مارگارت منهگز، تهیهکننده پیشگام که در طول دههها فعالیت حرفهای یکی از چهرههای اصلی صنعت فیلم فرانسه بود در ۸۳ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، این تهیه کننده آلمانی-فرانسوی مجارستانی الاصل از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۱ به عنوان رئیس کمپانی«Films Losange» و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ رئیس کمپانی فیلمسازی «Unifrance» بود و در طول دوران حرفهای، نقش کلیدی در آکادمی سزار داشت و فیلمهایی برای کارگردانانی مطرحی چون اریک رومر، باربت شرودر، ویم وندرس، آندری وایدا، آگنیشکا هلند و میشائیل هانکه از جمله فیلم برنده نخل طلا و «عشق» در سال ۲۰۱۲ را تهیهکنندگی کرد.
مارگارت منهگز در دنیای سینما بهویژه بهعنوان تهیهکننده فیلمهای هنری و فیلمهای مستقل شناخته میشود. او در سال ۱۹۴۱ در شهر سالزبورگ اتریش به دنیا آمد و فعالیتهای سینمایی خود را از دهه ۱۹۷۰ آغاز کرد و بیشتر به خاطر همکاری با کارگردانان مطرحی چون اریک رومر و میشائیل هانکه شناخته میشود.
به گزارش اسکرین، یکی از شناختهشدهترین فیلمهایی که او تهیه کرده است، فیلم «عشق» به کارگردانی میشائیل هانکه است که در سال ۲۰۱۲ جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد و همچنین موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان شد.
او همچنین تهیه کنندگی فیلم برنده شیر طلای ونیز «پرتو سبز» در سال ۱۹۸۶ را نیز بر عهده داشته و فیلمشناسی وسیع او شامل «دوست آمریکایی» اثر ویم وندرس، «روبان سفید» دیگر اثر برنده نخل طلای هانکه و فیلم نامزد اسکار «اروپا اروپا» ساخته آگنیشکا هلند میشود.
آخرین فعایت او به عنوان یکی از تهیه کنندگان در فیلم «رانش قارهای»به کارگردانی لیونل بایر بود که در سال ۲۰۲۲ در بخش دو هفته کارگردانان کن به نمایش درآمد.
مارگارت منهگز که از افسران نشان لژیون دونور فرانسه و عضو بفتا، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار و آکادمی فیلم اروپا بود، پس از یک دگرگونی بزرگ داخلی در سال ۲۰۲۰ و استعفای دسته جمعی اعضای هیات مدیره این نهاد مهم سینمایی، به ریاست آکادمی سزار رسید.
آکادمی سزار اعلام کرد که قصد دارد در مراسم آتی خود در ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ به مارگارت منهگز ادای احترام کند و او را شخصیت نمادین سینمای فرانسه خواند که در زمان تصدی ریاست آکادمی سزار، نقش تعیین کنندهای ایفا کرد.
این تهیهکننده در سال ۲۰۰۲ در گفتگو با روزنامه فیگارو گفت: «اساس تولید فیلم فقط پول نیست. همه چیز به فیلمنامه و رابطه با کارگردان بستگی دارد».
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





