سینماسینما، آرزو صالحی؛
جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) همواره یکی از پیشروترین رویدادهای سینمایی در پرداختن به مسائل اجتماعی، از جمله نمایش چهرهی زنان در سینما، بوده است. در دورهی ۲۰۲۵ این جشنواره نیز حضور فیلمهایی که بر روایتهای زنانه، دغدغههای اجتماعی زنان و چالشهای آنها تمرکز دارند، پررنگ بود.
یکی از نکات قابلتوجه این دوره، حضور گستردهی کارگردانان زن در بخشهای مختلف جشنواره بود. این فیلمها اغلب به روایت تجربههای زیستهی زنان، مسائل اجتماعی نظیر حقوق زنان، مادری، مهاجرت و خشونت جنسیتی پرداختهاند.
فیلمهای متعددی نیز با محوریت شخصیتهای زن ساخته شدهاند. از زنانی که در برابر نابرابریهای اجتماعی مقاومت میکنند تا زنانی که در پی هویت و آزادی شخصی خود هستند، تنوع شخصیتهای زنانه در فیلمهای امسال چشمگیر بود.
یکی از فیلمهای تأثیرگذار این دوره، «آنچه ماریل میداند» به کارگردانی فردریک هامبالک بود. این فیلم با ایدهای منحصربهفرد و بازیهای فوقالعاده، یکی از تحسینشدهترین آثار جشنواره شد. داستان فیلم حول شخصیت زنی میچرخد که در مواجهه با یک واقعیت پیچیده، در مسیر کشف حقیقتی عمیقتر دربارهی خود و اطرافیانش قرار میگیرد. اجرای بازیگران، بهویژه نقش اصلی، بهشدت مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و توانست حس همذاتپنداری قویای ایجاد کند.
در بخش پانوراما، فیلم «۱۰۰۱ قاب» (۱۰۰۱ Frames) به کارگردانی مهرنوش علیا، یکی از آثار بحثبرانگیز جشنواره بود. این فیلم با الهام از هزار و یک شب، روایتی چندلایه از سوءاستفاده و خشونت علیه زنان در صنعت سینما ارائه داد. با ترکیب فرمی خلاقانه و روایت قدرتمند، این اثر توانست یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای جشنواره باشد.
دیگر فیلمهای مهم امسال شامل:
• «آری» (فرانسه-بلژیک)، کارگردان: لئونور سرای
• «شیر داغ» (بریتانیا)، کارگردان: ربکا لنکیویچ
• «اگر پاهایی داشتم به تو لگد میزدم» (ایالات متحده)، کارگردان: مری برونشتاین
• «انعکاس در الماس مرده» (بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه، ایتالیا)، کارگردانان: هلن کتت و برونو فورزانی
• «مُهر زمان» (اوکراین-لوکزامبورگ-هلند-فرانسه)، کارگردان: کاترینا گورنوستای
• «برج یخی» (فرانسه-آلمان)، کارگردان: لوسیل هالیلوویچ
• «دختران پریشان» (چین)، کارگردان: ویوین کو
مسئلهای دیگری که در برلیناله ۲۰۲۵ مطرح شد و باید به آن اشاره داشت این است که آیا حضور پررنگ زنان در سینما صرفاً به معنی «سینمای فمینیستی» است یا باید میان سینمایی که دغدغهی زنان را بازتاب میدهد و سینمایی که صرفاً زنان را در نقشهای اصلی قرار میدهد، تفاوت قائل شد؟ این بحث در نشستهای تخصصی جشنواره نیز مطرح شد، جایی که منتقدان و سینماگران دربارهی اهمیت روایتهای زنانهی اصیل بحث کردند.
برلیناله ۲۰۲۵ نشان داد که سینما همچنان میتواند بستری برای شنیده شدن صدای زنان باشد. با افزایش تعداد کارگردانان زن و روایتهایی که زنان را در مرکز داستان قرار میدهند، آیندهی سینمای زنان امیدوارکنندهتر از همیشه به نظر میرسد. اما همچنان چالشهایی از جمله نابرابریهای تولید و توزیع، کلیشههای جنسیتی، و موانع اقتصادی و اجتماعی بر سر راه زنان فیلمساز قرار دارد.
با این حال، جشنوارهی امسال نشان داد که زنان نهتنها در برابر این موانع ایستادهاند، بلکه با روایتهای تازه و جسورانه، در حال تغییر مسیر سینما هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- دو سینماگر ایرانی در فهرست اولیه جشنواره برلین
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- نسیم تغییر در جشنواره فیلم برلین
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- مدیری جدید برای جشنواره فیلم برلین
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- اسامی کامل برگزیدگان جشنواره برلین/ دست «خوک» به خرس نرسید
- ناگفتههای فیلمبرداری که دو فیلم در جشنواره برلین دارد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





