سینماسینما، آرزو صالحی؛
جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) همواره یکی از پیشروترین رویدادهای سینمایی در پرداختن به مسائل اجتماعی، از جمله نمایش چهرهی زنان در سینما، بوده است. در دورهی ۲۰۲۵ این جشنواره نیز حضور فیلمهایی که بر روایتهای زنانه، دغدغههای اجتماعی زنان و چالشهای آنها تمرکز دارند، پررنگ بود.
یکی از نکات قابلتوجه این دوره، حضور گستردهی کارگردانان زن در بخشهای مختلف جشنواره بود. این فیلمها اغلب به روایت تجربههای زیستهی زنان، مسائل اجتماعی نظیر حقوق زنان، مادری، مهاجرت و خشونت جنسیتی پرداختهاند.
فیلمهای متعددی نیز با محوریت شخصیتهای زن ساخته شدهاند. از زنانی که در برابر نابرابریهای اجتماعی مقاومت میکنند تا زنانی که در پی هویت و آزادی شخصی خود هستند، تنوع شخصیتهای زنانه در فیلمهای امسال چشمگیر بود.
یکی از فیلمهای تأثیرگذار این دوره، «آنچه ماریل میداند» به کارگردانی فردریک هامبالک بود. این فیلم با ایدهای منحصربهفرد و بازیهای فوقالعاده، یکی از تحسینشدهترین آثار جشنواره شد. داستان فیلم حول شخصیت زنی میچرخد که در مواجهه با یک واقعیت پیچیده، در مسیر کشف حقیقتی عمیقتر دربارهی خود و اطرافیانش قرار میگیرد. اجرای بازیگران، بهویژه نقش اصلی، بهشدت مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و توانست حس همذاتپنداری قویای ایجاد کند.
در بخش پانوراما، فیلم «۱۰۰۱ قاب» (۱۰۰۱ Frames) به کارگردانی مهرنوش علیا، یکی از آثار بحثبرانگیز جشنواره بود. این فیلم با الهام از هزار و یک شب، روایتی چندلایه از سوءاستفاده و خشونت علیه زنان در صنعت سینما ارائه داد. با ترکیب فرمی خلاقانه و روایت قدرتمند، این اثر توانست یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای جشنواره باشد.
دیگر فیلمهای مهم امسال شامل:
• «آری» (فرانسه-بلژیک)، کارگردان: لئونور سرای
• «شیر داغ» (بریتانیا)، کارگردان: ربکا لنکیویچ
• «اگر پاهایی داشتم به تو لگد میزدم» (ایالات متحده)، کارگردان: مری برونشتاین
• «انعکاس در الماس مرده» (بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه، ایتالیا)، کارگردانان: هلن کتت و برونو فورزانی
• «مُهر زمان» (اوکراین-لوکزامبورگ-هلند-فرانسه)، کارگردان: کاترینا گورنوستای
• «برج یخی» (فرانسه-آلمان)، کارگردان: لوسیل هالیلوویچ
• «دختران پریشان» (چین)، کارگردان: ویوین کو
مسئلهای دیگری که در برلیناله ۲۰۲۵ مطرح شد و باید به آن اشاره داشت این است که آیا حضور پررنگ زنان در سینما صرفاً به معنی «سینمای فمینیستی» است یا باید میان سینمایی که دغدغهی زنان را بازتاب میدهد و سینمایی که صرفاً زنان را در نقشهای اصلی قرار میدهد، تفاوت قائل شد؟ این بحث در نشستهای تخصصی جشنواره نیز مطرح شد، جایی که منتقدان و سینماگران دربارهی اهمیت روایتهای زنانهی اصیل بحث کردند.
برلیناله ۲۰۲۵ نشان داد که سینما همچنان میتواند بستری برای شنیده شدن صدای زنان باشد. با افزایش تعداد کارگردانان زن و روایتهایی که زنان را در مرکز داستان قرار میدهند، آیندهی سینمای زنان امیدوارکنندهتر از همیشه به نظر میرسد. اما همچنان چالشهایی از جمله نابرابریهای تولید و توزیع، کلیشههای جنسیتی، و موانع اقتصادی و اجتماعی بر سر راه زنان فیلمساز قرار دارد.
با این حال، جشنوارهی امسال نشان داد که زنان نهتنها در برابر این موانع ایستادهاند، بلکه با روایتهای تازه و جسورانه، در حال تغییر مسیر سینما هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- دو سینماگر ایرانی در فهرست اولیه جشنواره برلین
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- نسیم تغییر در جشنواره فیلم برلین
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- مدیری جدید برای جشنواره فیلم برلین
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- اسامی کامل برگزیدگان جشنواره برلین/ دست «خوک» به خرس نرسید
- ناگفتههای فیلمبرداری که دو فیلم در جشنواره برلین دارد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





