تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۷/۱۱ - ۲۰:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 181736

«ساشین لیتل فدر» فعال حقوق مدنی سرخپوستی که جایزه اسکار را به نیابت از «مارلون براندو» رد کرد، درگذشت.

به گزارش سینماسینما، «ساشین لیتل‌فدر» فعال حقوق مدنی سرخپوست که بیشتر برای حضور در صحنه مراسم اسکار و رد جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز اسکار به نیابت از «مارلون براندو» شناخته می‌شود، در سن ۷۵سالگی درگذشت.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار این خبر را با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد، «لیتل‌فدر» به سرطان سینه مبتلا بود.

«براندو» در اسکار ۱۹۷۳ برای بازی در فیلم «پدرخوانده» به عنوان برگزیده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد انتخاب شد، اما در حمایت از حقوق سرخپوستان در مراسم حضور نیافت و «لیتل‌فدر» به نیابت «براندو» در مراسم شرکت کرد. او جایزه را رد کرد و در سخنرانی کوتاهی علت تصمیم «براندو» را برای رد جایزه اسکار، اعتراض به نحوه نمایش بومیان آمریکا در صنعت سینما و تلویزیون عنوان کرد.

حضور این چهره ۲۶ساله روی صحنه اسکار با هو کردن حضار و رفتارهای توهین‌آمیز همراه بود. «لیتل‌فدر» پس از مراسم اسکار در  لیست سیاه هالیوود قرار گرفت.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در ماه اوت سال میلادی جاری به دلیل اتفاقات پیرامون اعطای جایزه اسکار سال  ۱۹۷۳ به طور رسمی از «ساشین لیتل فدر» عذرخواهی کرد.

«لیتل فدر» نخستین زن بومی بود که در سال ۱۹۷۳ در مراسم جوایز اسکار روی صحنه ایستاد. سخنرانی معروف ۶۰ ثانیه‌ای او در گالری تاریخ جوایز اسکار موزه آکادمی همراه با دیگر لحظات تاریخی مانند تبدیل شدن «هلی بری» به عنوان نخستین سیاهپوست برنده بهترین بازیگر زن و اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به فیلم کُره‌ای «انگل» نمایش داده می‌شود.

منبع: ایسنا و به نقل از گاردین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها