دنیل سلزنیک تهیه کننده سینما که آخرین فردی بود که به طور مستقیم با خانواده افسانهای هالیوود پیوند داشت، در ۸۸ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، دنیل سلزنیک تهیهکننده سینما که آخرین بازمانده مستقیم از یکی از خانوادههای بنیانگذار هالیوود بود، درگذشت.
سلزنیک در بورلی هیلز و در خانوادهای مشهور بزرگ شد. او کوچکترین پسر دیوید او.سلزنیک تهیه کننده «بر باد رفته» و ایرن مایر سلزنیک تهیه کننده صحنه بود. پدربزرگ او لوییس بیمایر، مهاجری کانادایی بود که مترو گلدوین مایر را در دوران طلایی دهههای ۱۹۳۰ و ۴۰ هالیوود به اوج هنر و موفقیت تجاری رساند. وقتی دنیل سلزنیک نوجوان بود، والدینش از هم جدا شدند و پدرش با جنیفر جونز بازیگر برنده اسکار ازدواج کرد.
سلزنیک میراث دار خانوادهاش بود و ۴ سال به عنوان مدیر تولید در استودیو یونیورسال کار کرد. او سال ۱۹۸۸ مستند «ساخت افسانه: بر باد رفته» را با همراهی برادر بزرگترش جفری سلزنیک تولید کرد. جفری سلزنیک که ۳ سال از برادرش بزرگتر بود، سال ۱۹۹۷ درگذشت.
دنیل سلزنیک به عنوان تهیه کننده، مینی سریال «دشمنی خون» را در سال ۱۹۸۳ ساخت. این سریال را مایک نیول کارگردانی کرد و رابرت بلیک در نقش جیمی هوفا و کاتر اسمیت در نقش دادستان کل رابرت اف کندی در آن بازی کردند. او همچنین مینی سریال «هوور علیه کندیها» را در سال ۱۹۸۷، فیلم تلویزیونی هیجانانگیز «رانت در شب» در سال ۱۹۷۷ با بازی والری هارپر و مستند درام «راه ریگان: مسیری به سوی ریاست جمهوری» را در سال ۱۹۸۱ تولید کرد.
سلزنیک سالها مدیر بنیاد لوییس بیمایر بود و سال ۱۹۶۷ نظارت بر ساخت تئاتر لوئیس بیمایر این مرکز را برعهده داشت.
وی که همچنین سالها مدیریت صندوق فیلم و تلویزیون را برعهده داشت، خاطرات خود را با عنوان «راه رفتن با پادشاهان» نوشت. وی یک کتاب هم درباره سالهای اولیهاش در هالیوود با عنوان «شاهزاده جوان هالیوود» نوشته که قرار است سال آینده توسط انتشارات ناپف منتشر شود.
وی ۳ بار ازدواج کرده بود و فرزندی نداشت.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
- زویا امامی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





