تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۲۱:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 181713

در حالی که ۱۱ مهر آخرین فرصت معرفی نمایندگان کشورهای مختلف برای حضور در رقابت اسکار بین‌المللی ۲۰۲۳ است، شمار کشورهایی که تاکنون وارد این رقابت شده‌اند به ۸۰ کشور رسیده است.

به گزارش سینماسینما، دو روز مانده به پایان مهلت آکادمی اسکار برای معرفی نمایندگان کشورهای مختلف، فیلیپین، پاکستان، هنگ‌کنگ، استونی، آرژانتین، مراکش، ایتالیا، ویتنام، هند و مکزیک نیز نمایندگانشان را برای رقابت اسکار بین‌المللی ۲۰۲۳ معرفی کرده‌اند.

فیلیپین با فیلم برنده جشنواره ونیز «در کار: گمشده ۸» به رقابت اسکار وارد شد. این فیلم ساخته اریک متی اولین بار در جشنواره ونیز سال پیش به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگری را برای جان آرسیلا دریافت کرد. فیلم دنباله‌ای بر فیلم «در کار» ساخته همین کارگردان است که در بخش دو هفته کارگردان‌های جشنواره کن در سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد و داستاش با الهام از وقایع واقعی، درباره یک روزنامه‌نگار فاسد است که به دنبال عدالت برای همکارانش است.

پاکستان با «جوی لند» ساخته سعیم صادق به اسکار می‌رود. این فیلم امسال در کن به نمایش درآمد و در بخش نگاه جایزه برد. داستان فیلم درباره خانواده‌ای مردسالار است که آرزویشان داشتن فرزندی پسر برای ادامه نسل خانواده است.

مکزیک با «باردو، وقایع نگاری دروغین یک مشت حقیقت» فیلم جدید آلخاندرو گونزالس ایناریتو به اسکار می‌رود. این فیلم اولین بار در جشنواره ونیز امسال دیده شد و اولین ساخته ایناریتو بعد از سال ۲۰۰۰ است که در مکزیک زادگاه این کارگردان ساخته شده و داستانش درباره یک روزنامه‌نگار و مستندساز مکزیکی است که به زادگاهش برمی‌گردد و با مسایلی مربوط به هویت و خانواده روبه‌رو می‌شود. مکزیک سال ۲۰۱۸ با فیلم «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌الملل شد.

مراکش با «خفتان آبی» ساخته مریم توزانی به اسکار می‌رود. این فیلم اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه فیپرشی شد و در تورنتو هم در بخش نمایش‌های ویژه دیده شد. داستان درباره زوجی است که یک فروشگاه سنتی خفتان را در یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر مراکش اداره می‌کنند.

هنگ‌کنگ «جایی که باد می‌وزد» ساخته فلیپ یونگ را به اسکار معرفی کرده است. این کارگردان پیشتر با «بندر تماس» در سال ۲۰۱۵ در اسکار شرکت کرده بود. این فیلم با بودجه ۳۸ میلیون دلاری با همکاری چینی‌ها ساخته شده و از گران‌ترین فیلم‌های ساخته شده در هنگ‌کنگ است و داستانش درباره موضوع جنایی جنجالی درباره ۴ افسر پلیس فاسد است.

استونی فیلم بسکتبالی «کالِف» را به اسکار معرفی کرد. این فیلم ساخته اوه ماستینگ درباره سفر تیم بسکتبال استونی به دور نهایی مسابقات قهرمانی این ورزش در اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی است و با الهام از رویدادهای واقعی سال ۱۹۹۱ ساخته شده است. تیم استونی آخرین جام بسکتبال شوروی را به دست آورد.

آرژانتین «آرژانتین ۱۹۸۵» را به اسکار معرفی کرده که ساخته سانتیاگو میتره و برنده جایزه فیپرشی فیلم ونیز امسال است و جایزه منتخب تماشاگران جشنواره سن‌سباستیان را هم به دست آورده است. این درام بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده و درباره مبارزات وکیلی جوان با یک تیم حقوقی حتی جوان‌تر با حکومت نظامی آرژانتین است که در نهایت دیکتاتوری نظامی خورخه ویدلا را به توقیف، شکنجه و قتل مخالفان محکوم کرد.

دانمارک نیز «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی را به اسکار فرستاد که اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و درباره قتل‌های زنجیره‌ای مردی در شهر مشهد است.

ایتالیا هم با فیلم «نوستالژی» ساخته ماریو مارتونه راهی اسکار می‌شود. این فیلم که در کن امسال حضور داشت با نقدهای مثبت بسیار تحسین شده و درباره مردی میانسال است که پس از ۴۰ سال زندگی در مصر به شهر زادگاهش ناپل برمی‌گردد و با خاطرات مجرمانه دوران جوانی احاطه می‌شود.

هند «آخرین نمایش فیلم» ساخته پان نالین به زبان گجراتی را برای اسکار برگزید. داستان با پس‌زمینه‌های سینمایی درباره انتقال از سلولوئید به دیجیتال و درباره پسر ۹ ساله‌ای به نام سامی است که عاشق سینماست و با تماشای اولین فیلم، زندگی‌اش تغییر می‌کند.

ویتنام نیز «۵۷۸: شلیک دیوانه» که فیلمی اکشن به کارگردانی لونگ دین دون است را به اسکار فرستاده است. داستان درباره پدری راننده است که هدف آزار گروهی غریبه شده و در تعقیب آنهاست.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های منتخب کشورها برای رقابت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، سوم اکتبر (۱۱ مهر) است.

از سینمای ایران فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی برای رقابت در این بخش معرفی شده است.

رای گیری برای تعیین نامزدهای اسکار از ۱۲ ژانویه تا ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ انجام می‌شود و نامزدهای امسال ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند. زمان رای‌گیری نهایی از ۲ مارس تا ۷ مارس ۲۰۲۳ است. اسکار نودو پنجم یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) برگزار می‌شود.

منبع: مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها