دیروز تیم برتون با حضور در جشنواره لومیر ۲۰۲۲ فرانسه با دریافت جایزه این جشنواره تجلیل شد.
به گزارش سینماسینما، تیم برتون دیروز جمعه در جشنواره لومیر حضور پیدا کرد و جایزهاش را گرفت.
در برابر تئاتر تاریخی لیون دیروز صفهای بلندی از طرفداران این کارگردان که لباسهایی به سبک فیلمهای گوتیک وی پوشیده بودند تشکیل شده بود تا او را تشویق کنند.
در نشستی که به مناسبت اهدای این جایزه برگزار شد و بیشتر از وقت تعیین شده هم طول کشید، تیم برتون به پرسشهای حاضران مشتاق پاسخ گفت.
وی در این نشست تاکید کرد که فیلمهایی که در دوران رشد تماشا میکرد الهامبخش سینمای وی شدند و وی همواره به فیلمهای فانتزی، افسانهای و تصاویر گرافیکی علاقه داشته است.
این کارگردان گفت امپرسیونیسم آلمانی اثر خاصی بر وی گذاشته و همیشه چیزی بسیار شخصی و درونی برایش بوده است.
برتون افزود حتی پیش از اینکه بتواند راه برود یا حرف بزند تماشاگر فیلمهای هیولاها بود و با آنها همواره همذاتپنداری کرده است. وی افزود: از نظر من هیولاها هیچوقت بد نبودهاند. آنها همیشه زیبا و از نظر بصری متفاوت بودهاند و من همین متفاوت بودنشان را تحسین میکنم.
وی افزود هیولا به خودی خود به معنی چیزی ترسناک است ولی او هرگز آنها را به این شکل ندیده و به نظرش آنها تنها موجوداتی متفاوت هستند و به همین دلیل وی هم از نظر روانی و هم از نظر بصری با آنها ارتباط قوی برقرار کرده است.
در این نشست برتون از جانی دپ هم یاد کرد و از سابقه اولین همکاریشان در سال ۱۹۹۰ در فیلم «ادوارد دستقیچی» سخن گفت. وی گفت: او هم شبیه من بود. میتوانستم حس کنم او هم این شخصیتها را دوست دارد و به بازیگری به عنوان یک هنر علاقه دارد نه برای وجه تجاری آن.
وی همچنین هر نوع شایعهای برای ساخت دنبالهای بر فیلم موفق «بیتل جوس» در سال ۱۹۸۸ را رد کرد و افزود بخش مهمی از زندگی رشد و آفرینش است؛ هر چند معتقد نیست هر کاری که انجام داده بینقص بوده، اما خلق کردن است که فرد را زنده نگه میدارد.
جشنواره لومیر به طول یک هفته برای گرامیداشت میراث فیلم و سینما در لیون فرانسه برگزار میشود. تیم برتون در این دوره یک مستر کلاس هم برگزار کرد و شماری از فیلم های نمادین وی از جمله «ماهی بزرگ»، «بیتل جوس»، «ادوارد دست قیچی» و «آلیس در سرزمین عجایب» نیز در این جشنواره به نمایش درآمد.
جایزه لومیر پیش از این به چهرههای برجستهای چون جین کمپیون، برادران داردن، فرانسیس فورد کاپولا، کوئنتین تارانتینو، کلینت ایستوود، مارتین اسکورسیزی، جین فوندا، وونگ کار وای، کاترین دنوو، پدرو آلمادوار، کن لوچ، ژرار دوپاردیو و میلوش فورمن اهدا شده بود.
این جایزه از سال ۲۰۰۹ توسط موسسه لومیر در فرانسه ایجاد شده و مدیر آن تیری فرمو است. با درگذشت برتران تاورنیه فقید، از سال پیش ایرنه ژاکوب ریاست آن را برعهده دارد.
جشنواره امسال تا ۲۳ اکتبر (۳۰ مهر) ادامه دارد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- بهدنبال محدود شدن آزادی در سینما و رسانه؛ جین فوندا، کمیته آزادی بیان علیه دونالد ترامپ را احیا میکند
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- «فریبخورده»؛ همچون شیاطینی از خواب بیدار شده که دنبال طعمه میگردند
- پشیمانی تارانتینو از نساختن فیلمی با بازی رابرت دنیرو
- در جشنواره بینالمللی فیلم بوربانک؛ کوئنتین تارانتینو تجلیل میشود
- تارانتینو به مایکل مدسن ادای احترام کرد
- سه تفنگدار سینما در کنار هم؛ کن لوچ و یاران به جشنواره فیلم ادینبورگ میروند
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- در ۹۵ سالگی؛ کلینت ایستوود، فیلم جدیدش را میسازد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- کاپولا یک هتل سینمایی راه انداخت
- دوپاردیو و فانی اردان همه را غافلگیر کردند
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





