«ریوئیچی ساکاموتو» یکی از مهمترین آهنگسازان ژاپن و خالق برخی از ماندگارترین موسیقی متن فیلمهای سینمایی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، «ریوئیچی ساکاموتو» آهنگساز برجسته ژاپنی و موسس گروه موسیقی «یلو مجیک ارکسترا» که خلق موسیقی فیلمهایی همچون «آخرین امپراتور»، «آسمان سرپناه» و «از گور برخاسته» را در کارنامه دارد در سن ۷۱سالگی درگذشت.
درگذشت «ساکاموتو» در صفحه اینستاگرام او منتشر شد ولی جزئیات بیشتری اعلام نشده است. این آهنگساز در ژانویه سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که به سرطان مبتلا شده است و مراحل درمان را طی میکند.
«ساکاموتو» که در موسیقی ارکستر، آهنگ بازیهای ویدئویی و تکنوازی پیانو فعالیت داشت، موسیقیهای عمیق، گیرا و عاطفی خلق میکرد. او علاوه بر اینکه آلبومهای انفرادی متعددی را تولید کرده است با موسیقیدانهای مختلفی در ژانرهای گوناگون موسیقی همکاری کرد و یک جایزه اسکار، یک جایزه بفتا، یک جایزه گرمی و دو گلدن گلوب دریافت کرد.
او در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی با گروه موسیقی «یلو مجیک ارکسترا» به موفقیتهای چشمگیری دست یافت.
شهرت «ساکاموتو» در اوایل دهه ۸۰ میلادی زمانی بیشتر شد که «ناگیسا اوشیما»، کارگردان ژاپنی از او خواست با وجود نداشتن هیچ سابقه بازیگری در فیلم «کریسمس مبارک، آقای لارنس» با «دیوید بویی» همبازی شود و موسیقی متن این فیلم را نیز خلق کند. موسیقی این فیلم در نهایت به یکی از مشهورترین آثار «ساکاموتو» تبدیل شد.
این آهنگساز بعدها با «برناردو برتولوچی» برای ساخت موسیقی فیلمهایی همچون «آخرین امپراتور»، «آسمان سرپناه» و «بودای کوچک» همکاری کرد و «ساکاموتو» در نهایت موفق شد برای موسیقی فیلم «آخرین امپراتور» جایزه اسکار را در سال ۱۹۸۸ میلادی کسب کند.
«ریوئیچی ساکاموتو» در هفدهم ژانویه سال ۱۹۵۲ میلادی در توکیو متولد شد. پدر او یک ویراستار ادبی شناختهشده و مادرش طراح کلاههای زنانه بود. او یادگیری پیانو را از سن ۶ سالگی آغاز کرد و کمی بعد به سراغ آهنگسازی رفت. «ساکاموتو» در سال ۱۹۷۸ میلادی نخستین آلبوم انفرادی خود را با عنوان «هزاران چاقو» منتشر کرد.
منبع: ایسنا به نقل از نیویورک تایمز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





