تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۱۵:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 174433

فیلم «کپی برابر اصلی» ساخته عباس کیارستمی در فهرست مجله آمریکایی ایندی وایر جزو برترین فیلم‌های فرانسوی قرن ۲۱ قرار گرفت.

به گزارش سینماسینما، مجله آمریکایی ایندی وایر در مطلبی به معرفی ۱۰ فیلم فرانسوی برتر قرن پرداخت.

در این فهرست نام کپی برابر اصل عباس کیارستمی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و هنرمند ایرانی، در کنار نام فیلم‌های معروفی چون سرنوشت شگفت‌انگیز آملی پولن (۲۰۰۱، ژان پیر ژونه)، یک پیامبر (۲۰۰۹، ژاک اودیار)، پنهان (۲۰۰۵، میشائیل هانکه) و عشق (۲۰۱۲، میشائل هانکه) قرار گرفت.

پرتره بانویی در آتش (۲۰۱۹،  سلین سیاما)، ۳۵ پیک رام (۲۰۰۸، کلر دنی)، موتورهای مقدس (۲۰۱۲،  لئوس کاراکس)، تام‌بوی (۲۰۱۱، سلین سیاما) و دست‌نیافتنی‌ها (۲۰۱۱، اولیویه ناکاش و اریک تولدانو) از دیگر فیلم‌های حاضر در فهرست برترین فیلم‌های فرانسوی قرن ۲۱ از نگاه ایندی وایر هستند.

ماجرای کپی برابر اصل درباره یک نویسنده بریتانیایی به نام جیمز میلر است که مساله «اصالت» درباره آثار هنری را بی‌اهمیت دانسته و معتقد است هر بازتولید یکِ اثر هنری، خود، اثری است اصیل. کمی پیش از آغاز سخنرانی میلر درباره کتاب جدیدش، کپی برابر اصل، یک بانوی طرفدار از جیمز می‌خواهد نسخه بازتولید شده از این کتاب را برایش امضا کند اما به دلیل رفتار گستاخانه پسر کوچکش مجبور می‌شود پیش از پایان سخنرانی سالن را ترک کند.

«کپی برابر اصل» کیارستمی در جمع برترین فیلم‌های قرن ۲۱

جیمز و این خانم دوباره ملاقات کرده و روزی را با هم می‌گذرانند. در حالی که این دو شخصیت هنوز به ظاهر با هم غریبه‌‌اند اما رابطه دوستانه آنها گاهی به طرز عجیبی عمیق می‌شود تا جایی که پیشخدمت کافه تصور می‌کند آنها با هم زن و شوهرند. به دنبال این سوءبرداشت رفتار دو شخصیت به گونه‌ای تغییر می‌کند که گویی واقعا زن و شوهرند. آیا تمام این مدت با هم ازدواج کرده بودند؟

«کپی برابر اصل» کیارستمی در جمع برترین فیلم‌های قرن ۲۱

در فیلم کپی برابر اصل با بازی ژولیت بینوش و ویلیام شیمل که محصول مشترک فرانسه، ایتالیا، بلژیک بوده و در خارج از ایران فیلمبرداری شده، قاب بندی‌های دقیق کیارستمی و دست و دلبازی در نورپردازی بلافاصله هر گمانه زنی درباره مینیمالیست بودن این کارگردان را رد می‌کند. این فیلم همچنین موضوعات موردعلاقه وی که در آثارش تکرار می‌شدند را به پیش‌زمینه می‌آورد؛ این که آیا شخصیت‌ها واقعی هستند یا نقش بازی می‌کنند یکی از سوالات اساسی در این فیلم است. این درام همچنین بر محور برهم کنش ظریف میان ابهام‌آفرینی‌های کارگردان و میل بیننده به پذیرفتن این ابهامات می‌چرخد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها