سینماسینما، ترجمه: مهگان فرهنگ
ایرنه پاپاس با نام واقعی ایرن للکو یکی از شناخته شده ترین بازیگران زن یونان در تمام دوران است. پاپاس با داشتن بیش از ۵۰ سال سابقه کاری، در برخی از نمادین ترین فیلمهای یونانی و بین المللی که در نیمه دوم قرن بیستم منتشر شده است، بازی کرده است. این بازیگر و کارگردان یونانی درسوم سپتامبر ۱۹۲۹ در روستایی از منطقه کورنت (قورنت)، یونان متولد شد. مادرش، النی پروزانو، معلم مدرسه بود و پدرش، استاولوس للکوس، مدرس نمایشنامه در مدرسه سوفیکوس بود.
به گفته پاپاس، او از کودکی شیفته بازیگری بود. او همیشه به رفتار دوران کودکی اش اشاره می کند که در آن دوران از پارچه و چوب عروسک می ساخته و بازی می کرده و یا گاهی پس از تماشای تئاتر های روستایی از مصیبت های یونانی مانند بازیگران آنها روسری مشکی دور سر خود می بسته و برای بچه های دیگر اجرا می کرد.
زندگی پاپاس هنگامی که خانواده او به آتن نقل مکان کردند در سن هفت سالگی تغییر کرد. او توانست در آتن به تجربه های بازیگری دست یابد ضمن اینکه توانست در پانزده سالگی، در مدرسه سلطنتی هنرهای نمایشی در آتن و کلاس های رقص و آواز شرکت کند.
با این حال، وقتی صحبت از بازیگری به میان می آمد، او کمی شورشی بود و از رویکرد تجویز شده و به نظر او تاریخ دار به شیوه ای که در مدرسه حمایت می شد، خوشش نمی آمد. پاپاس سعی کرد سبک بازیگری خود را در دوران مدرسه تقویت کند. پاپاس در ۱۹۴۸ از مدرسه ی بازیگری فارغ التحصیل شد.
بلافاصله پس از فارغ التحصیلی، پاپاس کارهای زیادی انجام داد و در بسیاری از آثار کلاسیک یونانی به ایفای نقش پرداخت. ضمن اینکه تجربه هایی در تراژدی های ایبسن، شکسپیر را در دنیای حرفه ای بازیگری برای خود، رقم زد.
او قبل از سال ۱۹۵۳ توانست نقش هایی کوچک را در برخی از فیلم های یونانی بازی کند، اما در آن سال نقش برجسته او در فیلم «شهر مرده» ساخته فریکسوس ایلیاسیس در۱۹۵۱ بود. درخشش او در «شهر مرده» تا سطح بین الملل او را مطرح کرد و پاپاس از این فرصت برای پیشرفت حرفه ای خود استفاده کرد.
پس از نمایش «شهر مرده» در جشنواره فیلم کن، پاپاس مطرح شد و در همان سال برای پیشرفت حرفه ای بین المللی خود با یک شرکت پخش فیلم ایتالیایی به نام Lux Film قرارداد بست.
او خیلی زود توجه فیلمسازان مهم آمریکایی را به خود جلب کرد و بذر آینده خود را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیگران زن یونان در تمام دوران کاشت. ضمن اینکه به عنوان یک بازیگر بسیار با استعداد و با طیف وسیعی از احساسات، در لیست بلند فیلم های هالیوود بازی کرد که باعث شهرت بیشتری در سطح بین المللی برایش شد. او تجربه ی بازیگری در حدود ۷۰ فیلم را دارد.
حضور او در اولین فیلم آمریکایی اش، «مردی از قاهره» بسیار ضعیف بود، اما او به سرعت توانست خود را ارتقا دهد و در فیلم «ادای احترام به یک مرد بد» ( ستایش از یک مرد بد )(۱۹۵۶)، به کارگردانی رابرت وایز درخشید و در کنارجیمز کاگنی بازی کرد.
او در زمینهی موسیقی و آواز فعالیت های بسیاری داشته که از مهمترین آن ها همکاری با میکیس تئودوراکیس در زوربا ی یونانی بود. پاپاس در سال ۱۹۷۹، آلبوم خود را از هشت آهنگ محلی یونانی با عنوان Odes، با موسیقی الکترونیکی منتشر کرد.
