سینماسینما، علی افتخاری: «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو بعد از «پیانو» ساخته جین کمپیون، دومین فیلم به کارگردانی یک زن است که جایزه اصلی جشنواره فیلم کن را از آن خود میکند. مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن شنبهشب برگزار شد و داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست اسپایک لی کارگردان آمریکایی جایزه نخل طلای این دوره جشنواره را به «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو کارگردان و فیلمنامهنویس فرانسوی اعطاء کردند.
بازگشت ناگهانی پسری جوان که تصور میشد یک دهه قبل ناپدید شده است، هرچند پایان یک کابوس، اما آغازین کابوس دیگری است. همزمان با پیوستن او به پدرش، مجموعهای از قتلهای وحشتناک ازجمله در یک نمایشگاه اتومبیل، همه چیز را پیچیده میکند و…

دوکورنو ۳۷ ساله که متولد پاریس است، برای اولین بار در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن رقابت کرد. «خام» (۲۰۱۶) اولین فیلم بلند داستانی او که در بخش جنبی هفته منتقدان کن روی پرده رفت، امواج زیادی در محافل فیلمهای ترسناک مستقل ایجاد کرد و به خاطر نوع نگاه او به مفهوم آدمخواری، با تحسین برخی روبرو شد. اریک کان نویسنده ایندیوایر درباره «تیتان» نوشت: «دوکورنو با استفاده از لنزهای سورئال متمایز، وحشت بدن را با کاوش دقیق و هوشمندانه هویتِ غیرعادی تلفیق میکند.»
«تیتان» بعد از «پیانو» (۱۹۹۳) ساخته جین کمپیون، دومین فیلم به کارگردانی یک زن است که جایزه اصلی جشنواره فیلم کن را از آن خود میکند.
جایزه بزرگ یا جایزه دوم جشنواره بهطور مشترک به «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران و «کوپه شماره ۶» به کارگردانی یوهو کوسمانن تولید مشترک روسیه و فنلاند رسید. جایزه بهترین کارگردان نیز به «آنت» به کارگردانی لئوس کاراکس کارگردان فرانسوی اعطاء شد.

امسال ۲۴ فیلم در بخش مسابقه اصلی شانس دریافت جوایز این بخش را داشتند. ماتی دیوپ کارگردان و بازیگر سنگالی-فرانسوی، جسیکا هاوسنر کارگردان و فیلمنامهنویس اتریشی، سونگ کانگ هو بازیگر کرهای، ملانی لوران بازیگر و کارگردان فرانسوی، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی، کلبر مندونسا فیلیو کارگردان، برنامهریز فیلم و منتقد برزیلی و میلن فارمر خواننده و ترانهسرای کانادایی، همکاران اسپایک لی در هیئت داوران بخش مسابقه اصلی بودند. نکته عجیب در مراسم اختتامیه این بود که لی در همان ابتدای مراسم و درحالیکه هنوز اسامی دیگر برندگان بخش مسابقه اصلی اعلام نشده بود، بهطور تصادفی نام «تیتان» را بهعنوان برنده جایزه نخل طلایی اعلام کرد!
همچنین در مراسم اختتامیه، مارکو بلوکیو کارگردان و فیلمنامهنویس کهنهکار ایتالیایی جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره کن ۲۰۲۱ را دریافت کرد. بلوکیو با اولین فیلم خود «مشتها در جیب» (۱۹۶۵) درباره زندگی پرتنش خانوادهای ایتالیایی، خود را بهعنوان یکی از کارگردانان شاخص سینمای ایتالیا مطرح کرد. او در مقام کارگردان حدود ۵۰ فیلم بلند، کوتاه، مستند و تلویزیونی در کارنامه دارد. «چین نزدیک است» (۱۹۶۷)، «به نام پدر» (۱۹۷۱)، «پرش در تاریکی» (۱۹۸۰)، «شاهزاده هامبورگ» (۱۹۹۷)، «صبحبهخیر، شب» (۲۰۰۳) و این اواخر «خائن» (۲۰۱۹)، از فیلمهای مطرح بلوکیو ۸۱ ساله است.
هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن ۶ تا ۱۷ ژوئیه (۱۵ تا ۲۶ تیر) برگزار شد.
فهرست برندگان جوایز بخش مسابقه اصلی به شرح زیر است:
جایزه نخل طلا: «تیتان» (Titane) به کارگردانی ژولیا دوکورنو (بلژیک/فرانسه)
جایزه بزرگ: «قهرمان» (A Hero) به کارگردانی اصغر فرهادی (ایران) و «کوپه شماره ۶» (۶Compartment No.) به کارگردانی یوهو کوسمانن (روسیه/فنلاند) – مشترک
جایزه بهترین کارگردان: «آنت» (Annette) – لئوس کاراکس (فرانسه/آلمان/بلژیک)
جایزه بهترین بازیگر مرد: کیلب لندری جونز برای «نیترام» (Nitram) به کارگردانی جاستین کرزل (استرالیا/بریتانیا)
جایزه بهترین بازیگر زن: رناته راینسوه برای «بدترین فرد جهان» (The Worst Person In The World) به کارگردانی یواکیم تریر (نروژ/سوئد/فرانسه)
جایزه هیئت داوران: «زانوی احد» (Ahed’s Knee) به کارگردانی ناداو لاپید (اسرائیل/فرانسه) و «خاطره» (Memoria») به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول (کلمبیا، فرانسه، آلمان، مکزیک، تایلند، بریتانیا) – مشترک
جایزه بهترین فیلمنامه: ریوسوکه هاماگوچی و تاکاماسا او برای «ماشین من را بران» (Drive My Car) به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی (ژاپن)
جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول: «مورینا» (Murina) به کارگردانی آنتونتا آلامات کوسیانوویچ (کرواسی/آمریکا/برزیل)
نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: «همه کلاغهای دنیا» (All the Crows in the World) به کارگردانی تانگ یی (هنگ کنگ)
تقدیر: «آسمان اوت» (August Sky) به کارگردانی ژازمین تنوسی (برزیل/ایسلند)
منبع: مجله نماوا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





