تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۱۴:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 161675

سینماسینما، ترجمه: مهگان فرهنگ

ایرنه پاپاس با نام واقعی ایرن للکو  یکی از شناخته شده ترین بازیگران زن یونان در تمام دوران است. پاپاس با داشتن بیش از ۵۰ سال سابقه کاری، در برخی از نمادین ترین فیلمهای یونانی و بین المللی که در نیمه دوم قرن بیستم منتشر شده است، بازی کرده است. این بازیگر و کارگردان یونانی درسوم سپتامبر ۱۹۲۹ در روستایی از منطقه کورنت (قورنت)، یونان متولد شد. مادرش، النی پروزانو، معلم مدرسه بود و پدرش، استاولوس للکوس، مدرس نمایشنامه در مدرسه سوفیکوس بود.

به گفته پاپاس، او از کودکی شیفته بازیگری بود. او همیشه به رفتار دوران کودکی اش اشاره می کند که در آن دوران از پارچه و چوب عروسک می ساخته و بازی می کرده و یا  گاهی پس از تماشای تئاتر های روستایی از مصیبت های یونانی مانند بازیگران آنها روسری مشکی دور سر خود می بسته و برای بچه های دیگر اجرا می کرد.

زندگی پاپاس هنگامی که خانواده او به آتن نقل مکان کردند در سن هفت سالگی تغییر کرد. او توانست در آتن  به تجربه های بازیگری دست یابد ضمن اینکه توانست در پانزده  سالگی، در مدرسه سلطنتی هنرهای نمایشی در آتن و کلاس های رقص و آواز شرکت کند.

با این حال، وقتی صحبت از بازیگری به میان می آمد، او کمی شورشی بود و از رویکرد تجویز شده و به نظر او تاریخ دار به شیوه ای که در مدرسه حمایت می شد، خوشش نمی آمد. پاپاس سعی کرد سبک بازیگری خود را در دوران مدرسه تقویت کند. پاپاس در ۱۹۴۸ از مدرسه ی بازیگری فارغ التحصیل شد. 

بلافاصله پس از فارغ التحصیلی، پاپاس کارهای زیادی انجام داد و در بسیاری از آثار کلاسیک یونانی به ایفای نقش پرداخت. ضمن اینکه تجربه هایی در تراژدی های ایبسن، شکسپیر را در دنیای حرفه ای بازیگری برای خود، رقم زد.

او قبل از سال ۱۹۵۳ توانست نقش هایی کوچک را در برخی از  فیلم های یونانی بازی کند، اما در آن سال نقش برجسته او در فیلم «شهر مرده» ساخته فریکسوس ایلیاسیس در۱۹۵۱ بود. درخشش او در «شهر مرده» تا سطح بین الملل او را مطرح کرد و پاپاس از این فرصت برای پیشرفت حرفه ای خود استفاده کرد.

پس از  نمایش «شهر مرده» در جشنواره فیلم کن، پاپاس مطرح شد و در همان سال برای پیشرفت حرفه ای بین المللی خود با یک شرکت پخش فیلم ایتالیایی به نام Lux Film قرارداد بست.

او خیلی زود توجه فیلمسازان مهم آمریکایی را به خود جلب کرد و بذر آینده خود را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیگران زن یونان در تمام دوران کاشت. ضمن اینکه به عنوان یک بازیگر بسیار با استعداد و با طیف وسیعی از احساسات، در لیست بلند فیلم های هالیوود بازی کرد که باعث شهرت بیشتری در سطح بین المللی  برایش شد. او تجربه ی بازیگری در حدود  ۷۰ فیلم را دارد. 

حضور او در  اولین فیلم آمریکایی اش، «مردی از قاهره» بسیار ضعیف بود، اما او به سرعت توانست خود را ارتقا دهد و در فیلم «ادای احترام به یک مرد بد» ( ستایش از یک مرد بد )(۱۹۵۶)، به کارگردانی رابرت وایز درخشید و در کنارجیمز کاگنی بازی کرد.