از فیلم های مطرح ایرنه می توان به توپهای ناوارون (۱۹۶۱)، زوربای یونانی( ۱۹۶۴) به کارگردانی مایکل کاکویانیس، زد “Z” به کارگردانی کوستا گاوراس، رسالت (محمد رسول الله (ص) ۱۹۷۶)به کارگردانی مصطفی عقاد، عمر مختار ( شیر صحرا،۱۹۸۱ ) به کارگردانی مصطفی عقاد و ماندولین کاپیتان کارولی (۲۰۰۱) به کارگردانی جان مدن اشاره کرد.
پاپاس جایزه بهترین بازیگر زن را در سال ۱۹۶۱ در جشنواره بین المللی فیلم برلین برای فیلم «آنتیگون» دریافت کرد. او برای بازی در فیلم «آنتیگون» جوایز بسیاری به دست آورد. جایزهی زنان تروا در ۱۹۷۱و همچنین شیر طلایی ونیز در سال ۲۰۰۹ از دیگرجوایز خوب اوست.
او بیست و یک ساله بود که با کارگردان فیلم آلکیس پاپاس ازدواج کرد. آنها پس ازچهار سال در ۱۹۵۱ از یکدیگر جدا شدند. شاید جذاب ترین فصل زندگی عاشقانه پاپاس سه سال بعد، در سال ۱۹۵۴ اتفاق افتاد. سالی که پاپاس با مردی که بعداً عشق زندگی او نامیده می شود، ملاقات کرد، زمانی که بازیگر جوان یونانی با مارلون براندو آشنا شد.
پاپاس و براندو رابطه ای طولانی، شدید و به دور از چشم مردم داشتند. پنجاه سال بعد، پس از مرگ براندو، پاپاس علناً در این مورد صحبت کرد: «من از آن زمان هرگز مردی را مثل مارلون براندو، بازیگر افسانه ای پدرخوانده دوست نداشتم. او اشتیاق بزرگ زندگی من بود، مطلقا مردی که بیشتر از همه به او اهمیت می دادم و همچنین کسی که بیشتر از همه برایش ارزش قائل بودم.»
ازدواج دوم او با تهیه کننده سینما خوزه کان در سال ۱۹۵۷ بود که بی سرانجام ماند.
از منظر سیاسی او همیشه یک لیبرال بود و به دلیل مخالفت شدید شدیدش با رژیم زمانی که حکومت نظامی در ۱۹۶۷ قدرت خود را تقویت کرد، له تبعید فرستاده شد. او در دوران دیکتاتوری نظامی یونان در ایتالیا و نیویورک زندگی می کرد.
در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که پاپاس به مدت ۵ سال است که از بیماری آلزایمر رنج می برد و دور از چشم مردم زندگی می کند. اما او از بازیگران زن یونانی است که تاثیر خود را بر جهان گذاشته است.
منابع:
– GREEK CINEMA- Volume 1 (100 Years of Film History ,1900-2000 )-Trifon Tzavalas – Published by the Hellenic University Club of Southern California-PO Box 45581 -Los Angeles, CA 90045-0581-USA
– www.quizzclub.com/games/welcome/who-is-this-internationally-famous-greek-actress/answer/1420786.
-www.greekreporter.com/2021/08/01/fascinating-life-irene-papas-prolific-greek-actress.
-www.imdb.com/name/nm0660327/?ref_=tt_cl_t_1
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گرامیداشت ۱۰۰ سالگی مارلون براندو در جشنواره فیلم تورین
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- نماینده سرخپوست «براندو» در اسکار درگذشت
- فوت بازیگر فیلم «محمد رسول الله»/ ایرنه پاپاس درگذشت
- درباره حواشی اسکار مارلون براندو؛ عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
- نجومی بگیران سینمای جهان
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- تجربه تماشای پدرخوانده در کودکی با دستگاه آپارات/ جادوی سینما
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ کاپولا از انتخاب براندو برای بازی در «پدر خوانده» میگوید + ویدئو
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از اولین تستهای بازیگری مارلون براندو
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای جانی دپ درباره دوستی خود با مارلون براندو
- نویسنده کتاب زندگینامه مارلون براندو درگذشت
- قلچماقها و قماربازهای آوازهخوان/ نگاهی به مردان و عروسکها اثر جوزف ال منکیهویچ
- نگاهی به درونمایه نمایش «مارلون براندو» ماجرای مارلون، ماریا و مرلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد