سازنده کمدی مشهور آلمانی درباره فروپاشی دیوار برلین که به یک موفقیت جهانی بدل شد در ۷۰ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، ولفگانگ بکر فیلمساز آلمانی که کمدی وی با عنوان «خداحافظ لنین!» درباره اتحاد مجدد ۲ آلمان به یک موفقیت جهانی بدل شد و دنیل برول بازیگر جوان ناشناخته آن زمان را به یک بازیگر مشهور بدل کرد، از دنیا رفت.
خانواده بکر دیروز (جمعه) اعلام کردند وی پس از یک دوره بیماری جدی درگذشت.
بکر که در آلمان غربی متولد شده بود، در برلین در رشته سینما تحصیل کرد و فیلم دانشجویی او با عنوان «پروانهها» که اقتباسی از داستان کوتاه ایان مک ایوان نویسنده بریتانیایی بود، برنده اسکار دانشجویی شد.
سال ۱۹۹۴ وی شرکت تولید فیلم خود را با همکاری تام تیکور و دنی لِوی تأسیس کرد و اولین فیلم بلندی که ساخت «زندگی همه آن چیزی است که میگیری» در سال ۱۹۹۷ بود. این فیلم ۳ جایزه جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد و وی را به نیروی محرکه احیای سینمای آلمان در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ بدل کرد. «بدو لولا بدو» تیکور در سال ۱۹۹۸ و فیلم «به دنبال سوکر» لوی در سال ۲۰۰۴ دیگر فیلمهای این کمپانی بودند که چنین اثری داشتند.
اما بزرگترین موفقیت این کمپانی «خداحافظ لنین!» بکر با بازی کاترین ساس در نقش یک سوسیالیست فداکار با قلبی ضعیف بود که در اکتبر ۱۹۸۹، اندکی قبل از فروپاشی دیوار برلین به کما میرود. وقتی او از خواب بیدار میشود ۲ آلمان متحد شدهاند، ولی پسرش (برول) سعی میکند او را از واقعیت دور نگه دارد تا وی دچار یک شوک مرگبار نشود. تلاش او برای بازگرداندن همه چیز به دوران آلمان شرقی است و از بستهبندی غذاها در شیشههای قدیمی آلمان شرقی و حتی پخش اخبار جعلی را دربرمیگیرد تا مادرش را متقاعد کند که چیزی تغییر نکرده است.
این فیلم در آلمان و جهان به موفقیت بزرگی دست یافت و در بیش از ۶۰ کشور به نمایش درآمد و حدود ۸۰ میلیون دلار فروش کرد. این فیلم ۹ جایزه از جوایز لولای آلمان را برد و ۶ جایزه از جمله بهترین فیلم جوایز فیلم اروپا را از آن خود کرد و برنده جوایز سزار فرانسه، گویای اسپانیا و دیوید دی دوناتلو ایتالیا شد و نامزدی جایزه بفتا و گلدن گلوب بهترین فیلم بینالمللی را به دست آورد.
برول و بکر در فیلم «من و کامینسکی» در سال ۲۰۱۵ که طنزی درباره دنیای هنر با اقتباس از کتاب دانیل کلمان بود، دوباره با هم متحد شدند.
این کارگردان کمی قبل از درگذشتش آخرین فیلم خود را با عنوان «قهرمان ایستگاه فریدریش اشتراسه» به پایان برد که درامی درباره فردی از آلمان شرقی بود که به بیش از ۱۰۰ نفر کمک کرد از طریق ایستگاه رادیویی او در برلین شرقی، از این کشور فرار کنند.
بکر علاوه بر کار خود به عنوان نویسنده و کارگردان، در آکادمی فیلم و تلویزیون آلمان در برلین، آکادمی فیلم بادن-وورتمبرگ و آکادمی هنرهای رسانه ای کلن تدریس کرد.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





