سینماسینما، تارا استادآقا
داستان به پایان رسیدن یک دوستی دیرینه در دهکدهی دورافتادهای در ایرلند ملتهب سالهای پایانی جنگ داخلی، همانطور که میتواند دستمایهی قصهای کسلکننده و بیرمق باشد، میتواند دستمایهی یک کمدی تاریک برآمده از موقعیتی ابزورد و گروتسک باشد که از اعماق رخداد ویرانکنندهای همچون جنگ بیرون میزند. مک دونا در ادامهی ماجراجوئیهای سبکیاش در مدیومهای مختلف داستانگوئی، از جهان غنی و تمامناشدنی تئاتر و ادبیات نمایشی گرفته تا نفوذ به اعماق مدیومی سیالتر و روانتر همچون سینما، این بار از دارک کمدیهای برگرفته از جهان سبکی متمایز تارانتینو فاصله میگیرد و به زادگاه اصلیاش تئاتر باز میگردد که برگرفته از سبک نوشتاری نویسندهی ایرلندی هم مسلکاش ساموئل بکت است.
زوجهای تکین بکت اینبار در زوجهای غمگین، دیوانه، سادهلوح و خستهکنندهی مک دونا ظاهر شدهاند. کالم (برندن گلیسون) و پادریک (کالین فارل) همچون زوجهای بکتی، گرفتار نوعی زندگی جبری در بنبستی تاریکاند. وجود یکی به وجود دیگری گره خورده و نابودی یکی در گرو نابودی دیگری است. آنها آینهی شفافی از جهانبینی پروستیاند: «دوستی، جائی میان ملال و رنج است.» زوجهایی که همچون زوجهای بکتی از نقص عضو و بدنی حاکی از فقدان، رنج میبرند. فقدانی درونی و ذهنی که عقیم باقی میماند و برای بالفعل شدن به فقدان اعضای فیزیکی بدن منجر میشود. بدنهایی که در کشاکش روابطی چالش برانگیز دچار استحاله میشوند و به جز رشد در چنین روابط طاقت فرسائی، مجالی برایزاده شدن و وجود داشتن نمییابند. همانطور که شخصیتهای بکتی از نقص عضو رنج میبرند، شخصیتهای مک دونا نیز به همین سیاق مطرح میشوند تا تنها راهی که برای دیده شدن و وجود داشتنشان باقی مانده است با وجود همین نقصها و کمبودها آشکار شود. آنها وجود دارند چون رنج میکشند و رنج کشیدنشان تنها از طریق فقدانْ مرئی میشود.
هر چه نقص عضو در شخصیتهای بکت، گذر زمان و مکافات اعمال را بازنمائی میکند، نقص عضوهای شخصیت های مک دونا از رنج فقدان ادراک، بیرون میزنند. ادراکی که به مثابهی بودن و وجود داشتن معنا میشود و در روابط شخصیتهای مک دونا بیمعنا است. رنج از درک نشدن و به میانجی آن وجود نداشتن است که آنها را به سمت نقص عضو فیزیکی سوق میدهد.
کالم که از گذشتهای که با پادریک پشت سر گذاشته، ناراضی و ناامید است، حالا در برههی پایانی عمر گرفتار بی معنائی شده و درصدد است برای زندگی از دست رفتهاش معنائی درخور بیابد و رکود و بیمعنائی را جا بگذارد؛ پس به ساختن موسیقی روی میآورد. او که پادریک را سد راه خود میبیند، سعی دارد او را از خود براند اما پادریک، سادهلوح تر، مهربانتر و کودنتر از آن است که معنای بیمعنائی را درک کند و حتا از فهم معنای تنهائی نیز عاجز است. تنهائی که خود تنها مانده و در رنج است اما به خودی خود به آن واقف نیست. پس کالم سعی میکند مستقیماً همان چیزی را که نمیتواند با زبان به پادریک بفهماند با زبان دیگری بفهماند که در بدن دچار فقدان و تکه تکه شده متبادر میشود. حالا رنج درونی به رنج بیرونی مبدل و عیان میشود، اما کافی نیست. بدنی که در رنج زاده میشود و میتواند نیروی مؤثرتر، شدیدتر و فوقالعادهتری تولید کند. نیروئی که هم به واسطهی آن لایههای عمیق درونیاش را آشکار کند و هم به رابطهی متحولکنندهی رنج و خلاقیت در آفرینش هنری و ساخت قطعهی پایانی زیبای بنشیهای اینیشرین بیانجامد.
کالم به واسطهی رنج درونی و بیرونی (رنجی که به واسطهی اختلافاتاش با پادریک و بریدن از او میبرد و رنجی که به واسطهی قطع عضو فیزیکی گریبانگیرش میشود) سرانجام موفق میشود به امر نامرئی در بطن امر مرئی، آن چیزی که بدون وجود این رنج قابل درک نیست، دست یابد و به میانجی تخیل، آن را بیافریند و زنده کند. حالا اثر هنری میتواند مثل یک نوزاد تازه متولد شده، نوزادی که از میان جنگ و رکود و تاریکیزاده شده، رشد کند و بی معنائی را معنا کند. چیزی که مرزهای قدرت و مادیت را پشت سر میگذارد و همچون علاجی جادوئی برای درد بی درمان است. تماتیک تکین مک دونا که سخت برای به ثمر رساندن آن در تلاش است و در «مرد بالشی» و «هفت روانی» آن را پررنگتر میکند، در اینجا نیز احضار میشود و به اهمیت آفرینش هنری هنرمند میانجامد. اثری هنری که بیمکان است و از جائی نامرئی و بیمکان سر بر میآورد و میتواند مدتهای متمادی در بیمکانی و بیزمانی به حیات خود ادامه دهد و امر نامرئی را مرئی کند.
درست مثل خود فیلم که حتا به واسطهی انتخاب لوکیشن نیز گرفتار بیمکانی است. اینیشرین (مکانی خیالی) که به واسطهی استفادهی مک دونا از لوکیشنهای متفاوت به مثابهی کلاژی از جزیرهای جادوئی است که در جزایر آران و جزیره آشیل (هر دو در سواحل غربی ایرلند) فیلمبرداری شده و در هالهای از بیمکانیزاده میشود. مکانی که وجود خارجی ندارد اما سرانجام از جهانی نامرئی به جهانی مرئی بدل میشود که آدمها و قصههای نامرئیشان رفته رفته مثل عکسی در حال ظهور، ظاهر میشوند و آنچه را که از خود بر جای میگذارند، بر حافظهی تاریخ ثبت میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کالین فارل میگوید؛ بازیگران ایرلندی در هالیوود میدرخشند/ از لیام نیسن تا کیلین مورفی
- در پانصد و پنجاه و یکمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ حفظ بنیاد، موجب تولید خشونت میشود/ جامعهای میجنگد که نمیتواند با تفاوت کنار بیاید
- «پدر ما» در مستندات یکشنبه و «بنشیهای اینیشرین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- چه کسی مرگ گودو را اعلام میکند؟/ نگاهی به فیلم «بنشیهای اینیشرین»
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- فیلمبراری «جوکر۲» آغاز شد + عکس
- کمپانی برادران وارنر اعلام کرد؛ «بتمن ۲» ساخته میشود
- ساخت یک سریال براساس کتاب رئیس سابق FBI
- همکاری مل گیبسون و کالین فارل در تریلری انتقامجویانه
- حضور نیکول کیدمن در فیلم تازه سوفیا کاپولا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه