سینماسینما، پاریس
کارلوس دیهگوس که به همراه گلوبر روشا و نلسون پریریا دوس سانتوس جزو سردمداران سینمای موج نوی برزیل در دهه شصت و هفتاد میلادی قرن گذشته بودند، روز ۱۴ فوریه ۲۰۲۵ در سن هشتاد و چهار سالگی درگذشت.
آنها در زمان خود باعث تحولی ابتدا در سینمای کشور خود و سپس کل سینمای متعهد و سیاسی امریکای لاتین شدند، این گروه بلافاصله در غرب، یعنی اروپا و بهویژه در فرانسه شهرت بسیار یافتند و جشنواره کن از آنها بسیار استقبال کرد.
این سینماگران از مدل «موج نوی فرانسه» تاثیر گرفته بودند و گاه در بازتاب مسائل اجتماعی متعهدانه تر نسبت به همتایان فرانسوی خود گام برداشته بودند.
کارلوس دیه گوس، فعالیت های سینمایی خود را با ساخت فیلمهای کوتاه بین ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۲ آغاز کرد و جزو گروه محبوب «مکتب سمبا» به حساب می آمد. اولین فیلم بلندش بهنامganga zumba) ) مورد توجه قرار گرفت و آخرین اثر او «سیرک بزرگ عرفانی» در سال ۲۰۱۸ در هفتاد ویکمین دور جشنواره کن شرکت داشت و دو ماه بعد به پرده سینماهای فرانسه رفت، قرار است در کشور فیلمساز، برزیل با نمایش آثارش از وی تجلیل به عمل آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





