تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۹:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 174949

سینماسینما، محمد حقیقت-کن: ونسان لندون، رئیس هیات داوران جشنواره کن، بازیگر سرشناس، متعهد و مردمی فرانسه است که قبلا جایزه بهترین بازیگر را برای «قانون بازار» در سال ۲۰۱۵ از جشنواره کن به دست آورده بود. او در سال گذشته نیز بازی درخشانی در «تیتان» که نخل طلا را به دست آورد و توانست ستایش منتقدین و تماشاگران را به همراه آورد، داشت. لندون امسال یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقام ریاست هیات داوری جشنواره کن بود. در صفحه هنری نشریه فرانسوی با وی در روز افتتاحیه جشنواره، سه‌شنبه ۱۷مه، گفتگوی مفصلی انجام شده و او دیدگاه‌هایش را در زمینه سیاست، سینما و غیره بیان کرده است. به طور فشرده به قسمت‌هایی از این گفتگو می‌پردازیم:

وی می‌گوید از اینکه این مقام را به او داده‌اند بسیار شادمان است ‌و تقسیم کردن نظراتش با دیگر داوران و بحث با آنها و اینکه چگونه آنها با سینما طرف می‌شوند، جالب خواهد بود. وی اضافه می‌کند: من کارم را بسیار جدی می‌گیرم. سعی خواهم کرد خیلی خوددار باشم ‌و جایی درباره فیلم‌ها به جز با داوران، صحبتی نکنم. بسیاری از مردم و ژورنالیست‌ها خیلی حرف می‌زنند و زود هم آن‌را منتشر می‌کنند و به ویژه در رسانه‌های مجازی بدون اینکه خوب فکر کنند و بیاندیشند سریع یک چیزی یا نظری می‌نویسند، ما بهتر است کمتر حرف بزنیم ‌و بیشتر فکر کنیم.لندون درباره آینده می‌گوید: من به نسل جوانی که در راهند خیلی امیدوارم. این نکته را حتی در بین فرزندان جوانم به خوبی می‌بینم. وی درباره سینما و فیلم می‌گوید: از فیلم‌های متعهد خوشم می‌آید و ‌درانها بازی می‌کنم… از فیلم‌هایی خوشم می‌آید که موقعیت جهان امروز برایشان مهم باشد، فیلم‌ها باید به مسایل جامعه و سیاست بپردازند همان گونه که در ادبیات بالزاک چنین کرد. رئیس هیات داوران جشنواره کن در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید بیش از اندازه در دنیا دارند فیلم می‌سازند؟ می‌گوید: بدون شک این طوراست. من فیلم‌هایی که درباره سوپر قهرمانان ساخته می‌شود را نمی‌بینم. در سینما، من معیار خاصی برای خودم دارم. باید بتوانم با شخصیت‌های فیلم همذات پنداری کنم. وقتی مثلا تام کروز را می‌بینم که از دیوار شش متری می‌پرد باورپذیر نیست، اگر دیواری دو متری بود قابل قبول‌تر بود.

جدا از صحبت‌های رییس هیات داوران، امسال مدیر جشنواره تلاش داشته تعداد داوران مرد و زن به شکل مساوی تقسیم شده باشند. در جمع داوران از ایران اصغر فرهادی فیلمساز شناخته‌شده‌ی ایرانی در صحنه بین‌المللی هم حضور دارد. برای بسیاری از ایرانیان جالب است که بدانند اصغر فرهادی در مقابل دو فیلم ایرانی «برادران لیلی» ساخته سعید روستایی و «عنکبوت مقدس» اثر علی عباسی که در مسابقه هستند چه واکنشی خواهد داشت و کدام فیلم بیشتر مورد توجه او قرار خواهد گرفت. البته باید در نظر داشت که او یکی از ۹ نفر هیات داوری امسال است، با این حال کنجکاوی بین ایرانیان در این مورد بسیار بالا است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها