تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۲۰:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 177952

سینماسینما، ترجمه امیرعلی نصیری

از ماموریت غیرممکن تا تاپ‌گان، تام کروز در طول چند دهه و به‌عنوان یکی از برترین بازیگران مرد هالیوود، تماشاچیان را به هیجان آورده است. نشریه هالیوود ریپورتر به مناسبت تولد شصت سالگی‌اش نگاهی دارد به هفت نقش‌آفرینی برتر او.

یک: تجارت پُرخطر (پل بریکمن، ۱۹۸۳): برمی‌گردیم به یکی از اولین فیلم‌هایش که در آن ایفاگر نقش یک دانش‌آموز دبیرستانی به نام جول گودز بود. زمانی که والدینش در سفر هستند، او درگیر ماجراهای خطرناکی می‌شود. 

دو: مرد بارانی (بری لوینسون، ۱۹۸۸): او در نقش یک قمارباز قهار ظاهر می‌شود که به مناسبت تدفین پدرش به خانه بازگشته است. سپس متوجه می‌شود که ارثیه پدری به برادر بزرگ‌تر و مبتلا به اوتیسم او (داستین هافمن) تعلق گرفته است. فیلم برنده چند جایزه اسکار ـ از جمله برای هافمن ـ شد.  

سه: چند مرد خوب (راب رینر، ۱۹۹۲): یک درام قضایی که در آن نقش وکیل نظامی را ایفا کرد. وظیفه او دفاع از دو سرباز در برابر اتهام قتل همکارشان بود. فیلم ستارگان بی‌شماری داشت؛ از جمله جک نیکلسون، دمی مور، کوین بیکن و کیفر ساترلند. 

چهار: جری مگوایر (کمرون کرو، ۱۹۹۶): یکی از قابل‌تأمل‌ترین فیلم‌های تام کروز در کمدی رمانتیکی از کمرون کرو. او نقش یک مدیر برنامه ورزشیِ اخراجی را ایفا می‌کند که می‌خواهد زندگی‌اش را از نو بسازد. در این فیلم، کوبا گودینگ جونیور در نقش بازیکن فوتبال ظاهر شده است. رابطه‌ عاشقانه‌ای نیز با رنه زلوگر پیدا می‌کند. او توانست با این فیلم نامزد جایزه اسکار شود.

پنج: لبه فردا (داگ لیمان، ۲۰۱۴): در این فیلم نقش سربازی را ایفا می‌کند که در حلقه زمانی گیر افتاده است و مدام روزی را تکرار می‌کند که در آن باید از دست بیگانگان فضایی فرار کند. فیلمی در ژانرهای اکشن، پرهیجان و علمی ـ تخیلی که در آن با امیلی بلانت هم‌بازی شده است.

شش: تاپ‌گان: انتخاب‌ بعدی ما تعلق می‌گیرد به دو تا از پرفروش‌ترین فیلم‌های تام کروز تا امروز؛ تاپ‌گان (تونی اسکات، ۱۹۸۶) و دنباله‌اش‌ تاپ‌گان: ماوریک (۲۰۲۲، جوزف کوشینسکی). تام کروز با ایفای نقش خلبانی کله‌شق در نیروی دریایی ایالات متحده، خود را با این فیلم‌ها ماندگار کرد. کاپیتان پیت ماوریک ۳۶ سال بعد از فیلم اول به پایگاه برمی‌گردد تا به هوانوردان جوان آموزش دهد. 

هفت: مأموریت غیرممکن (در ایران؛ بالاتر از خطر): در پایان، نباید مجموعه فیلم‌های مأموریت غیرممکن را از یاد ببریم که از سال ۱۹۹۶ شروع شد. کروز در این فیلم‌ها ایفاگر نقش ایتان هانت، جاسوسی کارکشته‌ است. این فیلم‌ها از روی مجموعه تلویزیونی به همین نام ساخته شده است و نام‌های بزرگی همچون برایان دی‌پالما و کریستوفر مک‌کواری آنها را کارگردانی کرده‌اند. تا کنون شش عنوان از این دنباله (فرنچایز) ساخته شده و انتظار می‌رود که همچنان ادامه داشته باشد.

 

برچسب‌ها: ,

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها