«راجر کورمن» که به ساخت آثار کلاسیک کمهزینهای مانند «فروشگاه کوچک وحشت» بسیاری از سینماگران سرشناس هالیوودی را تحت تاثیر قرار داد، در سن ۹۸ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، بر اساس بیانیه ای که همسر و دخترانش «راجر کورمن» منتشر کردند، این سینماگر در خانهاش در سانتا مونیکا، کالیفرنیا درگذشته است.
«کرومن» که از او به عنوان «پادشاه فیلمهای تجاری و کمهزینه (B movies) یاد میشود، از سال ۱۹۵۵، به عنوان تهیه کننده و کارگردان به ساخت صدها فیلم تجاری و کم هزینه کمک کرد که از آن جمله میتوان به «عقرب سیاه»، «سطل خون» و «مادر خونین» اشاره کرد
او که یک استعدادیاب ماهر بود، مسیر ورود سینماگران مشتاقی مانند «فرانسیس فورد کاپولا»، «ران هاوارد»، «جیمز کامرون» و «مارتین اسکورسیزی» را به سینما هموار کرد و در سال ۲۰۰۹ جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، «کورمن» در سال ۲۰۰۷ در مستندی عنوان کرده بود: «محدودیتهای زیادی در ارتباط با کار با بودجه کم وجود دارد، اما در عین حال فرصتهای خاصی نیز وجود دارد. شما می توانید کمی بیشتر قمار کنید. می توانید آزمایش کنید. شما باید راه خلاقانه تری برای حل یک مشکل یا ارائه یک مفهوم پیدا کنید».
ریشه های دوران طلایی هالیوود در دهه ۱۹۷۰ را می توان در فیلمهای کورمن یافت.
«جک نیکلسون» اولین فیلم خود را به عنوان شخصیت اصلی در یک فیلم ساخته کورمن در سال ۱۹۵۸ به نام «قاتل نقنقو» تجربه کرد. «رابرت دنیرو»، «بروس درن» و «الن برستین»از دیگر بازیگران برجستهای هستند که کارشان را در فیلمهای کورمن آغاز کردند.
حضور «پیتر فوندا» در فیلم «فرشتگان وحشی» پیش درآمدی برای فیلمهای بعدی او چون«ایزی رایدر» بود که در آن «نیکلسون» و «دنیس هاپر» همبازی بود. فیلم «باکسکار برتا» با بازی «باربارا هرشی» و «دیوید کارادین» و به تهیهکنندگی «راجر کورمن» از نخستین فیلمهای ساخته اسکورسیزی بود.
به کارگردانهای فیلم کورمن بودجههای ناچیزی داده میشد و اغلب به آنها گفته میشد که فیلمهای خود را در کمتر از پنج روز تمام کنند. وقتی هاوارد، که اسکار بهترین کارگردانی را برای «ذهن زیبا» دریافت کرد، برای فیلمبرداری مجدد یک صحنه در سال ۱۹۷۷ برای فیلم «دزدی بزرگ» درخواست نیم روز بیشتر کرد، کورمن به او گفت: «ران، تو میتوانی برگردی. اگر بخواهی، اما هیچ کس دیگری آنجا نخواهد بود.»
«گیل آن هرد» که از فیلمهای مهم به تهیهکنندگی او میتوان به سری فیلمهای «ترمیناتور»، مجموعه تلویزیونی «آبیس» و «مردگان متحرک» اشاره کرد، در پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «راجر کورمن اولین رئیس من، مربی زندگی من و قهرمان من و یکی از بزرگترین رویاپردازان تاریخ سینما بود».
کورمن کار خود را به عنوان پیام رسان برای کمپانی فاکس قرن بیستم آغاز کرد و پس از اینکه برای مدتی کوتاه در دانشگاه آکسفورد ادبیات انگلیسی خواند، به هالیوود بازگشت و کار خود را به عنوان تهیه کننده و کارگردان سینما آغاز کرد.
کورمن علیرغم رویکرد اقتصادیاش، روابط خوبی با کارگردانانش داشت و برخی از زیردستان سابق او سال ها بعد محبت او را جبران کردند. کاپولا او را در «پدرخوانده، قسمت دوم» به عنوان انتخاب کرد و «جاناتان دمی» او را در «سکوت برهها» و «فیلادلفیا» وارد کرد و «ران هاوارد» نیز در «آپولو ۱۳» به او بازی داد.
اکثر فیلم های کورمن به سرعت توسط همه طرفداران فراموش شدند، اما یک استثنا «فروشگاه کوچک وحشت» در دهه ۱۹۶۰ بود که «جک نیکلسون» در آن نقشی کوچک اما به یاد ماندنی به عنوان یک بیمار دندانپزشکی ایفا کرد. این فیلم الهام بخش یک موزیکال طولانی مدت و یک اقتباس موزیکال در سال ۱۹۸۶ با بازی «استیو مارتین»، «بیل موری» و «جان کندی» بود.
در سال ۱۹۶۳، کورمن ساخت مجموعهای از فیلم ها را بر اساس آثار «ادگار آلن پو» نویسنده آمریکایی آغاز کرد. برجستهترین آنها «کلاغ سیاه» بود که نیکلسون را با «بوریس کارلوف»، «پیتر لور» و «باسیل راثبون» همبازی کرد. یکی دیگر از اقتباسها بر اساس آثار آلن فیلم «خانه آشر» است که توسط کتابخانه کنگره به عنوان یک اثر ارزشمند ثبت شد.
موفقیت کورمن پیشنهادهایی را از استودیوهای بزرگ برایش به دنبال داشت و او «قتل عام روز ولنتاین» و «بارون سرخ» را با بودجه معمولی کارگردانی کرد. با این حال، هر دو فیلم ناامید کننده بودند.
«اطلس»، «بالماسکه مرگ سرخ»، «برج لندن»، «ترور»، «حمله سری»، «دو ساد»، «قصر ارواح»، «مغاک و آونگ»، «هفتتیرکش» و «لونی تونز» از جمله دیگر آثار «راجر کورمن» در مقام کارگردان بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





