چهلمین فیلم ساخته کلینت ایستوود که احتمالا آخرین اثر این سینماگر افسانهای نیز خواهد بود، طی چند روز آینده همانطور که پیشتر اعلام شده بود؛ تنها در تعداد بسیار محدودی سینما اکران خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، جشنواره موسسه فیلم آمریکا که قدیمیترین جشنواره فیلم در لسآنجلس است، شامگاه روز یکشنبه با نمایش جهانی فیلم «قاضی شماره ۲» به کارگردانی کلینت ایستوود در سالن تاریخی چینیهای هالیوود پایان مییابد و ستارههایی مانند نیکولاس هولت، تونی کولت و زوئی دویچ در فرش قرمز حاضر خواهند شد که این چهارمین نمایش جهانی یک فیلم به کارگردانی ایستوود در این جشنواره بهشمار میرود.
این درام دادگاهی، چهلامین اثر کارگردانی این فیلمساز است و با توجه به ۹۴ ساله بودنش، ممکن است آخرین کار او نیز باشد.
کمپانی برادران وارنر نیز چهار روز بعد فیلم «قاضی شماره ۲» را با یک انتشار محدود در کمتر از ۵۰ سینما عرضه خواهد کرد و به گفته دو منبع آگاه از توزیع فیلم، هیچ برنامهای در مقطع کنونی برای افزایش سالنهای نمایش این فیلم در هفتههای آتی وجود ندارد.
در حالی که شمار دقیق سالنهای اکران این فیلم هنوز در حال نهایی شدن است، فیلم «قاضی شماره ۲» در حال حاضر زمانهای اکران را در چهار سینما در نیویورک، پنج سینما در منطقه لسآنجلس و یک سینما در شیکاگو فهرست کرده است. در ۲۵ شهر پرجمعیت کشور، این فیلم پیشفروشهایی در کمتر از ۲۵ سالن نمایش دارد. وبسایت رسمی فیلم تنها زمانهای نمایش را در ۱۸ سینما تبلیغ میکند.
«Cineplex» بزرگترین مجموعه سینماهای زنجیرهای در کانادا، این فیلم را تنها در یک سینما در تورنتو و ۱۶۰ سینمای دیگر در سراسر کانادا به نمایش میگذارد که این موضوع برای فیلمهای منتشر شده از استودیوهای بزرگ هالیوود مانند برادران وارنر کمتر دیده شده است. با وضعیت کنونی، «قاضی شماره ۲» در مقایسه با دیگر فیلمهای فصل جوایز مانند «آنورا» و «بروتالیست» که با بودجههای کمتری ساخته شدهاند، در تعداد بسیار کمتری از سالنها نمایش خواهد داشت.
به گزارش ورایتی، کمپانی برادران وارنر، استودیویی که ایستوود بیش از ۵۰ سال با آن همکاری داشته، به نظر میرسد پس از اکران آخرین فیلم این کارگردان در سال ۲۰۲۱ با عنوان «ماچوی گریان»، در حال ارزیابی مجدد رابطهاش با این فیلمساز باشد. «ماچیو گریان» که در آن ایستوود نود ساله علاوه بر کارگردانی، بازیگری نیز کرده است، یک شکست تجاری بود و تنها ۱۶.۵ میلیون دلار در سطح جهانی در برابر بودجه تولید ۳۳ میلیون دلاری خود بهدست آورد. این فیلم با چالشهای زیادی روبرو بود و در شرایطی اکران شد که سینماها هنوز در حال بهبودی از قرنطینههای ناشی از پاندمی بودند. همچنین، این فیلم همزمان با یک اکران سینمایی در سامانه نمایش آنلاین «Max» (که قبلاً HBO Max نامیده میشد) نیز عرضه شد.
عملکرد ضعیف «ماچوی گریان» که نقدهای متوسطی دریافت کرده بود، بهعنوان یک نقطه بحث در استودیو مطرح شد. در ماه می ۲۰۲۲، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که دیوید زاسلاو، مدیرعامل جدید کمپانی وارنر دیسکاوری از اینکه چرا فیلم «ماچوی گریان» ساخته شده، سوالاتی مطرح کرده است، در حالی که سرمایهگذاران از پیش به این نتیجه رسیده بود که شاید این فیلم نتواند سودآور باشد.
با این حال، ایستوود در آوریل ۲۰۲۳ دوباره به لطف برادران وارنر بازگشت، زمانی که این استودیو تحت رهبری مایکل دی لوکا و پامیلا ابدی، که در تابستان پیش انتخاب شده بودند، برای ساخت فیلم «قاضی شماره ۲» چراغ سبز نشان دادند. اما اکنون، به نظر میرسد که استودیو اعتماد کمی به چشمانداز تجاری این فیلم دارد. یک منبع نزدیک به برادران وارنر میگوید که تصمیم به اکران «قاضی شماره ۲» بهعنوان یک اقدام سپاسگزارانه در قبال ایستوود تلقی میشود که میلیاردها دلار برای این شرکت از طریق فروش بلیت و همچنین جوایز متعدد برای فیلمهایی مانند «نابخشوده» و «عزیز میلیون دلاری» کسب کرده است. اما آیا یک اکران محدود در چند سینما، ادای دین مناسبی نسبت به یکی از نمادینترین چهرههای سینماست که دههها به یک استودیو وفادار مانده است؟
ایستوود در طول دوران فعالیت سینمایی خود که از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده توانسته هم در فهرست محبوبترین بازیگران تاریخ سینما قرار بگیرد و هم در عرصه کارگردانی به دو اسکار بهترین فیلم و دو اسکار بهترین کارگردانی دست یابد.
او در ۳۱ می ۱۹۳۰ در سانفرانسیکو متولد شد و پیش از ورود به ارتش، کارگری میکرد. در سال ۱۹۵۳ و پس از پایان خدمت در ارتش در سودای صنعت سرگرمی به لسآنجلس رفت و گرچه هیچ تجربه حرفهای در عرصه بازیگری نداشت اما کمپانی یونیورسال با او قرار داد امضاء کرد و پس از چند نقش کوتاه، در سریال موفق «پوست خام» در نقش یک کابوی به نام «رودی یتس» بازی کرد که این مجموعه تلویزیونی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ به روی آنتن رفت.
ایستوود پس از آن، در سه فیلم وسترن اسپاگتی بازی کرد که این فیلمها به موفقیت بزرگی دست یافتند تا او یه یکی از محبوبترین بازیگران سینما تبدیل شود. او در سال ۱۹۷۱ نیز توانست در اولین تجربه کارگردانی خود فیلم «میستی را برایم پخش کن» را مقابل دوربین ببرد که با بودجه ۷۲۵ هزار دلاری به فروشی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار دست یافت.
این بازیگر و کارگردان آمریکایی در سال ۱۹۹۲ نیز با ساخت فیلم «نابخشوده» که وسترنی متفاوت بود چهار جایزه مهم اسکار شامل جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و اسکار نقش مکمل مرد را و همچنین جایزه گلدن گلوب را برای بهترین کارگردانی کسب کرد.
«ایستوود» در سال ۲۰۰۴ نیز فیلم «عزیز میلیون دلاری» را ساخت و این فیلم در نهایت موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی زن (هیلاری سوانک) و بازیگر نقش مکمل مرد (مورگان فریمن) شد.
از دیگر ساختههای «ایستوود» میتوان به «رودخانه مرموز»، «دارشان بزن»، «یاقی، خوزیس والز»، «فرار از آلکاتراز»، «فایرفاکس»، «در خط مقدم»، «پرچمهای پدران ما» و «نامههایی از ایوجیما» اشاره کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تام کروز یک فیلم ترسناک بازی میکند
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- پخش بیش از ۷ میلیارد دقیقه؛ کمپانی برادران وارنر، رکورددار پخش و آمار بینندگان در المپیک ۲۰۲۴
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- پربینندهترین مستند «اکران حقیقت» کدام فیلم است؟
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- در جستجوی قهرمان/ نگاهی به مستند «ایستوود» به نمایش درآمده در جشنواره سینماحقیقت
- جشنواره توکیو با نمایش «گریه کن ماچو» ایستوود آغاز به کار کرد
- نگاهی به کارنامه و جایگاه کلینت ایستوود
- انتقاد تند و تیز پل شریدر از فیلم ایستوود/ «ماچوی گریان» یک «هری کثیف» کوچک شده است
- «ماچوی گریان» از نگاه کلینت ایستوود/ چرا در نود و چند سالگی هنوز کار میکنم؟
- یک بازیگر جدید به گروه «ماتریکس ۴» اضافه شد
- بدل «کلینت ایستوود» درگذشت
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار