تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۴/۱۶ - ۱۲:۵۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 177961

شخصیت دوست‌ داشتنی «میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴ وارد مالکیت عمومی می‌شود و حق انحصاری آن دیگر در اختیار کمپانی دیزنی نخواهد بود.

به گزارش سینماسینما، کمپانی دیزنی، غول دنیای سرگرمی به زودی حقوق انحصاری برخی از شخصیت های محبوب و شناخته شده خود در سطح جهان از جمله «میکی ماوس» نماد این کمپانی را در نتیجه قانون کپی رایت آمریکا از دست می‌دهد.

«میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۹۵ سال پس از خلقش در ۱ اکتبر ۱۹۲۸، وارد مالکیت عمومی خواهد شد، چرا که بر اساس قانون، این مدت زمانی است که پس از آن کپی‌رایت بر روی یک اثر هنری ناشناس یا شبه ناشناس منقضی می‌شود.

«دانیل مایدا» معاون کلینیک حقوقی فیلم مستند در دانشکده حقوق UCLA و همچنین وکیل قدیمی رسانه و سرگرمی است در این‌باره گفت که البته انقضای کپی رایت بدون محدودیت نیست و توضیح داد: «شما می‌توانید از شخصیت میکی ماوس همانطور که در ابتدا ساخته شده بود استفاده کنید تا داستان‌ها یا داستان‌های میکی موس خود را با این شخصیت بسازید. اما اگر این کار را به گونه‌ای انجام دهید که مردم به دیزنی فکر کنند (که به احتمال زیاد این اتفاق می‌افتد به این دلیل که دیزنی برای مدت طولانی روی این شخصیت سرمایه‌گذاری کرده‌ است) در تئوری، دیزنی می‌تواند بگوید که شما علامت تجاری من را نقض کرده‌اید. برخی از جنبه‌های شخصیتی که عموم مردم آن را به عنوان بخشی از برند دیزنی می شناسند، برای هنرمندانی که مایل به استفاده از انقضای حق چاپ هستند، ممنوع است. اگر یک اثر خاص باعث سردرگمی مردم شود و فکر کنند واقعاً به دیزنی وابسته است یا خیر، ممکن است عواقب قانونی بزرگی در پی داشته باشد».

میکی ماوس نخستین بار در کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی» در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. این کارتون برای استفاده از صدای همگام شده در انیمیشن پیشگام بود، جایی که حرکات روی صفحه با موسیقی و جلوه های صوتی مطابقت دارد و یکی از قابل تشخیص‌ترین تصاویر در فیلم و تلویزیون را به نمایش می‌گذارد.

به گفته موزه ملی تاریخ آمریکا: «در طول سال‌ها، میکی ماوس تغییرات زیادی در ظاهر و شخصیت خود داشته است. در سال‌های اولیه، میکی بداخلاق و بیشتر شبیه موش‌های صحرایی بود، با بینی دراز، چشم‌های سیاه، بدنی کوچک با پاهای لاغر و دمی بلند.

«دانیل مایدا» همچنین افزود: کپی‌رایت محدود به زمان است، اما علائم تجاری چنین محدودیتی ندارند. بنابراین دیزنی می‌تواند به استفاده از چیزهای مختلف از جمله کلمات، عبارات، شخصیت‌ها یا هر چیز دیگری به عنوان علامت تجاری ادامه دهد و اساساً یک علامت تجاری دائمی داشته باشد.

منبع: ایسنا به نقل از گاردین

برچسب‌ها: ,

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها