دیروز تیم برتون با حضور در جشنواره لومیر ۲۰۲۲ فرانسه با دریافت جایزه این جشنواره تجلیل شد.
به گزارش سینماسینما، تیم برتون دیروز جمعه در جشنواره لومیر حضور پیدا کرد و جایزهاش را گرفت.
در برابر تئاتر تاریخی لیون دیروز صفهای بلندی از طرفداران این کارگردان که لباسهایی به سبک فیلمهای گوتیک وی پوشیده بودند تشکیل شده بود تا او را تشویق کنند.
در نشستی که به مناسبت اهدای این جایزه برگزار شد و بیشتر از وقت تعیین شده هم طول کشید، تیم برتون به پرسشهای حاضران مشتاق پاسخ گفت.
وی در این نشست تاکید کرد که فیلمهایی که در دوران رشد تماشا میکرد الهامبخش سینمای وی شدند و وی همواره به فیلمهای فانتزی، افسانهای و تصاویر گرافیکی علاقه داشته است.
این کارگردان گفت امپرسیونیسم آلمانی اثر خاصی بر وی گذاشته و همیشه چیزی بسیار شخصی و درونی برایش بوده است.
برتون افزود حتی پیش از اینکه بتواند راه برود یا حرف بزند تماشاگر فیلمهای هیولاها بود و با آنها همواره همذاتپنداری کرده است. وی افزود: از نظر من هیولاها هیچوقت بد نبودهاند. آنها همیشه زیبا و از نظر بصری متفاوت بودهاند و من همین متفاوت بودنشان را تحسین میکنم.
وی افزود هیولا به خودی خود به معنی چیزی ترسناک است ولی او هرگز آنها را به این شکل ندیده و به نظرش آنها تنها موجوداتی متفاوت هستند و به همین دلیل وی هم از نظر روانی و هم از نظر بصری با آنها ارتباط قوی برقرار کرده است.
در این نشست برتون از جانی دپ هم یاد کرد و از سابقه اولین همکاریشان در سال ۱۹۹۰ در فیلم «ادوارد دستقیچی» سخن گفت. وی گفت: او هم شبیه من بود. میتوانستم حس کنم او هم این شخصیتها را دوست دارد و به بازیگری به عنوان یک هنر علاقه دارد نه برای وجه تجاری آن.
وی همچنین هر نوع شایعهای برای ساخت دنبالهای بر فیلم موفق «بیتل جوس» در سال ۱۹۸۸ را رد کرد و افزود بخش مهمی از زندگی رشد و آفرینش است؛ هر چند معتقد نیست هر کاری که انجام داده بینقص بوده، اما خلق کردن است که فرد را زنده نگه میدارد.
جشنواره لومیر به طول یک هفته برای گرامیداشت میراث فیلم و سینما در لیون فرانسه برگزار میشود. تیم برتون در این دوره یک مستر کلاس هم برگزار کرد و شماری از فیلم های نمادین وی از جمله «ماهی بزرگ»، «بیتل جوس»، «ادوارد دست قیچی» و «آلیس در سرزمین عجایب» نیز در این جشنواره به نمایش درآمد.
جایزه لومیر پیش از این به چهرههای برجستهای چون جین کمپیون، برادران داردن، فرانسیس فورد کاپولا، کوئنتین تارانتینو، کلینت ایستوود، مارتین اسکورسیزی، جین فوندا، وونگ کار وای، کاترین دنوو، پدرو آلمادوار، کن لوچ، ژرار دوپاردیو و میلوش فورمن اهدا شده بود.
این جایزه از سال ۲۰۰۹ توسط موسسه لومیر در فرانسه ایجاد شده و مدیر آن تیری فرمو است. با درگذشت برتران تاورنیه فقید، از سال پیش ایرنه ژاکوب ریاست آن را برعهده دارد.
جشنواره امسال تا ۲۳ اکتبر (۳۰ مهر) ادامه دارد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- بهدنبال محدود شدن آزادی در سینما و رسانه؛ جین فوندا، کمیته آزادی بیان علیه دونالد ترامپ را احیا میکند
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- «فریبخورده»؛ همچون شیاطینی از خواب بیدار شده که دنبال طعمه میگردند
- پشیمانی تارانتینو از نساختن فیلمی با بازی رابرت دنیرو
- در جشنواره بینالمللی فیلم بوربانک؛ کوئنتین تارانتینو تجلیل میشود
- تارانتینو به مایکل مدسن ادای احترام کرد
- سه تفنگدار سینما در کنار هم؛ کن لوچ و یاران به جشنواره فیلم ادینبورگ میروند
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- در ۹۵ سالگی؛ کلینت ایستوود، فیلم جدیدش را میسازد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- کاپولا یک هتل سینمایی راه انداخت
- دوپاردیو و فانی اردان همه را غافلگیر کردند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





