تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۳/۲۲ - ۱۴:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 187549

وندرس که به تازگی با درام «روزهای عالی» با استقبال گسترده‌ای در کن مواجه شد، به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو امسال انتخاب شد.

به گزارش سینماسینما، برگزارکنندگان جشنواره فیلم توکیو اعلام کردند، ویم وندرس اسطوره فیلمسازی آلمانی، رئیس هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۳ خواهد بود.

ارتباط هنری طولانی مدت وندرس با ژاپن اکنون آشکارتر از همیشه است. جدیدترین فیلم بلند این کارگردان با عنوان «روزهای عالی» به تازگی در جشنواره کن به نمایش درآمد و به‌عنوان بهترین فیلم داستانی او در سال‌های اخیر با استقبال روبرو شد. این فیلم درباره مرد میانسالی از توکیو است که زندگی خود را به انجام خدمات شهری و لذت‌های کوچک تقلیل داده است. این فیلم موفق شد تا جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازیگر کهنه کار ژاپنی کوجی یاکوشو، از آن خود کند.

وندرس که اکنون ۷۷ سال دارد، طی ۵۵ سال فعالیت در سینما، برنده بسیاری از افتخارات سینمایی جهان از جمله شیر طلایی برای «وضعیت چیزها» در جشنواره فیلم ونیز ۱۹۸۲ شده و نخل طلای جشنواره فیلم کن ۱۹۸۴ را برای «پاریس، تگزاس» و جایزه بهترین کارگردانی را برای «بال‌های اشتیاق» [با عنوان آلمانی «زیر آسمان برلین»] از کن ۱۹۸۷ برده است. او همچنین ۳ نامزدی اسکار بهترین فیلم مستند، برای «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا» در سال ۱۹۹۹، «پینا» ‌در سال ۲۰۱۱ و «نمک زمین» در سال ۲۰۱۴ شده است. امسال وندرس در کن یکی دیگر از مستندهای برجسته‌اش را هم رونمایی کرد که با عنوان «آنسلم» پرتره‌ای درباره هنرمند بزرگ آلمانی آنسلم کیفر بود.

رابطه هنری وندرس با ژاپن به سال ۱۹۸۵ بازمی‌گردد که وی با ساخت مستند «توکیو گا»، ادای احترامی به کارگردان کلاسیک ژاپنی یاسوجیرو اوزو کرد؛ کارگردانی که وندرس مدتهاست او را قهرمان سینمایی خود معرفی کرده است. امسال سالگرد ۱۲۰ سالگی اوزو است و به همین مناسبت جشنواره توکیو بخش نمایش ویژه‌ای را تدارک دیده که وندرس میزبان آن خواهد بود.

وندرس اولین بار سال ۱۹۸۵ فیلم «پاریس، تگزاس» را در جشنواره توکیو در بخش جشنواره جشنواره‌ها به نمایش درآورد و سال ۱۹۹۱ با فیلم «تا انتهای جهان» به این جشنواره بازگشت و پس از آن هم ریاست داوران مسابقه سینمای جوان را در سال ۱۹۹۳ برعهده داشت.

وندرس در بیانیه‌ای گفت از بازگشت به جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو آن هم ۶۰ سال پس از مرگ و ۱۲۰ سال پس از تولد اوزو، استاد مسلمش هیجان‌زده است و همین این مناسبت را برای وی بسیار خاص می‌کند.

سی‌و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو امسال از ۲۳ اکتبر تا یکم نوامبر (۱ تا ۱۰ آبان) برگزار می‌شود.

منبع: مهر به نقل از هالیوود ریپورتر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها