح کرده است، در حالی که سرمایهگذاران از پیش به این نتیجه رسیده بود که شاید این فیلم نتواند سودآور باشد.
با این حال، ایستوود در آوریل ۲۰۲۳ دوباره به لطف برادران وارنر بازگشت، زمانی که این استودیو تحت رهبری مایکل دی لوکا و پامیلا ابدی، که در تابستان پیش انتخاب شده بودند، برای ساخت فیلم «قاضی شماره ۲» چراغ سبز نشان دادند. اما اکنون، به نظر میرسد که استودیو اعتماد کمی به چشمانداز تجاری این فیلم دارد. یک منبع نزدیک به برادران وارنر میگوید که تصمیم به اکران «قاضی شماره ۲» بهعنوان یک اقدام سپاسگزارانه در قبال ایستوود تلقی میشود که میلیاردها دلار برای این شرکت از طریق فروش بلیت و همچنین جوایز متعدد برای فیلمهایی مانند «نابخشوده» و «عزیز میلیون دلاری» کسب کرده است. اما آیا یک اکران محدود در چند سینما، ادای دین مناسبی نسبت به یکی از نمادینترین چهرههای سینماست که دههها به یک استودیو وفادار مانده است؟
ایستوود در طول دوران فعالیت سینمایی خود که از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده توانسته هم در فهرست محبوبترین بازیگران تاریخ سینما قرار بگیرد و هم در عرصه کارگردانی به دو اسکار بهترین فیلم و دو اسکار بهترین کارگردانی دست یابد.
او در ۳۱ می ۱۹۳۰ در سانفرانسیکو متولد شد و پیش از ورود به ارتش، کارگری میکرد. در سال ۱۹۵۳ و پس از پایان خدمت در ارتش در سودای صنعت سرگرمی به لسآنجلس رفت و گرچه هیچ تجربه حرفهای در عرصه بازیگری نداشت اما کمپانی یونیورسال با او قرار داد امضاء کرد و پس از چند نقش کوتاه، در سریال موفق «پوست خام» در نقش یک کابوی به نام «رودی یتس» بازی کرد که این مجموعه تلویزیونی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ به روی آنتن رفت.
ایستوود پس از آن، در سه فیلم وسترن اسپاگتی بازی کرد که این فیلمها به موفقیت بزرگی دست یافتند تا او یه یکی از محبوبترین بازیگران سینما تبدیل شود. او در سال ۱۹۷۱ نیز توانست در اولین تجربه کارگردانی خود فیلم «میستی را برایم پخش کن» را مقابل دوربین ببرد که با بودجه ۷۲۵ هزار دلاری به فروشی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار دست یافت.
این بازیگر و کارگردان آمریکایی در سال ۱۹۹۲ نیز با ساخت فیلم «نابخشوده» که وسترنی متفاوت بود چهار جایزه مهم اسکار شامل جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و اسکار نقش مکمل مرد را و همچنین جایزه گلدن گلوب را برای بهترین کارگردانی کسب کرد.
«ایستوود» در سال ۲۰۰۴ نیز فیلم «عزیز میلیون دلاری» را ساخت و این فیلم در نهایت موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی زن (هیلاری سوانک) و بازیگر نقش مکمل مرد (مورگان فریمن) شد.
از دیگر ساختههای «ایستوود» میتوان به «رودخانه مرموز»، «دارشان بزن»، «یاقی، خوزیس والز»، «فرار از آلکاتراز»، «فایرفاکس»، «در خط مقدم»، «پرچمهای پدران ما» و «نامههایی از ایوجیما» اشاره کرد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تام کروز یک فیلم ترسناک بازی میکند
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- پخش بیش از ۷ میلیارد دقیقه؛ کمپانی برادران وارنر، رکورددار پخش و آمار بینندگان در المپیک ۲۰۲۴
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- پربینندهترین مستند «اکران حقیقت» کدام فیلم است؟
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- در جستجوی قهرمان/ نگاهی به مستند «ایستوود» به نمایش درآمده در جشنواره سینماحقیقت
- جشنواره توکیو با نمایش «گریه کن ماچو» ایستوود آغاز به کار کرد
- نگاهی به کارنامه و جایگاه کلینت ایستوود
- انتقاد تند و تیز پل شریدر از فیلم ایستوود/ «ماچوی گریان» یک «هری کثیف» کوچک شده است
- «ماچوی گریان» از نگاه کلینت ایستوود/ چرا در نود و چند سالگی هنوز کار میکنم؟
- یک بازیگر جدید به گروه «ماتریکس ۴» اضافه شد
- بدل «کلینت ایستوود» درگذشت
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی