سینماسینما، آرزو صالحی؛
جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) همواره یکی از پیشروترین رویدادهای سینمایی در پرداختن به مسائل اجتماعی، از جمله نمایش چهرهی زنان در سینما، بوده است. در دورهی ۲۰۲۵ این جشنواره نیز حضور فیلمهایی که بر روایتهای زنانه، دغدغههای اجتماعی زنان و چالشهای آنها تمرکز دارند، پررنگ بود.
یکی از نکات قابلتوجه این دوره، حضور گستردهی کارگردانان زن در بخشهای مختلف جشنواره بود. این فیلمها اغلب به روایت تجربههای زیستهی زنان، مسائل اجتماعی نظیر حقوق زنان، مادری، مهاجرت و خشونت جنسیتی پرداختهاند.
فیلمهای متعددی نیز با محوریت شخصیتهای زن ساخته شدهاند. از زنانی که در برابر نابرابریهای اجتماعی مقاومت میکنند تا زنانی که در پی هویت و آزادی شخصی خود هستند، تنوع شخصیتهای زنانه در فیلمهای امسال چشمگیر بود.
یکی از فیلمهای تأثیرگذار این دوره، «آنچه ماریل میداند» به کارگردانی فردریک هامبالک بود. این فیلم با ایدهای منحصربهفرد و بازیهای فوقالعاده، یکی از تحسینشدهترین آثار جشنواره شد. داستان فیلم حول شخصیت زنی میچرخد که در مواجهه با یک واقعیت پیچیده، در مسیر کشف حقیقتی عمیقتر دربارهی خود و اطرافیانش قرار میگیرد. اجرای بازیگران، بهویژه نقش اصلی، بهشدت مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و توانست حس همذاتپنداری قویای ایجاد کند.
در بخش پانوراما، فیلم «۱۰۰۱ قاب» (۱۰۰۱ Frames) به کارگردانی مهرنوش علیا، یکی از آثار بحثبرانگیز جشنواره بود. این فیلم با الهام از هزار و یک شب، روایتی چندلایه از سوءاستفاده و خشونت علیه زنان در صنعت سینما ارائه داد. با ترکیب فرمی خلاقانه و روایت قدرتمند، این اثر توانست یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای جشنواره باشد.
دیگر فیلمهای مهم امسال شامل:
• «آری» (فرانسه-بلژیک)، کارگردان: لئونور سرای
• «شیر داغ» (بریتانیا)، کارگردان: ربکا لنکیویچ
• «اگر پاهایی داشتم به تو لگد میزدم» (ایالات متحده)، کارگردان: مری برونشتاین
• «انعکاس در الماس مرده» (بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه، ایتالیا)، کارگردانان: هلن کتت و برونو فورزانی
• «مُهر زمان» (اوکراین-لوکزامبورگ-هلند-فرانسه)، کارگردان: کاترینا گورنوستای
• «برج یخی» (فرانسه-آلمان)، کارگردان: لوسیل هالیلوویچ
• «دختران پریشان» (چین)، کارگردان: ویوین کو
مسئلهای دیگری که در برلیناله ۲۰۲۵ مطرح شد و باید به آن اشاره داشت این است که آیا حضور پررنگ زنان در سینما صرفاً به معنی «سینمای فمینیستی» است یا باید میان سینمایی که دغدغهی زنان را بازتاب میدهد و سینمایی که صرفاً زنان را در نقشهای اصلی قرار میدهد، تفاوت قائل شد؟ این بحث در نشستهای تخصصی جشنواره نیز مطرح شد، جایی که منتقدان و سینماگران دربارهی اهمیت روایتهای زنانهی اصیل بحث کردند.
برلیناله ۲۰۲۵ نشان داد که سینما همچنان میتواند بستری برای شنیده شدن صدای زنان باشد. با افزایش تعداد کارگردانان زن و روایتهایی که زنان را در مرکز داستان قرار میدهند، آیندهی سینمای زنان امیدوارکنندهتر از همیشه به نظر میرسد. اما همچنان چالشهایی از جمله نابرابریهای تولید و توزیع، کلیشههای جنسیتی، و موانع اقتصادی و اجتماعی بر سر راه زنان فیلمساز قرار دارد.
با این حال، جشنوارهی امسال نشان داد که زنان نهتنها در برابر این موانع ایستادهاند، بلکه با روایتهای تازه و جسورانه، در حال تغییر مسیر سینما هستند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- دو سینماگر ایرانی در فهرست اولیه جشنواره برلین
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- نسیم تغییر در جشنواره فیلم برلین
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- مدیری جدید برای جشنواره فیلم برلین
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- اسامی کامل برگزیدگان جشنواره برلین/ دست «خوک» به خرس نرسید
- ناگفتههای فیلمبرداری که دو فیلم در جشنواره برلین دارد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن