والتر هیل که با فیلمنامه مانند ادبیات برخورد کرد و الهام بخش نسلی از فیلمسازان بود گفت در فکر ساختن یک فیلم نوآر است.
به گزارش سینماسینما، امروز (۱۴ آوریل) قرار است انجمن نویسندگان آمریکا با اهدای جایزه لورل برای دستاورد فیلمنامهنویسی از والتر هیل تجلیل کند، و به این ترتیب یکی از بزرگترین فیلمنامهنویسان زنده آمریکایی، افتخاری را دریافت میکند که مدتهاست شایسته آن بود.
هیل از فیلمنامههای اولیهاش که برای کارگردانهای دیگر نوشت؛ بهویژه «گریز» سام پکینپا، تا اولین فیلمی که بهخوبی توسط خودش ساخته شد یعنی «دوران مشقت» و فیلمهای کلاسیک بعدیاش مانند «راننده»، «سلحشوران»، «۴۸ ساعت» و «آتشی در خیابانها»، سازنده آثاری شخصی و گویا و نیز تاثیرگذار بوده است.
کوئنتین تارانتینو درباره هیل گفته وی یک مرجع فیلمنامه نویسی است و افزوده است: وقتی «دوران مشقت» را میخواندم، میتوانستم ببینم که یک فیلمنامه واقعا باید چه چیزی باشد.
هیل به ایندی وایر گفت: حس میکردم در سیستمی گرفتار شدهام که فیلمنامهها را اغلب در سطح طرحهای اولیه میسازد. این که فیلمنامهها همیشه بهنوعی بد خوانده شوند، در صنعت سینما رایج بود و من آن را دوست نداشتم. میخواستم آنها را به سمت رویکردی بسیار نابتر و خواندنیتر سوق دهم تا به فیلمنامهها بهعنوان نوعی ادبیات نگاه شود.
هیل به سرعت یادآوری میکند که او اولین کسی نبود که این ایده را داشت و گفت: از زمان فیلمهای صامت این موضوع مطرح بوده است.
اما شکی نیست که رویکرد ساده و شاعرانه او در توصیف، تاثیر زیادی در این امر داشته است. در مورد فیلمسازانی که مسیر او را پی گرفتند، نه تنها باید از تارانتینو یاد کرد، بلکه ادگار رایت، گییرمو دل تورو و شان بیکر، همگی بر تاثیر هیل تاکید کردهاند. هیل، که بهترین فیلمهایش سرشار از کنایه و تناقض است، به سرعت به تناقض نهفته در تلاش برای ساخت فیلمنامههای ادبی اشاره میکند. وی میگوید: دیوید گیلر همراه قدیمی من در نویسندگی همیشه میگفت فیلمنامهنویسی یک نوع ادبیات کوفتیای است که تنها افرادی آثارت را میخوانند که میخواهند آن را نابود کنند؛ یعنی بازیگران، کارگردانان و تهیه کنندگان.
هیل در زمانی که داشت بهترین فیلمهایش را مینوشت، نمیتوانست تصور کند که روزی اینترنت به همه امکان دسترسی به آثار او را میدهد، اما اکنون خوانندگان با «راننده» میتوانند هذیان را تجربه کنند یا با رمانتیسم در «آتشی در خیابانها» در قالب فیلمنامه آشنا شوند. در دسترس بودن فیلمنامههای هیل همراه با تبلیغ تارانتینو و رایت، پس از سالها که بیشتر به عنوان یک کارگردان مطرح بود، دوباره شهرت او را بهعنوان یک فیلمنامهنویس احیا کرد. هیل با اشاره به اینکه جایزه لورل یک غافلگیری کامل و خوشآیند برای وی بود، تاکید کرد: به ویژه که از طرف همسالان من میآید.
این جایزه در دورهای به دست میآید که درباره هیل یک مطالعه انتقادی جامع توسط والتر چاو انجام شده و نسخههای ویژه رسانههای فیزیکی مملو از تحلیلهای متفکرانه کارهای او است که دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. هیل همه اینها را متملقانه میبیند اما میگوید: اعتماد به نفس من را تقویت میکند، و یادآور می شود که همچنان به آینده نگاه میکند تا گذشته.
وی میگوید: وقتی به شما جایزه یک عمر دستاورد هنری میدهند، یک جوری واجب است که بگویی «یک دقیقه صبر کن، تمام نشده است». هیل گفت: من هنوز کار میکنم. همیشه به نظر میرسد پایان مسیر است، اما من دوست دارم به جلو نگاه کنم، نه به عقب. من به فیلمنامه بعدیام خیلی بیشتر از فیلمنامه آخری علاقه دارم. آخرین فیلم من «مرده برای یک دلار» یک وسترن بود و اکنون قصد دارم به فیلم نوآر برگردم و امیدوارم بتوانم چند فیلم دیگر بسازم. بنابراین بزن بزن ادامه دارد.
هیل که تقریبا همزمان با کاپولا، اسکورسیزی و اسپیلبرگ در جنبش هالیوود دهه ۷۰ آغاز به کار کرد، نامی کمتر شناخته شده است، اما فیلم شناسی وی چندین دهه سینما را تحت تأثیر قرار داده است.
منبع: مهر به نقل از ایندی وایر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