او در زمینه‌ی موسیقی و آواز فعالیت های بسیاری داشته که از مهمترین آن ها همکاری با میکیس تئودوراکیس در زوربا ی یونانی بود. پاپاس در سال ۱۹۷۹، آلبوم خود را از هشت آهنگ محلی یونانی با عنوان Odes، با موسیقی الکترونیکی منتشر کرد.

از فیلم های مطرح ایرنه می توان به  توپ‌های ناوارون (۱۹۶۱)، زوربای یونانی( ۱۹۶۴) به کارگردانی مایکل کاکویانیس،  زد “Z” به کارگردانی کوستا گاوراس، رسالت (محمد رسول الله (ص) ۱۹۷۶)به کارگردانی مصطفی عقاد، عمر مختار ( شیر صحرا،۱۹۸۱ ) به کارگردانی مصطفی عقاد و ماندولین کاپیتان کارولی (۲۰۰۱) به کارگردانی جان مدن اشاره کرد.

پاپاس جایزه بهترین بازیگر زن را در سال ۱۹۶۱ در جشنواره بین المللی فیلم برلین برای فیلم «آنتیگون» دریافت کرد. او برای بازی در فیلم «آنتیگون» جوایز بسیاری به دست آورد. جایزه‌ی زنان تروا در ۱۹۷۱و همچنین شیر طلایی ونیز در سال ۲۰۰۹ از دیگرجوایز خوب اوست. 

او بیست و یک ساله بود که با کارگردان فیلم آلکیس پاپاس ازدواج کرد. آنها پس ازچهار سال در ۱۹۵۱ از یکدیگر جدا شدند. شاید جذاب ترین فصل زندگی عاشقانه پاپاس سه سال بعد، در سال ۱۹۵۴ اتفاق افتاد. سالی که پاپاس با مردی که بعداً عشق زندگی او نامیده می شود، ملاقات کرد، زمانی که بازیگر جوان یونانی با مارلون براندو آشنا شد.

پاپاس و براندو رابطه ای طولانی، شدید و به دور از چشم مردم داشتند. پنجاه سال بعد، پس از مرگ براندو، پاپاس علناً در این مورد صحبت کرد: «من از آن زمان هرگز مردی را مثل مارلون براندو، بازیگر افسانه ای پدرخوانده دوست نداشتم. او اشتیاق بزرگ زندگی من بود، مطلقا مردی که بیشتر از همه به او اهمیت می دادم و همچنین کسی که بیشتر از همه برایش ارزش قائل بودم.»

ازدواج دوم او با تهیه کننده سینما خوزه کان در سال ۱۹۵۷ بود که بی سرانجام ماند. 

از منظر سیاسی او همیشه یک لیبرال بود و به دلیل  مخالفت شدید شدیدش با رژیم زمانی که حکومت نظامی در ۱۹۶۷ قدرت خود را تقویت کرد، له تبعید فرستاده شد. او در دوران دیکتاتوری نظامی یونان در ایتالیا و نیویورک زندگی می کرد. 

در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که پاپاس به مدت ۵ سال است که از  بیماری آلزایمر رنج می برد و دور از چشم مردم زندگی می کند. اما او از بازیگران زن یونانی است که تاثیر خود را بر جهان گذاشته است.

منابع:

– GREEK CINEMA- Volume 1 (100 Years of Film History ,1900-2000 )-Trifon Tzavalas – Published by the Hellenic University Club of Southern California-PO Box 45581 -Los Angeles, CA 90045-0581-USA

www.quizzclub.com/games/welcome/who-is-this-internationally-famous-greek-actress/answer/1420786.

-www.greekreporter.com/2021/08/01/fascinating-life-irene-papas-prolific-greek-actress.

-www.imdb.com/name/nm0660327/?ref_=tt_cl_t_1

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها