تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۳:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 172160

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اگرچه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، در سال ۲۰۲۱ تنها یک سوم از جمعیت دنیای خیالی فیلم‌ها به این گروه اختصاص داده شد.

به گزارش سینماسینما، گزارش جدید مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم دانشگاه سن دیه‌گو نشان می‌دهد تعداد شخصیت‌های مرد حاضر در تولیدات سینمایی سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی از جمعیت شخصیت‌های زن بیشتر بود.

براساس نتایج این گزارش، در ۸۵ درصد فیلم‌های سال گذشته میلادی تعداد نقش‌های مردانه نسبت به تعداد کاراکترهای زن بیشتر بود. این در حالی است که در ۷ درصد فیلم‌های ساخته شده در این بازه زمانی تعداد نقش‌های زنانه از مردانه پیشی گرفت و تنها ۸ درصد فیلم‌ها توازن جنسیتی را در تعداد شخصیت‌هایشان حفظ کردند.

به استناد این گزارش، همچنین تنها ۳۱ درصد از فیلم‌های سال ۲۰۲۱ قهرمان زن داشتند؛ آمار حضور شخصیت‌های اصلی زن در فیلم‌های سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ از ۳۸ درصد به ۳۵ درصد رسید. زن ها در این سال ۳۴ درصد از نقش‌های دیالوگ دار را برعهده داشتند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهشی دو درصدی را تجربه کرده است.

به علاوه بیش از نیمی از نقش‌های اصلی زن در فیلم‌های سال ۲۰۲۱ سفید پوست بودند که در مقایسه با ۷۴.۴ درصد سال ۲۰۲۰، کاهش یافته است. میزان حضور بازیگران سیاهپوست در نقش‌های اصلی زن در یک سال گذشته از ۱۳.۲ به ۱۶.۴ افزایش یافت اما بیشتر افزایش حضور بازیگران اقلیت مربوط به زنان (۱۲.۸ درصد) و آسیایی (۱۰ درصد) بود که در سال ۲۰۲۰ تنها به ۵.۷ درصد محدود می‌شد.

با این حال نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهد اگر فیلم‌هایی با محوریت بازیگران لاتین و آسیایی از جمله انیمیشن افسون، در اوج، شانگ چی و افسانه ده حلقه و میناری کنار گذاشته شود، سهم زنان لاتین و آسیایی از نقش‌های اول زن به همان ۵ درصد کاهش می‌یافت.

مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم دانشگاه سن دیه‌گو در این تحقیق همچنین خودِ نقش‌ها را نیز به طور کیفی مورد بررسی قرار داد و دریافت زنانی که در سال ۲۰۲۱ جلوی دوربین رفتند معمولا از همتایان مرد خود جوان تر بودند و هدف نقش آنها اغلب حول زندگی شخصی و روابطشان می چرخید در حالی که شخصیت‌های مرد معمولا اهداف مهم شغلی در سر می‌پروراندند و از کار و حرفه مشخصی برخوردار بودند.

منبع: ایرنا به نقل از هالیوود ریپورتر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها