تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۱۷:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 181129

«آلن تانر» فیلمساز پرکار سوئیسی، که از پیشگامان جنبش موج نوی سینمای سوئیس به شمار می‌رود، در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماسینما، «آلن تانر» یکی از کارگردانان مشهور بین‌المللی بود که ساخت چندین فیلم را در کارنامه داشت و فعالیت خود را در اواخر دهه ۱۹۵۰ آغاز کرد.

او که از چهره‌های معاصر موج نو فرانسه نیز محسوب می‌شود به همراه همکارانش «میش سوتر»، «کلود گورتا»، «ژان لوئی روی» و« ژان ژاک لاگرانژ » موسوم به «گروه ۵»، به راه اندازی موج جدید کوچکتر سوئیس در دهه ۱۹۷۰ کمک کرد.

اولین فیلم بلند «تانر» با عنوان «شارل، مرده یا زنده» بود که در سال ۱۹۶۹ ساخته شد و نقطه آغاز سینمای سیاسی در سوئیس بود.

این فیلم داستان تاجری را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد زندگی سرمایه‌داری را رها کند تا در حاشیه جامعه زندگی کند، در حالی که اعتراضات دانشجویی در اوج خود بود، جایزه اصلی جشنواره فیلم لوکارونو را از آن خود کرد.

از دیگر معروف‌ترین فیلم‌های او می‌توان به «یوناس که در سال ۲۰۰۰ میلادی ۲۵ ساله می‌شود» محصول ۱۹۷۶ و «سال‌های خوش گذشته» (در ایران با نام سودای پرواز هم شناخته می‌شود) که جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن ۱۹۸۱ را از آن خود کرد، اشاره کرد.

«آلن تانر» پیش از این در اظهار نظری عنوان کرده بود: «بیش از ۵۰ سال، در نیمه دوم قرن گذشته که احتمالاً جذاب‌ترین سال‌ها برای سینما بود، زندگی کردم که با زیر سؤال بردن سبک‌های قدیمی، گسست از ساختارهای قدیمی و ورود مدرنیته همراه بود.»

منبع: ایسنا به نقل از فرانس ۲۴

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها