سینماسینما، سام بهشتی: هر واقعه ای که در تاریخ رقم می خورد، همیشه دو طرف دارد، اما جذاب ترین بخش هر ماجرا آن سمتی است که همه به سراغ آن نمی روند و اتفاق را از زاویه دیگر می بینم، سمتی که بکارتش حفظ شده و کمتر به آن پرداختند، یکی از شگفتی ها، در تولیدات سینمای جهان در سال ۲۰۱۶ همین فیلم “جکی” است، ترور جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور ایالت متحده را طوری به تصویر می کشد که کلیشه نیست و زور نمی زند که از کندی قهرمان بسازد، در این فیلم با یک شخصیت مواجه ایم، آن هم ژاکلین کندی است، زنی که در تاریخ آمریکا از او یاد می کنند، اما جهانیان کمتر او را می شناسند. زنی که اگر خلاقیت های او نبود، جان اف کندی به یک قهرمان تبدیل نمی شد.
این که یک کارکردان مرد، بخواهد فیلمی زنانه بسازد، کار سختی است، اما غیر ممکن نیست، حمید نعمت الله در مدیوم سینمای ایران، رگ خواب را ساخت و در سطح جهانی هم دارن آرنوفسکی در مقام تهیه کننده و پابلو لارائین اثبات کردند که می شود به سراغ سوژه تاریخی ترور جان اف کندی رفت و این باز از Pov بانوی اول آمریکا قصه را روایت کرد.

فیلم پر از لحظه های ناب است و به صورت غیر خطی قصه اش را روایت می کند، با فٌرم متفاوتی به صورت تو در تو با مخاطب سخن می گوید، راوی قصه ای ملتهب و نفس گیر است که فراز و فرودهای آن به شدت درست و از ریتم نمی افتد، از پلان اول فیلم با جهان به شدت دیوانه وار فیلم و دگرگونی و درماندگی نقش اول فیلم همراه می شویم و تا انتهای مسیر با او خواهیم ماند. ناتالی پورتمن در مقام بازیگر اصلی و ستون فیلم بازی حیرت انگیزی از خود ارائه می دهد و با تکنیک های عجیب و غریب که با مختصات نقش همخوانی دارد، مخاطب را میخکوب می کند، او نقش بانوی اولی را بازی می کند که هویت تاریخی دارد، همسرش ترور شده و او سرپرست بچه ها است و باید اتفاق های پیرامون اش را مدیریت کند. “جکی” پر از زنانگی های سخت است که احساسات هر انسانی را تحریک می کند، ریزش و اقتدار یک زن را در موقعیت های مختلف به تصویر می کشد.
ناتالی پورتمن بازی درخشانی از خود ارائه داده است و می شد که با دقت بیشتری به آن نگاه کرد، نقشی که او ایفا می کند، مصداق واقعی دارد و باید با ریزبینی بیشتری مورد قضاوت قرار می گرفت.
“جکی” فیلمی است که نمی توان آن را در ژانر سیاسی گنجاند، چون به لحاظ ساختار یک درام تاریخ معاصر است که تمامی عواطف و احساسات مخاطبش را بر می انگیزد و جز فیلم های مهم سینمای جهان در سال ۲۰۱۶ است. قدرت ریسک کارگردان و تهیه کننده اش ستودنی است که به سراغ موضوع مهمی رفتند و از زاویه دیگری ماجرای ترور جان اف کندی را روایت کردند و یادآورشدند که زن ها نقش به سزایی در رشد و تکامل شخصیت های بزرگ داشتند. چه در زمان حیات و چه در مقطعی که آن ها از بین رفتند.
“جکی” جز فیلم های روز است که نمی توان ساده از کنار آن عبور کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





