بری نورمن، روزنامهنگار و منتقد سینمایی در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
بری نورمن، روزنامهنگار و منتقد باسابقه سینما که پیش از دوران یکهتازی اینترنت و خبرگزاریها، همه انتظار نقدهای هفتگیاش را میکشیدند، در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
نورمن ۲۶ سال در برنامه نقد فیلم «بی.بی.سی» حضور داشت و سپس کارش را در شبکه «اسکای» ادامه داد. او همچنین در روزنامههایی چون «گاردین» و «آبزرور» قلم میزد.
مارک کرمود، منتقد سرشناس «آبزرور» و «بی.بی.سی» او را «استاد» خطاب کرد و در توییتر خود نوشت: تماشای نقد فیلم «بری نورمن»، لذتبخش، آموزنده و الهامبخش است. ترکیبی از هوشمندی، دانش و شور و اشتیاق.
نورمن برای داشتن روابط سیاستمدرانه و دوستانه با ستارههای هالیوودی شهرت داشت. او شهامت پرسیدن سوالاتی را داشت که دیگران به خود اجازه مطرح کردناش را نمیدادند. برای مثال او در جریان یکی از مصاحبههایش تقریبا با «رابرت دنیرو» درگیر شد.
نورمن در گفتوگویی که با «دنیرو» داشت، به این هنرپیشه مشهور گفت که او به شدت برای به دست آوردن نقش «تام هنکس» در فیلم «بزرگ» (۱۹۸۸) لابی کرده بود. «نورمن» بعدها درباره این دیدار گفت: من تقریبا با «دنیرو» دعوایم شد. او من را اذیت کرد، من هم او را. بعد او با عصبانیت از اتاق بیرون زد و من به دنبالش راه افتادم. هر دو غرولند میکردیم و من فکر کردم بهتر است بگذارم برود. او خیلی از من جوانتر و ورزشکارتر بود. ممکن بود به دردسر بزرگی بیفتم.
این منتقد همچنین با «مل گیبسون» و «جان وین» هم درگیری پیدا کرد، تا جایی که «وین» به خاطر اختلاف نظر درباره جنگ ویتنام روی میز خم شد تا او را کتک بزند.
نورمن درباره دوران مختلف حرفهای خود گفته بود: وقتی من حدود ۳۰ سال پیش کارم را شروع کردم، افراد به تلویزیون دعوت میشدند چون تصور میشد دانشی برای ارائه و بحث کردن در چنته دارند. چون آنها جملات کاملی ادا میکردند که این روزها به ندرت دیده میشود. اما فکر میکنم تفاوت این روزها این است که افراد به تلویزیون میآیند چون میخواهند چهره شوند و این به نظر آرزویی پوچ میآید. من دوست دارم حس کنم کاری انجام دادهام، نه اینکه فقط آنجا نشستهام.
بری نورمن علاوه بر روزنامهنگاری و نقد، در حوزه مستندسازی هم فعالیتهایی داشت و چند مستند برای شبکه «بی.بی.سی» ساخته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





