رابرت ویلسون نمایشنامهنویس، کارگردان و هنرمند برجستهای که با اپرای مشهور «انیشتین در ساحل» و همکاریهای گسترده با ستارگان بینالمللی شناخته میشد، در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، مرکز هنری واترمیل سنتر در نیویورک، که ویلسون آن را بنیانگذاری کرده بود، خبر درگذشت او را تأیید کرد. او پس از «بیماری حاد اما کوتاهمدت در آرامش درگذشت.
ویلسون فعالیت خود در تئاتر را در دهه ۱۹۶۰ با تأسیس گروه هنرهای اجرایی برد هافمن در نیویورک آغاز کرد؛ گروهی که نام خود را از معلمی گرفته بود که به او در درمان لکنت زبان کمک کرده بود. او در اواسط دهه ۱۹۷۰ به همراه فیلیپ گلس اپرای چهار پردهای «انیشتین در ساحل» را خلق کرد.
پس از اجرای این اثر در اروپا، ویلسون تصمیم گرفت آن را در نیویورک روی صحنه ببرد. او تالار اپرای متروپولیتن را مناسبترین مکان دانست اما این سالن موافقت نکرد، بنابراین ویلسون خود سالن را اجاره کرد.
او در گفتوگویی با گاردین در سال ۲۰۱۲ گفت: «۹۰ هزار دلار هزینه داشت؛ پول زیادی بود. نمایش بلیتهایش فروخته شد و یک اجرا اضافه کردیم. ترکیبی شگفتانگیز از تماشاگران آمدند؛ از دوستداران سنتی اپرا تا کسانی که هرگز اپرا ندیده بودند. با این حال، در نهایت مقروض شدیم، اما آن اجراها واقعا ما را تثبیت کرد.»
ویلسون همچنین اپراهای بیکلامی مانند «نگاه ناشنوا» و اثر ۱۲ ساعته «زندگی و زمانهای ژوزف استالین» را خلق کرد. او آثار کارگردانان بزرگی مانند نمایشهای شکسپیر (شاه لیر و توفان) و «آواز قو» چخوف را نیز روی صحنه برد. آخرین کارهای او شامل کارگردانی «او بو» در مایورکا و اجرای نمایش «مری گفت چه گفت» با بازی ایزابل هوپر در لندن بود.
او بهعنوان هنرمند تجسمی مجسمهها، طراحی مبلمان و نقاشیهای متعددی خلق کرد و در سال ۱۹۹۳ شیر طلایی دوسالانه ونیز را برای آثار مجسمهسازیاش دریافت کرد. ویلسون در سال ۲۰۲۲ هنگام بازگشت به دوسالانه ونیز گفت: «فکر نمیکنم در توضیح کارهایم خیلی خوب باشم، اما این چیزی است که باید تجربهاش کنید.»
از دیگر افتخارات او میتوان نامزدی جایزه پولیتزر در سال ۱۹۸۶ برای نمایشنامه و دریافت جایزه الیویه برای بهترین اپرا در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد.
ویلسون با بسیاری از نامهای بزرگ همکاری کرد، از جمله تام ویتس، میخائیل باریشنیکوف، مارتین مکدونا، آلن گینزبرگ، لوری اندرسون، تیلدا سوینتن, جیم جارموش و لیدی گاگا.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
- زویا امامی درگذشت
- دایان لَد درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





