تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۴/۱۰ - ۲۲:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 177582

سینماسینما، محمد حقیقت

امروز جمعه اول ماه ژوئیه آخرین روز ثبت نام برای هفته بین المللی منتقدین جشنواره ونیز است که سی و هفتمین دوره خود را برپا خواهد کرد. دبیر کل جدید این بخش خانم بئاتریس فیورنتینو در گفتگویی با سایت سینمایی اروپا از سیاست های خود برای بخش هفته منتقدین صحبت کرده است. او قبلا بعنوان منتقد سینمایی با نشریات زیادی همکاری کرده است و در سال ۲۰۱۴ جایزه اکایی بهترین منتقد را در هفتاد ویکمین جشنواره ونیز برده بود. او از سال ۲۰۱۶ در کمیته انتخاب این بخش هفته منتقدین حضور داشته است وی قبلا با جشنواره لوکارنو و آکادمی فیلم اروپا نیز همکاری کرده بود. خلاصه نظرات او را در زیر می آوریم:

سوال: آیا با آمدن شما بعنوان دبیرکل جدید این بخش تغییراتی در سیاست های آن اعمال خواهد شد ؟

پاسخ: من بنوعی ادامه دهنده سفری هستم که مدیر قبلی این بخش توسعه داده تا آن‌را همراهی کنم. او تلاش بسیاری برای ایجاد تغییراتی در این بخش کرده بود، بنابراین نیازی به دگرگونی های اساسی وجود ندارد. ما در کنار و بموازات بخش دیگر جشنواره ونیز ، (روزهای ونیز – با روزهای مولفین) کار می‌کنیم. ماموریت هفته منتقدین کشف استعداد های جدید و باز کردن افق های دیگری از سینما است که بینش رادیکال تر و تجربی تری داشته باشند.

سوال: در مورد جغرافیای سینمای جهانی کدام منطقه برایتان بین فیلمهایی که تاکنون دیده اید، جالب تر بوده؟

پاسخ: اروپا در بسیاری از فیلمهای ساخته شده به شکل محصول مشترک شرکت دارند، این کار مزیت هایی دارد به شرطی که دخالت در کار هنری و فکری آنها نکنند، ولی مشورت دادن می‌تواند راهگشا باشد. با این حال باید هر فیلمی هویت فرهنگی، زبان خود، و مسایل خود را مطرح کند. بهتر است از اتیکت زدن روی فیلمها مثلا «فیلم فرانسوی»، فیلم «اسپانیایی» وغیره دوری شود. درحال حاضر مشغول دیدن فیلمهایی که از سراسر جهان بما پیشنهاد شده هستیم و برای بک جمع بندی که کدام ناحیه دنیا از نظر جغرافیای سینمای پربارترهستند، خیلی زود است.

جشنواره ونیز از ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر برپا خواهدشد. بخش هفته منتقدین به فیلمهای اول بلند کارگردانان اختصاص دارد و برای ثبت نام فیلمها مبلغ ۵۰ یورو باید پرداخته شود. جداقل مدت زمان یک فیلم بلند ۶۰ دقیقه درنظر گرفته شده و بایستی در ۱۲ ماه قبل از شروع جشنواره ساخته شده باشد. فیلمهای پذیرفته شده اول بلند کارگردانان در این بخش، همچون سایر بخش ها، بطور اتوماتیک نامزد شیر آینده با جایزه نقدی ۱۰۰ هزار دلار هستند. دراین بخش فقط هفت فیلم پذیرفته می شود که جایزه بزرگ همین بخش ، مبلغ ۵۰۰۰ یورو است. قبلا از ایران فیلمهایی در این بخش پذیرفته شده بودند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها