سینماسینما، ترجمه: فریبا جمور
تام هنکس و رابین رایت برای درامی که تنها در اتاق نشیمن خانواده ای می گذرد، تیم «فارست گامپ» را دوباره دور هم جمع کردند.
«اگر این دیوارها می توانستند حرف بزنند…» این عبارت اغلب در مورد مکان رویدادهای تاریخی مشهور گفته می شود، اما در مورد مکان های خصوصی که بیشتر زندگی خود را در آنها می گذرانیم نیز صادق است.
رابرت زِمکیس در آخرین فیلمش به نام «اینجا»، ایده ی جدیدی رو می کند: اگر این دیوارها می توانستند ببینند چه اتفاقی میافتاد؟
«اینجا» کاملاً از یک زاویه دید ثابت اتفاق می افتد. دوربین هیچ تکانی نمی خورد. زوم نمی کند و حتی نمی چرخد. آنچه حرکت می کند، و نسبتاً سریع، زمان است. بیش از یک قرن زندگی در اتاق نشیمن خانواده آمریکایی در داستانی ۱۰۴ دقیقه ای به نمایش در می آید. زمکیس در اولین مصاحبه اش گفت: «زاویه دید دوربین هرگز تغییر نمی کند، اما همه چیز در اطراف آن تغییر می کند. در حقیقت تا به حال هرگز این اتفاق نیافتاده. صحنه های مشابهی در فیلم های صامت اولیه هست، قبل از اینکه زبان مونتاژ اختراع شود. اما به غیر از آن، بله، سرمایه گذاری پرخطری بود.»
در «اینجا» تیم فارست گامپ چه جلو و چه پشت دوربین دوباره دور هم جمع شدند. در این فیلم که ۱۵ نوامبر در سینماها اکران می شود، تام هنکس و رابین رایت ایفای نقش کرده اند و زمکیس و اریک راث به طور مشترک آن را نوشتند که همگی از برندگان اسکار هستند. تاکنون اطلاعات کمی در مورد زاویه دید غیرمعمولی این فیلم داده شده است. زمکیس می گوید: «هیجان آن همین است. از این زاویه دید به جهان چه می گذرد؟ فکر می کنم این راه جالبی برای تعمق در مورد مرگ است. این فیلم به موضوع جهانی می پردازد که همه چیز می گذرد.»
اگرچه زاویه دید فیلم تغییر نمی کند، اما بازیگران تغییر می کنند. هنکس نقش کودکی متعلق به نسل بعد از جنگ جهانی دوم به نام ریچارد را بازی میکند که در زمانهای خاصی از داستان تقریباً ۶۷ ساله است، اما به لطف گریم و همچنین جلوههای دیجیتالی، دههها را نیز طی میکند. هنکس از یک سو تا ۹۰ سالگی پیر می شود و از سوی دیگر تا دهه ۶۰ جوان می شود، درست شبیه زمانی که به عنوان ستاره ای جوان در سینما ظهور کرد.
رایت در اواخر سالهای نوجوانی ریچارد به عنوان دوست و بعدها همسرش به داستان اضافه می شود، آنها با فرزندانش در خانه ای که خود ریچارد بزرگ شده، زندگی می کنند و مارگارت که شخصیت پر جنب و جوش تر قصه است در طول دهه ها شوهرش را وارد ماجراجویی هایی می کند. زمکیس که اکنون ۷۲ ساله است، می گوید: «من و اریک قصه ی نسل خودمان را نوشتیم.»
ونیتی فیر/ آنتونی برزنیکان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- یاران «فارست گامپ» برمیگردند/ اکران «اینجا» رابرت زمکیس در پاییز
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- فوت بازیگر «پیانیست» و «نجات آقای بنکس»/ رونان ویبرت درگذشت
- زمان اکران «شهر سیارکی» مشخص شد
- تام هنکس رماننویس شد
- مرثیهای برای پادشاه/ نگاهی به فیلم «الویس»
- «الویس» در جشنواره کن به نمایش در میآید
- تام هنکس به فیلم بعدی وس اندرسون پیوست
- حضور تاریخی زنان در آکادمی اسکار
- زمان، چیز دیگری از من خواهد ساخت
- هفت بازیگری که به دلیل بازی در فیلم، تا سر حد مرگ رفتند
- تام هنکس و همسرش عجلهای برای دریافت واکسن کرونا ندارند
- اولین وسترن تام هنکس/ «اخبار جهان» مدعی اسکار
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





