بعد از گذشت بیش از صد سال از عمر سینما، تصاویر متحرک اولیه در تاریخ این هنر در لابراتوآر «تصویر تازه» متعلق به بنیاد سینمایی بلونیا، ترمیم می شوند.
به گزارش سینماسینما، فیلم «عصر جدید» یکی از شاهکارهای چارلی چاپلین نیز هشتاد سال پس از ساخت، در این لابراتوآر در شمال ایتالیا ترمیم شده است.
لابراتوآر ایتالیایی «تصویر تازه» در سال ۱۹۹۲ در بنیاد سینمایی بلونیا تاسیس شد و جای خالی نبود آزماشگاه مرمت تصاویر متحرک را پر کرد. لابراتوآرهای زیادی در آن زمان برای فیلم های سینمایی و تولیدات تبلیغاتی وجود داشت اما نه برای تصاویر متحرک که حوزه ای کاملا متفاوت هستند. بنیاد سینمایی بلونیا که مرکز آرشیو و کتابخانه فیلم و تصاویر متحرک است، پس از برگزاری کلاسهای تخصصی در سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ ، لابراتوآر ترمیم تصاویر را تاسیس کرد.
داوید پوتزی، مدیر این لابراتوآر می گوید: «ترمیم فیلم های چارلی چاپلین برای من و تیمم بسیار عاطفی بود. کار کردن با نگاتیوهای فیلم «عصر جدید» یک احساس فراموش نشدنی برای علاقمندان به فیلم و همه کسانی است که درباره این فیلم مطالعه کرده اند. مثل زمانی که رولهای نگاتیو برادران لومیر، اولین تصاویر متحرک تاریخ سینما را در دست داشتیم.
در زمان مرمت فیلم های چارلی چاپلین، سخت ترین آنها، فیلم هایی بود که توسط استودیو کی استون ساخته شد. ۳۵ فیلم از سال ۱۹۱۴ به بعد. این فیلم ها یا ناقص شده بودند و یا کاملا از دست رفته بودند. بنابراین پیش از آغاز کارهای فنی ترمیم، سالها صرف جستجو در آرشیوهای فیلم در سرتاسر جهان شد.
هنوز بیست سال از عمر لابراتوآر بلونیا نگذشته بود که تصاویر دیجیتالی پا به عرصه وجود گذاشتند. انقلابی بزرگ که نه تنها عکاسی و فیلمبرداری را دستخوش تغییرات فراوان کرد بلکه نحوه آرشیو کردن و نگهداری و ترمیم آنها را نیز عوض کرد.
داوید پوتزی می گوید: «پیش از این تمام انقلابهایی که در صنعت تصاویر متحرک صورت گرفت، از صدا تا فیلم رنگی، همه و همه فیم ۳۵ میلیمتری را حفظ کردند. اما با دیجیتال همه همه چیز تبدیل به فایل شد و این بزرگترین انقلاب در تاریخ تصاویر متحرک بود. امروز لابراتوآر ما دو چیز را با هم حفظ می کند: از یک طرف ما به حوزه آنالوگ (عکاسی یا فیلمبرداری با فیلم) و حفاظت از آن وفادار هستیم و از سوی دیگر استفاده از ابزار دیجیتال بسیار برای ما مفید است.
از سال ۱۹۸۰ به این طرف خطر از دست رفتن آرشیو و میراث فیلم ها احساس شد. از دست رفتن فیلم ها امری محتمل و ممکن است اما دیجیتال شدن آرشیوها می تواند راه حلی بر این موضوع باشد. شاید حاصل کار دانشمندان قرن ۲۱ بتواند میراث خلاق ترین ذهن های قرن بیستم را برای آیندگان نگهداری کند.
منبع: میزان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرترهای از زندگی بازیگر مطرح سینمای صامت جهان روی صحنه میرود
- یک توصیه حرفهای/ درباره حاشیههای برنامه «عصر جدید»
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- سکانس افتتاحیه فیلم «خانه به دوش»
- بابک کریمی از همکاری با سوفیا لورن در «زندگی پیش رو» گفت/ یک روز تاریخی
- «دورهمی» و «عصر جدید» در صدر نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما
- از سرگیری ضبط برنامه «عصر جدید» با پروتکلهای بهداشتی سختگیرانه
- احسان علیخانی تکذیب کرد/ به کرونا مبتلا نشدهایم
- ظاهر متفاوت مجری و داوران برنامه «عصر جدید»/ حذف یک شرکتکننده به دلیل تست کرونای مثبت
- توضیحات احسان علیخانی درباره نحوه حضور تماشاگران در استودیو با توجه به موج جدید کرونا
- احسان علیخانی در انتظار مجوز وزارت بهداشت/ ضبط «عصر جدید» با رعایت شیوهنامه بهداشتی
- عرضه آثار عباس کیارستمی در نتفلیکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری