جنا رولندز بازیگر «زنی تحت تاثیر» و «دفترچه خاطرات» در ۹۴ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، جنا رولندز که با بازی تاثیرگذار خود در فیلم «زنی تحت تاثیر» الهامبخش یک نسل بود و در بسیاری از فیلمهای جان کاساوتیس و همچنین فیلم عاشقانه «دفترچه خاطرات» بازی کرد، دیروز چهارشنبه در ۹۴ سالگی از دنیا رفت.
حدود ۲ ماه پیش نیک کاساوتیس پسر او که کارگردانی مادرش را در «دفترچه خاطرات» برعهده داشت خبر داد که این بازیگر برنده ۳ جایزه امی و ۲ نامزد اسکار به آلزایمر مبتلا شده است.
نقش آفرینی رولندز در نقش میبل لانگتی در درام «زنی تحت تاثیر» نقشی بود که برای وی نوشته شده بود و وی با بازی در آن در سال ۱۹۷۴ به کارگردانی همسرش جان کاساوتیس، نخستین نامزدی اسکار خود را کسب کرد. «گلوریا» در سال ۱۹۸۰ دیگر فیلم به یادماندنی وی است که به کارگردانی همسرش ساخته شد و برایش دومین نامزدی اسکار را به ارمغان آورد. وی به پاس تلاشش در سینما جایزه اسکار افتخاری سال ۲۰۱۵ را دریافت کرد.
رولندز پس از فوت همسرش در سال ۱۹۸۹ به بازیگری ادامه داد و به ویژه در فیلمهای فرزندانش که بازیگر-کارگردان بودند، ظاهر شد. او در اولین کارگردانی پسرش نیک، در فیلم «قلاب ستارهها را باز کنید» (۱۹۹۶)، فیلم موفق «دفترچه خاطرات» (۲۰۰۴) و «زرد» (۲۰۱۲) و همچنین در فیلم «انگلیسی شکسته» (۲۰۰۷) ساخته دخترش زویی نقشآفرینی کرد. وی در درام «کتاب مقدس نئونی» ترنس دیویس در سال ۱۹۹۵ که داستانش در دهه ۱۹۴۰ جورجیا اتفاق میافتاد نیز نقش اصلی را برعهده داشت.
وی با ۲ فیلمی که سال ۲۰۱۴ بازی کرد و شامل کمدی علمی تخیلی «بخشی در هر میلیارد» با بازی فرانک لانگلا و اقتباسی از نمایشنامه «رقص برای شش هفته» با جاشوا جکسون میشد، برای آخرین بار در برابر دوربین ظاهر شد.
رولندز اولین نقش خود را سال ۱۹۵۸ در کنار خوزه فرر در کمدی رمانتیک «هزینه بالای عشق ورزیدن» بازی کرد و در «شجاعان تنها هستند» در سال ۱۹۶۲ در نقش مادری با شخصیت محکم در برابر کرک داگلاس ظاهر شد و در «کودکی در انتظار» در سال ۱۹۶۳ در نقش مادر مشکلدار یک پسر معلول ذهنی به کارگردانی کاساوتیس جلوی دوربین رفت.
این بازیگر در ۱۰ فیلم از جمله «چهرهها» (۱۹۶۸)، «مینی و مسکوویتز» (۱۹۷۱)، «شب افتتاحیه» (۱۹۷۷) و «چشمههای عشق» (۱۹۸۴) با کاساوتیس همکاری کرد. وی با کارگردانان دیگر هم کار کرد که پل مازورسکی برای «طوفان» در سال ۱۹۸۲، پل شریدر در «نور روز» در سال ۱۹۸۷ و وودی آلن برای «زنی دیگر» در سال ۱۹۸۸ از جمله آنها هستند. همکاری او با کاساوتیس شاخصه سینمای مستقل آمریکا دهه ۷۰ و دهه ۸۰ بود.
رولندز مانند همسرش در فیلمهای جریان اصلی هم کار کرد تا هزینه فیلمهای مورد نظرش را تامین کند که بازی در «هشدار دو دقیقهای» و پیش از آن در فیلم ایتالیایی «تفنگ مککین» ساخته جولیانو مونتالدو در سال ۱۹۶۸ با بازی کاساوتیس و پیتر فالک از جمله آنهاست.
وی همچنین یک کارنامه موفق در تلویزیون از خود به جای گذاشت که برایش ۸ نامزدی امی کسب کرد و ۳ جایزه را به دست آورد شامل جایزه سال ۱۹۸۷ برای بازیگر نقش اول در سریال «داستان بتی فورد»، جایزه سال ۱۹۹۲ نقش اول بازیگر زن برای «چهره یک غریبه» و جایزه سال ۲۰۰۳ برای نقش مکمل زن در سریال «کوری هیستریک» می شود.
رولندز همچنین در سال ۲۰۰۴ برای بازی در نقش شخصیت اصلی در سریال «خانم ریچی شگفتانگیز» محصول شوتایم برنده جایزه امی روزانه شد. او نقش دختر عجیب بت دیویس را سال ۱۹۷۹ در فیلم تلویزیونی «غریبهها: داستان یک مادر و دختر» بازی کرد و در سال ۱۹۸۵ در فیلم تلویزیونی «یک یخبندان زودرس» در نقش مادری بازی کرد که پسرش متوجه میشود او مبتلا به ایدز است. این فیلم به عنوان اولین فیلم درام بزرگ درباره بحران اچآیوی/ ایدز شناخته میشود.
جنا رولندز که در دانشگاه ویسکانسین تحصیل کرده بود، در نیویورک در آکادمی هنرهای دراماتیک تحصیل کرد و چند ماه پس از آشنایی با جان کاساویتس در سال ۱۹۵۴ با وی ازدواج کرد. وی در دهه ۱۹۵۰ در تلویزیون کار کرد و سال ۱۹۵۲ برای اولین بار در برادوی روی صحنه رفت.
از رولندز فرزندانش، نیک، زوئی و الکساندرا و چند نوه و همسر دومش رابرت فارست که سال ۲۰۱۲ با وی ازدواج کرد، به جا مانده است.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





