سینماسینما، محمد حقیقت-ونیز: در این نوشته یک جمعبندی سریع و تلگرافی از ۱۵ فیلم مسابقه که تا امروز سهشنبه ۵ سپتامبر در جشنواره ونیز به نمایش درآمدهاند، خواهیم داشت.
اگر درجهبندی فیلمها را به طور فشرده در شش رده تقسیمبندی کنیم شامل : ۱ -ضعیف، ۲ – متوسط، ۳ – نسبتا خوب، ۴ -خوب، ۵ – خیلی خوب، ۶ – شاهکار، میتوان ادعا کرد که علیرغم خوشبینی قبل از شروع جشنواره ونیز که منتظر چندین فیلم درخشان بودیم، فعلا توقع ما برآورده نشده؛ با این حال در بین ۱۵ فیلم بخش مسابقه چند فیلم خوب وجود داشت اما برای یافتن شاهکار بایستی منتظر دیدن هشت فیلم باقی مانده باشیم. از فیلمهای خوب امسال بخش مسابقه، «یک زوج» ساخته فردریک وایزمن، «استخوان و همهچیز» اثر لوکا گوادانینو ، «نهنگ» دارن آرونوفسکی، Banshees and inisherin , ساخته مارتین مک دونا، باید نام برد. آثار نسبتا خوب هم فیلمهایی مثل «بچههای دیگران» از فرانسه، «تار» از امریکا، «عشق زندگی» از ژاپن و «آرژانتین»ساخته سانتیاگو میلر هستند. البته باید اضافه کنم به خاطر دیر رسید ن به سانس فیلم «باردو» موفق به دیدن اثر آلخاندرو ایناریتو نشدم اما از منتقدین حاضر در ونیز نظرهای متفاوتی شنیدم و خواندم که یکدست نبودند، عدهای «باردو» را بسیار خوب ارزیابی کردهاند و تعدادی هم چندان روی خوش به آن نشان ندادهاند. همچنین در جدول ارزشگذاری منتقدین ایتالیایی که در بولتن روزانه جشنواره چاپ میشود آنها به «استخوان و همهچیز» بالاترین امتیاز را دادهاند. جدا از این نظرها، در بین فیلمهای باقی مانده، دو فیلم ایرانی «شب،داخلی، دیوار» اثر وحید جلیلوند و «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی میتوانند نظرها را به خود جلب کنند. همچنین به دو فیلم «پسر» اثر فلوریان زلر و «سنت عمر» از آلیس دیوپ امید زیادی بسته شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





