تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۱۱:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 86024

پیر ریسیان چهره بانفوذ سینمای جهان شب گذشته دارفانی را وداع گفت.به گزارش سینماسینما،  ریسیان ٨١ ساله که سینما را با دستیاری ژان لوک گدار در فیلم “از نفس افتاده” آغاز کرده بود، در حوزه های تهیه فیلم و تبلیغات فعالیت داشت اما عمده شهرت وی بابت عضویت وی در هیات انتخاب جشنواره کن و کشف و حمایت از بسیاری از چهره های شاخص سینمای جهان بود.

پیر ریسیان را کاشف و حامی آقای عباس کیارستمی، کلینت ایستوود، جری شاتزبرگ، فرانسیس فورد کاپولا، کوئنتین تارانتینو، جین کمپیون، کینگ هو، لینو براکا و… می دانند و کلینت ایستوود وی را “آقای همه جا” می نامید که باعث شد او از یک کاوبوی ساکت به یک کارگردان جسور تبدیل شود.

تاد مک کارتی سر منتقد پیشین ورایتی فیلمی مستند با عنوان “مرد سینما” در سال ٢٠٠٧ درباره ریسیان ساخت و در سال ٢٠١۵ نیز ریسیان موضوع مستند دیگری با عنوان “ریسیان جنتلمن” ساخته بونآ ژاک، پاسکال مریگو و گی سلیمان شد. پیر ریسیان چندین سفر نیز به ایران داشت، عنوان انگلیسی دو فیلم “زندگی و دیگر هیچ” و “زیر درختان زیتون” را به “And Life Goes On…” و “Through the Olive Trees” تغییر داد.

پییر ریسیان  درسالهای ۱۹۵۰ با دوستانش یک سینه کلوپ مهمی درپاریس بنام ” مک مایون” درست کرد . درسال ۱۹۵۹ درفیلم ”ازنفس افتاده” دستیار ژان لوک گدار شد. سپس با برتراند تاورنیه ”مشاور مطبوعاتی” بسیاری از بزرگان سینمای امریکا در فرانسه شد. حدود چهل سالی از مشاوران ارشد جشنواره کن بود.

وی همچنین مشاور کمپانی های بزرگ فیلمسازی بود. وسناریو کارگردانان بزرگ را اوکی میکرد. تا روی ان سرمایه گذاری کنند. در جشنواره تلوراید امریکا یک سالن سینما به اسم او نامگذاری شده است. وی بعنوان کارگردان هم دوفیلم ساخت که موفق ترین ان ” پنج و پوست” بود. که در سال ۱۹۸۲ در فیلیپین ساخت. و امسال دربخش سینه کلاسیک کن نمایش خواهند داد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها