سینماسینما، تارا استادآقا
داستان به پایان رسیدن یک دوستی دیرینه در دهکدهی دورافتادهای در ایرلند ملتهب سالهای پایانی جنگ داخلی، همانطور که میتواند دستمایهی قصهای کسلکننده و بیرمق باشد، میتواند دستمایهی یک کمدی تاریک برآمده از موقعیتی ابزورد و گروتسک باشد که از اعماق رخداد ویرانکنندهای همچون جنگ بیرون میزند. مک دونا در ادامهی ماجراجوئیهای سبکیاش در مدیومهای مختلف داستانگوئی، از جهان غنی و تمامناشدنی تئاتر و ادبیات نمایشی گرفته تا نفوذ به اعماق مدیومی سیالتر و روانتر همچون سینما، این بار از دارک کمدیهای برگرفته از جهان سبکی متمایز تارانتینو فاصله میگیرد و به زادگاه اصلیاش تئاتر باز میگردد که برگرفته از سبک نوشتاری نویسندهی ایرلندی هم مسلکاش ساموئل بکت است.
زوجهای تکین بکت اینبار در زوجهای غمگین، دیوانه، سادهلوح و خستهکنندهی مک دونا ظاهر شدهاند. کالم (برندن گلیسون) و پادریک (کالین فارل) همچون زوجهای بکتی، گرفتار نوعی زندگی جبری در بنبستی تاریکاند. وجود یکی به وجود دیگری گره خورده و نابودی یکی در گرو نابودی دیگری است. آنها آینهی شفافی از جهانبینی پروستیاند: «دوستی، جائی میان ملال و رنج است.» زوجهایی که همچون زوجهای بکتی از نقص عضو و بدنی حاکی از فقدان، رنج میبرند. فقدانی درونی و ذهنی که عقیم باقی میماند و برای بالفعل شدن به فقدان اعضای فیزیکی بدن منجر میشود. بدنهایی که در کشاکش روابطی چالش برانگیز دچار استحاله میشوند و به جز رشد در چنین روابط طاقت فرسائی، مجالی برایزاده شدن و وجود داشتن نمییابند. همانطور که شخصیتهای بکتی از نقص عضو رنج میبرند، شخصیتهای مک دونا نیز به همین سیاق مطرح میشوند تا تنها راهی که برای دیده شدن و وجود داشتنشان باقی مانده است با وجود همین نقصها و کمبودها آشکار شود. آنها وجود دارند چون رنج میکشند و رنج کشیدنشان تنها از طریق فقدانْ مرئی میشود.
هر چه نقص عضو در شخصیتهای بکت، گذر زمان و مکافات اعمال را بازنمائی میکند، نقص عضوهای شخصیت های مک دونا از رنج فقدان ادراک، بیرون میزنند. ادراکی که به مثابهی بودن و وجود داشتن معنا میشود و در روابط شخصیتهای مک دونا بیمعنا است. رنج از درک نشدن و به میانجی آن وجود نداشتن است که آنها را به سمت نقص عضو فیزیکی سوق میدهد.
کالم که از گذشتهای که با پادریک پشت سر گذاشته، ناراضی و ناامید است، حالا در برههی پایانی عمر گرفتار بی معنائی شده و درصدد است برای زندگی از دست رفتهاش معنائی درخور بیابد و رکود و بیمعنائی را جا بگذارد؛ پس به ساختن موسیقی روی میآورد. او که پادریک را سد راه خود میبیند، سعی دارد او را از خود براند اما پادریک، سادهلوح تر، مهربانتر و کودنتر از آن است که معنای بیمعنائی را درک کند و حتا از فهم معنای تنهائی نیز عاجز است. تنهائی که خود تنها مانده و در رنج است اما به خودی خود به آن واقف نیست. پس کالم سعی میکند مستقیماً همان چیزی را که نمیتواند با زبان به پادریک بفهماند با زبان دیگری بفهماند که در بدن دچار فقدان و تکه تکه شده متبادر میشود. حالا رنج درونی به رنج بیرونی مبدل و عیان میشود، اما کافی نیست. بدنی که در رنج زاده میشود و میتواند نیروی مؤثرتر، شدیدتر و فوقالعادهتری تولید کند. نیروئی که هم به واسطهی آن لایههای عمیق درونیاش را آشکار کند و هم به رابطهی متحولکنندهی رنج و خلاقیت در آفرینش هنری و ساخت قطعهی پایانی زیبای بنشیهای اینیشرین بیانجامد.
کالم به واسطهی رنج درونی و بیرونی (رنجی که به واسطهی اختلافاتاش با پادریک و بریدن از او میبرد و رنجی که به واسطهی قطع عضو فیزیکی گریبانگیرش میشود) سرانجام موفق میشود به امر نامرئی در بطن امر مرئی، آن چیزی که بدون وجود این رنج قابل درک نیست، دست یابد و به میانجی تخیل، آن را بیافریند و زنده کند. حالا اثر هنری میتواند مثل یک نوزاد تازه متولد شده، نوزادی که از میان جنگ و رکود و تاریکیزاده شده، رشد کند و بی معنائی را معنا کند. چیزی که مرزهای قدرت و مادیت را پشت سر میگذارد و همچون علاجی جادوئی برای درد بی درمان است. تماتیک تکین مک دونا که سخت برای به ثمر رساندن آن در تلاش است و در «مرد بالشی» و «هفت روانی» آن را پررنگتر میکند، در اینجا نیز احضار میشود و به اهمیت آفرینش هنری هنرمند میانجامد. اثری هنری که بیمکان است و از جائی نامرئی و بیمکان سر بر میآورد و میتواند مدتهای متمادی در بیمکانی و بیزمانی به حیات خود ادامه دهد و امر نامرئی را مرئی کند.
درست مثل خود فیلم که حتا به واسطهی انتخاب لوکیشن نیز گرفتار بیمکانی است. اینیشرین (مکانی خیالی) که به واسطهی استفادهی مک دونا از لوکیشنهای متفاوت به مثابهی کلاژی از جزیرهای جادوئی است که در جزایر آران و جزیره آشیل (هر دو در سواحل غربی ایرلند) فیلمبرداری شده و در هالهای از بیمکانیزاده میشود. مکانی که وجود خارجی ندارد اما سرانجام از جهانی نامرئی به جهانی مرئی بدل میشود که آدمها و قصههای نامرئیشان رفته رفته مثل عکسی در حال ظهور، ظاهر میشوند و آنچه را که از خود بر جای میگذارند، بر حافظهی تاریخ ثبت میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کالین فارل در جشنواره زوریخ تقدیر میشود
- کالین فارل میگوید؛ بازیگران ایرلندی در هالیوود میدرخشند/ از لیام نیسن تا کیلین مورفی
- در پانصد و پنجاه و یکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ حفظ بنیاد، موجب تولید خشونت میشود/ جامعهای میجنگد که نمیتواند با تفاوت کنار بیاید
- «پدر ما» در مستندات یکشنبه و «بنشیهای اینیشرین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- چه کسی مرگ گودو را اعلام میکند؟/ نگاهی به فیلم «بنشیهای اینیشرین»
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- فیلمبراری «جوکر۲» آغاز شد + عکس
- کمپانی برادران وارنر اعلام کرد؛ «بتمن ۲» ساخته میشود
- ساخت یک سریال براساس کتاب رئیس سابق FBI
- همکاری مل گیبسون و کالین فارل در تریلری انتقامجویانه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





