تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۲/۱۶ - ۱۹:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 48156

فروشندهیک هفته پس از برگزاری مراسم اسکار نگاه سینمادوستان به فیلم‌های برنده اسکار و تاثیر این جایزه بر فروش آن‌ها در سینما است.

به گزارش سینماسینما، فیلم تازه اصغر فرهادی که از چند هفته پیش در سینماهای آمریکا در حال اکران است، پس از دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در هفتمین هفته اکران با رشد ۶۴ درصدی فروش روبه‌رو شد.

این فیلم با بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی هفته گذشته در ۱۱۵ سینما اکران شد و در سه روز پایانی هفته بیش از ۲۶۶ هزار دلار فروخت تا مجموع فروش آن در آمریکای شمالی از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار عبور کند. برای مقایسه بد نیست بدانیم، فروش «تونی اردمان»‌ رقیب اصلی «فروشنده»‌ در اسکار، علیرغم مدت زمان طولانی‌تر اکران در آمریکای شمالی یک میلیون و ۲۸۰ هزار دلار است.

«فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی هفته گذشته در هشتادونهمین دوره اسکار جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را دریافت کرد و نام فرهادی را در کنار بزرگانی چون فدریکو فلینی، ویتوریو دسیکا و اینگمار برگمان در تاریخ سینما ثبت کرد. این فیلم که نخستین بار در جشنواره کن به نمایش در آمد در فرانسه نیز اکران شد و به فروشی برابر با یک میلیون و ۸۴۰ هزار دلار دست پیدا کرد.

فروش بالای «فروشنده» در آمریکا موجب شد برای سومین بار رقیب آلمانی، عرصه را به ساخته فرهادی واگذار کند. «تونی اردمان» ساخته مارن آده ابتدا در جشنواره فیلم کن از رقابت با «فروشنده» بازماند. به فاصله حدود ۱۰ ماه این دو فیلم در رقابتی تنگاتنگ در اسکار قرار گرفتند و این بار هم نماینده سینمای ایران توانست جلوتر از نماینده سینمای آلمان قرار بگیرد و اسکار را از آن خود کند و حالا در بازار اکران فیلم ها نیز اثر فرهادی جلوتر از اثر آده است.

برنده جایزه بهترین فیلم اسکار هشتادونهم نیز هفته گذشته بیشترین میزان فروش خود را از زمان آغاز اکران به این سو تجربه کرد و در سه روز پایانی هفته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروخت. مجموع فروش داخلی «مهتاب» در حال حاضر از مرز ۲۵ میلیون دلار عبور کرده است. باید در نظر داشت که بودجه ساخت این فیلم تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار است. «مهتاب»‌ به کارگردانی بری جنکینز علاوه بر جایزه بهترین فیلم، جوایز بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را نیز دریافت کرد.

البته هفته گذشته یکه‌تاز گیشه سینمای آمریکا فیلم «لوگان»‌ به کارگردانی جیمز منگولد بود. این فیلم با بازی هیو جکمن هفته گذشته در بیش از چهار هزار سینما اکران شد و در افتتاحیه‌ای موفق به فروشی برابر با ۸۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد و رکورد فروش افتتاحیه یک فیلم در سال ۲۰۱۷ را شکست. پیش از اکران «لوگان» رکورد فروش افتتاحیه سال ۲۰۱۷ به فیلم «بتمن لگویی»‌ با ۸۳ میلیون دلار فروش در افتتاحیه تعلق داشت.

«لوگان» علاوه بر فروش چشمگیر در آمریکا در سایر کشورها از جمله چین نیز فروش بسیار خوبی داشت و خیلی زود فروش جهانی خود را به ۲۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رساند.

نقدهای مثبت، نوستالژی سری فیلم‌های «مردان ایکس» و نظر مثبت تماشاگران فیلم از جمله عوامل موفقیت «لوگان» در گیشه به شمار می‌روند. این فیلم ابرقهرمانی از کمپانی فاکس قرن بیستم آخرین حضور هیو جکمن در نقش ولورین ابرقهرمان معروف «مردان ایکس» است.

«لوگان» که با درجه‌بندی R مخاطبان بالای ۱۷ سال را هدف قرار داده است، پس از موفقیت سال گذشته فیلم «دد پول»‌ بر موفقیت و جذابیت فیلم‌های ابرقهرمانی از این دست مهر تایید زد.

در این میان فیلم «برو بیرون» در دومین هفته اکران با ۲۶ میلیون دلار و ۱۰۰ هزار دلار فروش در جایگاه دوم جدول پرفروش‌های سینمای آمریکا قرار گرفت. این اثر سینمای ترسناک به کارگردانی جردن پیل نسبت به هفته نخست اکران افت فروش ۲۶ درصدی را تجربه کرد که برای یک فیلم در این ژانر سینمایی نتیجه رضایت‌بخشی است.

فیلم «کلبه» با درونمایه‌های مذهبی با بازی سم ورتینگتون و اوکتاویا اسپنسر دیگر اثر پرفروش هفته گذشته در سینمای آمریکا بود. این فیلم از کمپانی لاینزگیت در افتتاحیه ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروخت و در جدول پرفروش‌های هفته در رده سوم ایستاد. این فیلم با صرف ۲۶ میلیون دلار هزینه و با اقتباس از رمانی پرفروش به همین نام ساخته شده است. «کلبه» به همراه «جان ویک ۲»‌ و «لالا لند»‌ سه اثر کمپانی لاینزگیت در جمع ۱۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا در هفته گذشته هستند.

«لالا لند»‌ هفته گذشته در هشتادونهمین دوره اسکار شش جایزه گرفت، هر چند که در نهایت رقابت بر سر جایزه بهترین فیلم را به «مهتاب» واگذار کرد. این فیلم در سیزدهمین هفته اکران با فروشی برابر با سه میلیون دلار در جایگاه دهم جدول پرفروش‌ها ایستاد. مجموع فروش این فیلم در آمریکای شمالی ۱۴۵ میلیون دلار است. مجموع فروش جهانی موزیکال تحسین‌شده دیمین شزل به ۳۹۵ میلیون دلار رسیده است. اما استون و رایان گاسلینگ بازیگران اصلی «لالا لند»‌ هستند.

«پیش از آنکه بمیریم» که با بودجه اندک پنج میلیون دلاری ساخته شده است، هفته گذشته در بیش از دو هزار سینمای آمریکا اکران شد. این فیلم کم هزینه با فروش چهار میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری پنجمین اثر پرفروش سینمای آمریکا لقب گرفت. داستان این فیلم درباره روز آخر زندگی دختری دبیرستانی و تکرار آن است.

ردیف

نام فیلم

هفته اکران

فروش آخر هفته / میلیون دلار

فروش کل(در آمریکای شمالی) / میلیون دلار

بودجه

(میلیون دلار)

۱

لوگان

۱

۸۵.۳

۸۵.۳

۱۲۷

۲

برو بیرون

۲

۲۶.۱

۷۶

۴.۵

۳

کلبه

۱

۱۶.۱

۱۶.۱

۲۶

۴

بتمن لگویی

۴

۱۱.۷

۱۴۸.۶

۸۰

۵

پیش از آنکه بمیرم

۱

۴.۹

۴.۹

۵

۶

جان ویک

۴

۴.۷

۸۹.۹

۴۰

۷

چهره‌های پنهان

۱۱

۳.۸

۱۵۸.۸

۲۵

۸

دیوار بزرگ چین

۳

۳.۵

۴۱.۳

۱۵۰

۹

پنجاه پرده تاریک‌تر

۴

۳.۴

۱۰۹.۹

۵۵

۱۰

لالا لند

۱۳

۳

۱۴۵.۷

۳۰

 لیلا افشار به نقل از هالیوودریپورتر

 

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها